Test Ford Mustang Mach-E GT | elektromobil (2023)

Test Ford Mustang Mach-E GT | elektromobil (2023)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 19. 3. 2023


Doba elektrická je skoro tady a automobilky se tomu přizpůsobují. Kromě běžných elektromobilů už nabízejí i ty sportovní. Typickým příkladem je i Ford, který ke svému docela běžnému Fordu Mustang Mach-E přidává také sportovní verzi s přídomkem GT. A tu jsme otestovali v rámci klasického týdenního testu.

Nový elektromotor a skoro pět set koní

Ford Mustang Mach-E GT nemáme v rukou poprvé, nikdy to ale nebylo na klasický test. Poprvé jsme jej krátce řídili v rámci prvních jízd v Polsku, podruhé pak při Eco Rally. Tentokrát se v redakci zastavil na šest dní, v rámci kterých jsme s ním najezdili přes 800 kilometrů. Jako základ pro GT posloužil běžný Ford Mustang Mach-E, ale ten dostal spoustu vylepšení včetně nového zadního elektromotoru. Jde o synchronní elektromotor s permanentními magnety, který je chlazený olejem. Pokud jde o ten přední elektromotor, tak i ten je synchronní s permanentními magnety. Auto je tedy dle očekávání čtyřkolka, jejíž celkový výkon je 358 kW/487 koní a točivý moment vrcholí 860 Nm. V případě výkonu je to více než kdy měl sériový Ford Mustang a v případě točivého momentu je to nejvíc, co kdy měl jakýkoliv produkční Ford (platí to pro auta oficiálně nabízená v Evropě).

Jde o pořádného cvalíka. Ford Mustang Mach-E GT váží díky svým rozměrům (délka je 4743 mm, šířka je 1881 mm a výška je 1613 mm) i velkému akumulátoru nezanedbatelných více než 2,4 tuny, ale jeho dynamika je působivá. Vždyť z místa na stovku to zvládne za 4,4 sekundy a jede až dvoustovkou (omezeno elektronicky). Takhle působivá dynamika ale není tak úplně vždy, protože vždy záleží na konkrétních okolnostech jako je například okolní teplota, teplota baterie, stav nabití baterie a podobně. Nikdy ale nepůjde o pomalé auto.

Test Ford Mustang Mach-E GT | elektromobil (2023)

Interiér

Kabina je poměrně příjemným místem s pohodlnými sedadly s vcelku výrazným bočním vedením v oblasti nohou, trupu, ale i ramen. Přesto to na některé hodně hubené jedince bude stále hodně široké sedadlo. Palubní deska je jednoduchá, dominuje jí na výšku posazený středový displej infotainmentu. Ten je docela přehledný a na doteky reaguje vcelku rychle. V jeho spodní části je jediný otočný ovladač, kterým se reguluje hlasitost multimédií. Přes displej se samozřejmě kompletně ovládá auto – od multimédií, přes klimatizaci, navigaci, nastavení až po cokoliv vás napadne. Alespoň, že na volantu jsou fyzické ovladače a ne dotekové plošky…

Před řidičem je také displej, ale jen maličkatý. Podobně na to jde u svých elektromobilů i třeba koncern Volkswagen. Ony vlastně ty velké displeje u elektromobilů nejsou potřeba, protože vlastně není potřeba na nich zobrazovat mnoho informací. Otáčkoměr potřeba není, stejně tak není potřeba teplota chladicí kapaliny a podobně. Ford tu tak má mapu, multimédia a nejdůležitější informace o jízdě. Řidič si může jen zvětšit to, o jaké informace z těch nabízených má zájem.

