Test Ford Ranger Raptor (2023)

Test Ford Ranger Raptor 3.0 EcoBoost V6 Twin-Turbo e-4WD (2023)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 23. 7. 2023


Když se Ford rozhodl představit verze Raptor i na evropský pick-up Ranger, vyvolalo to nadšení. Jenže pak do Rangeru Raptor dal naftový motor, který byl prostě obyčejný a „něco“ tomu chybělo. V nové generaci je tu Ford Ranger Raptor znovu a dostal i šestiválcový benzinový třílitr. A právě ten jsme otestovali.

Nevypadá až tak drsně

Nový Ford Ranger Raptor vychází z běžné verze Rangeru, ale dostal nejen designová, ale zejména technická vylepšení. Na pohled už se ale od běžného Rangeru neliší tak výrazně jako předchozí generace. Karoserie je totiž mezigeneračně širší a nebylo potřeba tolik rozšiřovat blatníky. Je to škoda? Možná ano, ale i tak vězte, že rozkročené je tohle auto i teď vážně dost. K tomu je tu typická maska chladiče bez loga Ford zato s velkým nápisem „FORD“, což je jedno z poznávacích znamení všech Raptorů. Aby všem bylo jasné, že tohle není obyčejný Ford Ranger, můžete si připlatit také za polepy karoserie s nápisy „RAPTOR“.

Také uvnitř jsou specifické díly. Začíná to sportovnějšími sedadly s logem Raptor a s čalouněním kombinací kůže a Alcantary. Stejné logo Raptor lze najít i na spodním rameni volantu. A na volantu jsou i tlačítka pro změnu jízdního režimu nebo zvuku výfuku (od tichého po docela hlučný), který se mění klapkami přímo ve výfuku, nikoliv uvnitř v autě přes reproduktory. Interiér doplňují ještě červené doplňky na čalounění, palubní desce a výdechách topení a klimatizace.

Test Ford Ranger Raptor (2023)

Z běžného Rangeru vychází, ale mnoho společného nemají

Ačkoliv je základem auta běžný Ford Ranger, mnoho společného toho z pohledu techniky nemají. Napovídá tomu i fakt, že Raptor se nevyrábí v Jihoafrické republice, kde se vyrábí standardní Ford Ranger a Volkswagen Amarok (obě auta jsou ze stejného vývoje a stojí na stejné platformě), ale ve vlastní továrně v Thajsku.

Raptor má výrazně přepracovaný podvozek se specifickými výztuhami a úchyty karoserie v oblasti C-sloupků, korby i náhradního kola. Jiné jsou i dorazy odpružení, stejně jako jejich uchycení. Na podvozku jsou jednoznačně tím nejlepším tlumiče. Jde o adaptivní tlumiče FOX Live Valve s vnitřním obtokem, které dokáží regulovat tlumící účinek v závislosti na míře stlačení, ale také na zvoleném jízdním režimu. Samotný tlumič dodal sice FOX, ale ve Ford Performance už si je ladili sami přímo pro Ranger Raptor. Testování probíhalo dlouhé měsíce po celém světě například včetně rychlostního testování v poušti.

Protože jsou tlumiče adaptivní, připravil je Ford i na to, kdyby s autem někdo chtěl skákat. A to je tak ve výsledku velká legrace. A to ať už z pohledu toho, jak se velký pick-up chová při dopadu, nebo z toho, jak se cítí posádka v kabině. Jde o funkci s názvem FOX Bottom-Out Control, která v posledních 25 procentech zdvihu tlumiče (to znamená když se auto výrazně odlehčí na nerovnosti anebo opravdu skočí) navýší tlumící účinek na maximum, aby se při dopadu tlumič nestlačil úplně a auto nenarazilo do dorazů. Auto tak dopadne překvapivě měkce a jistě a může rovnou pokračovat v jízdě dál. Při prudké akceleraci umí také tato funkce přitvrdit zadní tlumiče, aby se auto nezvedalo „na zadní“. Řídící jednotka počítá zatížení tlumičů 500x za sekundu. Detailněji jsme se technice věnovali v článku v rámci prvních jízd.