Místa je v autě dostatek, a to jak na předních, tak i na zadních sedadlech. Průměrně vzrostlý Evropan si vlastně nebude mít nač stěžovat. 180 cm pasažér se pohodlně usadí na všechna čtyři sedadla – to páté zadní uprostřed není úplně ideální a je spíše nouzové. Potěší, že Mustang Mach-E i ve verzi GT nabízí dvojici zavazadlových prostorů. Vzadu je klasický kufr, jehož základní objem je 402 litrů (po sklopení opěradel zadních sedadel se dá zvětšit na 1420 litrů) s dalším prostorem pod podlážkou. K tomu je tady ale i druhý kufr (tzv. frunk) vpředu, kam se dají uložit drobnosti jako třeba nabíjecí kabely, kapalina do ostřikovačů a podobně. To je oproti většině ostatních elektromobilů velká výhoda.

Test Ford Mustang Mach-E GT | elektromobil (2023)

Za volantem

Jde o elektromobil, takže je z podstaty tichý, zejména při jízdě po městě, kdy se do kabiny nedostává skoro žádný aerodynamický hluk ani zvuk od odvalujících se pneumatik. Na dálnici už se sice do interiéru aerodynamický hluk dostane, ale přesto je tu stále příjemný klid. Tedy pokud chcete. Můžete si totiž aktivovat umělý zvuk, který se bude měnit podle vzrůstající rychlosti a bude tak trochu „mimozemsky“ imitovat zvuk spalovacího motoru. Zvenku ale auto při popojíždění po městě vydává zvuk vždy, aby o něm věděli chodci. To ostatně musí kvůli předpisům EU.

Dynamika je působivá, zejména při rozjezdu z místa a v rychlostech do 100 km/h. Pokud na plyn dupnete jako na rýč, dostaví se okamžitě mohutný kopanec. Jde o auto s pohonem obou náprav, přesto pokud z místa akcelerujete naplno, nejprve se protočí přední kola, teprve pak zabere pořádně zadní náprava. Poměrně netradiční fungování. A děje se tak i ve sportovním režimu. A nakonec právě naladění pohonu náprav je to, co bude znamenat, že auto nebudete chtít hnát na jeho limit. Jednotlivé nápravy se totiž do pohybu auta vpřed nikdy nezapojí stejně, ale pokaždé to bude jinak. A to i ve stejné zatáčce při pocitově stejném, ale opravdu velmi rychlém průjezdu. S Mustangem Mach-E GT ale rozhodně není problém jezdit rychle, jen se nesmíte dostat za tu „hranici“. Svižný průjezd po klikatých okreskách problém rozhodně nebude, bude ale potřeba jezdit plynule. Ostatně, v názvu má právě GT, nikoliv ST nebo snad RS…

Ale plynulost může být docela problém, protože brzdy jsou docela oříšek… Ford Mustang Mach-E GT má červené brzdové třmeny, na kterých se vpředu hrdě ukazuje bílý nápis Brembo. A na to, že musejí krotit takovou masu, brzdí vážně dobře. Problémem je ale to, že nejsou vůbec citlivé a progresivní. Jakékoliv, byť opravdu sebemenší sešlápnutí pedálu znamená ostrou reakci, kterou, když spolujezdci nečekají (a oni ji nečekají…), překvapí je to. Nemile. Řešením do jisté míry může být jízda na maximální rekuperaci, tzv. na „jeden pedál“. Rekuperace, respektive její účinek se tu ale nedá nastavit jen tak jednoduše páčkami na volantu jako u některých jiných elektromobilů, ale musíte do Menu a vybrat si, zda chcete, aby auto plachtilo anebo naopak po ubrání plynu znatelně brzdilo.

Test Ford Mustang Mach-E GT | elektromobil (2023)

O hmotnosti už jsme v konkrétní hodnotě mluvili, ale pro připomenutí je to přes 2,4 tuny. A hmotnost je to, co na silnici také docela znatelně pocítíte. Ačkoliv se Ford hodně snažil a verze GT má ve standardu aktivní adaptivní podvozek s tlumiči MagneRide, tak fyziku obelstít nejde a v zatáčkách se s ní budete prát. A to přestože se pneumatiky 245/45 R20 snaží, seč jim síly stačí. Potěší, že na komfortní režim je to poměrně pohodlné auto, které tlumí nerovnosti velmi dobře a navíc opravdu tiše. 