Test Ford Ranger Raptor (2023)

To vše je tady z toho důvodu, že tohle není auto do těžkého terénu, ale naopak do rychlých terénních pasáží. Nemá zdolávat náročné výstupy či zlomy, ale má posádku co nejrychleji dostat z místa A do místa B, ať je pod koly cokoliv. Proto Ford Ranger Raptor dostal lehká, ale pevná hliníková ramena, odpružení s dlouhými zdvihy a zdokonalený Wattův přímovod na zadní nápravě. Oproti předchozí generaci byla posunuta přední náprava o 15 mm vpřed, což zvýšilo přední nájezdový úhel. Ten je teď 31°, přechodový úhel je 24° a zadní odjezdový úhel je 27°. Světlá výška je 272 mm a brodit lze až do 850 mm.

Abyste se při rychlé jízdě mimo silnici nemuseli bát, má auto terénní pneumatiky a pevná a lehká kola, ale také kompletní ochranu podvozku. Nejsou to žádné plastíky, ale pořádné kusy materiálu. Přední ochranný plát před motorem a pod motorem je téměř dvakrát větší než na standardním Rangeru a je vyroben z vysokopevnostní oceli o tloušťce 2,3 mm. Zakrytá je i rozvodovka. V terénu jsou tak všechny důležité komponenty jako chladič, řízení, přední příčný nosník, olejová vana a přední diferenciál chráněny před nárazy.

Sluší se ještě dodat, že volit lze mezi pohonem zadních kol, automatickým pohonem všech kol nebo stálým pohonem všech kol a nechybí ani redukce. Ford Ranger Raptor je vybaven i uzávěrkou zadního diferenciálu, kterou lze aktivovat i v režimu pohonu pouze zadních kol a zcela deaktivovat lze i stabilizační systém. Nechybí ani volitelné jízdní off-roadové jízdní režimy, které upraví naladění auta tak, aby fungovalo co nejlépe – například do bahna nebo kluzkých míst, na skály a kameny nebo třeba do režimu Baja, kdy pojedete rychle mimo silnici. O zábavu je tady postaráno, však se ve videu podívejte sami.

Na silnici pozor na pneu

Ale u nás bude tohle auto stejně jezdit nejvíc na silnici. Dopředu ho bude hnát třílitrový benzinový motor EcoBoost V6 s přeplňováním dvěma turbodmychadly. Pro Evropu je naladěn na 215 kW/292 koní a 491 Nm, ale na některých mimoevropských trzích má dokonce čtyři sta koní. Ani tak ovšem nejde o pomalé auto, vždyť z místa na stovku zrychlí za 7,1 sekundy. Maximální rychlost je ovšem terénním AT pneumatikám elektronicky omezena na 180 km/h.

A právě na pneumatiky bude potřeba si dát na silnici velký pozor. Potěší, že jsou při jízdě (i na dálnici) překvapivě tiché, čemuž se při pohledu na jejich vzorek nechce věřit. Na suchu jsou v pohodě, drží překvapivě dobře, ačkoliv kvílí při každé ostřeji projeté zatáčce, ale na mokru na silnici skoro nedrží. Při přidávání i zatáčení tak bude potřeba reagovat s citem, aby se vám auto někam nechtěně nesmýklo. Řešit smyk totiž nebude vzhledem k pomalému převodu řízení úplně jednoduché.

Jinak jde ale na silnici o příjemně dynamicky pružné auto, přičemž převodovka si s motorem rozumí a řadí dobře. Nedrží motor zbytečně v nízkých, ale ani ve vysokých otáčkách (pokud si nedáte sportovní jízdní režim) a změna rychlostí probíhá hladce. Ve sportovním režimu jsou reakce na sešlápnutí plynu překvapivě ostré, podvozek přitvrdí a převodovka podřadí o několik rychlostních stupňů. Na suché silnici dokáže být i tenhle velký a těžký pick-up (pohotovostní hmotnost atakuje 2,5 tuny) překvapivě rychlý. Nechybí mu ani tzv. anti-lag, tedy funkce, která udržuje turbodmychadla roztočená i po ubrání plynu (po dobu až tří sekund), abyste hned po přidání měli stále spoustu výkonu a nemuseli znovu na roztočení turbodmychadel čekat. A tohle všechno jsou přesně ty detaily, kdy musíte uznat, že tohle auto ve Ford Performance opravdu ladil někdo, kdo tomu rozumí a ví, co se od auta s přídomkem „Raptor“ čeká.