Baterie, spotřeba a dojezd

Ale… Budete s tímhle autem vůbec moct jezdit rychle? Anebo pak nikam nedojedete? Odpověď na tyto otázky není složitá, ale nakonec vlastně ani úplně jednoduchá. Samozřejmě, že čím víc budete šlapat na plynový pedál, tím vyšší bude spotřeba elektřiny, ale to mají společné elektromobily i auta se spalovacími motory. Pokud budete drtit plyn v osmiválcovém Mustangu, taky dojedete na plnou nádrž třeba jen dvě stovky kilometrů. A podobně to může být i tady, ale tady pak strávíte o něco víc času na dobíjecí stanici.

Výhodou ale je, že Ford Mustang Mach-E GT umí nabíjet až 150 kW, takže za ideálních podmínek (které bohužel nenastanou vždy, spíše naopak) lze podle Fordu po 10 minutách nabíjení prodloužit dojezd až o 119 kilometrů. Za ideálních podmínek se baterii podaří dobít z 10 na 80 % za pouhých 45 minut. Při nabíjení na 150kW nabíječce jsme se zpočátku pohybovali kolem 155 kW (baterie měla 25 %), ale o pár desítek minut později už to bylo jen 76 kWh (baterie měla 77 %). Při dalším dobíjení na 150kW nabíječce ale do auta šlo jen 33 kWh, takže nemělo cenu jej zde nechat nabíjet, takže jsme popojeli na běžnou 50kWh nabíječku. Dobíjecí infrastruktura stále ještě není 100%….

Test Ford Mustang Mach-E GT | elektromobil (2023)

Energii auto ukládá do baterie s využitelnou kapacitou 91 kWh: Ford udává, že podle homologace WLTP to vystačí na dojezd až 490 kilometrů. A to by se nám úplně nepovedlo, soudě čistě podle hodnot spotřeby elektrické energie. Na dálnici to je při 130 km/h lehce přes 30 kWh/100 km, ale pokud pojedete po městě klidně a budete hojně využívat rekuperaci, dostanete se klidně i na 21 kWh.

Závěr a cena

Ford Mustang Mach-E GT je na pohled hodně zajímavé auto, které odkazuje na klasický muscle car Ford Mustang – a to jak typickým koněm v masce chladiče, tak třeba i zadními světlomety s typickou trojicí proužků na výšku. Je to ale čistý elektromobil, který vlastně nejezdí špatně. Ačkoliv jde o sportovní verzi, je důležité si uvědomit, že v názvu má GT, nikoliv ST nebo RS. Užijete si s ním svižné tempo, plynulou jízdu, ale tlačit jej na hranu chtít vlastně nebudete. Díky docela velkému akumulátoru a slušné spotřebě elektřiny dojede přes 400 kilometrů a dokáže se nabít docela rychle. Navíc je pohodlný a tichý.

Není ovšem z nejlevnějších. Zatímco ten nejlevnější obyčejný Ford Mustang Mach-E s pohonem zadních kol a 75,7kWh baterií začíná na 1 558 900 Kč s DPH, tak testovaný Ford Mustang Mach-E GT startuje na cenovce 2 123 900 Kč s DPH. A mimochodem, tohle auto si můžete koupit klidně hned online. Normálně si jako v běžném e-shopu vyberete skladový vůz, vložíte jej do košíku, vyberete způsob platby, doručení a zaplatíte zálohu. A to je vše, pak už se vám jen ozve příslušný prodejce a doladí s vámi zbylé detaily.

Technické údaje:

Auto:

 Ford Mustang Mach-E AWD GT (2023)

Motor:

2x elektromotor

Pohon:

všech čtyř kol

Výkon:

358 kW/487 koní

Točivý moment:

860 Nm

Zrychlení 0-100 km/h:

4.4 s

Maximální rychlost:

200 km/h

Převodovka:

jednostupňová automatická

Emise CO2:

0 g/km

Kapacita baterie (využitelná):

98,7 kWh

Dojezd:

490 km

Délka:

4743 mm

Šířka:

1881 mm

Výška:

1613 mm

Rozvor:

2984 mm