Test Ford Ranger Raptor (2023)

Skvělý je samotný podvozek. Už předchozí Ranger Raptor byl opravdu pohodlné auto, ale adaptivní tlumiče v nové generaci to posouvají na ještě vyšší úroveň. Auto se na silnici příjemně pohupuje a jakékoliv nerovnosti je možné ignorovat. Protože auto stojí na rámu a nemá samonosnou karoserii, tak se na velkých nerovnostech přeci jen zlehka „zavlní“, ale i tak je pohodlnější než spousta běžných SUV. Při jízdě nakonec vlastně skoro ani není poznat, že sedíte v pick-upu s lehkým zadkem.

Pokud budete potenciál motoru využívat, pak počítejte s tím, že spotřeba paliva poleze nahoru, klidně i přes 20 l/100 km. Pokud ale budete jezdit rozumně, dokáže se tohle auto spokojit se spotřebou kolem 12-15 l/100 km, podle toho, jak moc budete jezdit po městě, mimo město a po dálnicích. Benzinová nádrž je 80litrová.

Je praktický, i když ne tolik jako běžný Ranger

Tohle auto je pick-up, který by měl umět odvézt i náklad. A to mu stále jde, ačkoliv toho uveze míň, než běžný Ford Ranger. Korba je velká stejně, na délku má 1544 mm, na šířku 1224 mm v nejužším místě (jinak je to 1584 mm) a na výšku je to 529 mm. Zadní výklopné dveře unesou až 150 kg, takže přes ně můžete na korbu klidně nastupovat. Náklad se tu dá přichytit nejen do zabudovaných ok, ale i k ližině na vrchu po bocích korby.

Test Ford Ranger Raptor (2023)

Nosnost je ale menší, než u standardní verze, uveze „jen“ 625 kilogramů a táhnout lze brzděný přívěs do hmotnosti 2,5 tuny. Může za to hlavně konstrukce podvozku. Pevné tažné zařízení je ve standardní výbavě.

Závěr a cena

Ford Ranger Raptor je i ve své druhé generaci autem, které už na pohled vypadá, že to není žádné ořezávátko. A pokud s ním vyrazíte na silnice nebo spíš mimo ně, zjistíte, že opravdu není. Má skvěle naladěný podvozek, v testované benzinové motorizaci parádně zní a navíc má skvělý podvozek. Kvůli velkému motoru ve spojení s vyšší hmotností a ne zrovna ideální aerodynamikou je ovšem potřeba počítat s vyšší spotřebou paliva a častějším tankováním. Jízdně za to ale rozhodně stojí.

A co prozradí ceník? Kromě toho, že se nabízí s testovaným benzinovým motorem, tak si jej můžete pořídit i s původním čtyřválcovým naftovým bi-turbem. Stojí sice míň (od 1 686 740 Kč s DPH) a bude mít nižší spotřebu paliva, ale ve srovnání s testovaným benzinovým třílitrem to bude jako byste týden bez neděle nebo ženská bez p*dele. S testovaným benzinovým V6 cena startuje na 1 777 490 Kč s DPH.

Technické údaje:

Auto:

Ford Ranger Raptor 3.0 EcoBoost V6 Twin-Turbo e-4WD (2023)

Motor:

vidlicový šestiválec

Objem válců:

2956 ccm

Plnění motoru:

2x turbodmychadlo

Palivo:

benzin

Pohon:

4×4

Výkon:

215 kW/292 koní při 5500 ot./min

Točivý moment:

491 Nm při 2300 ot./min

Zrychlení 0-100 km/h:

7,9 s

Maximální rychlost:

180 km/h

Převodovka:

10stupňová automatická

Spotřeba paliva (kombinovaná):

13,8 l/100 km

Emise CO2:

315 g/km

Objem nádrže:

80 litrů

Délka:

5381 mm

Šířka:

2028 mm

Výška:

1922 mm

Rozvor:

3270 mm

Provozní hmotnost:

2478  kg

Štítky: , , , , , ,

1 názor na “Test Ford Ranger Raptor 3.0 EcoBoost V6 Twin-Turbo e-4WD (2023)”

  1. Cau Raptori , vlasnim original f-150 raptor 3,5l 450hp a zkousel jsem samozrejme i jeho “dite “ 😁 ranger raptor . V terenu se to neda srovnat zvlast baja mode s 10 st automatem a je jedno jestli poust nebo blato . Spotreba je u me na 14,7l na 100km . Vrele doporucuji ten vetsi .

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru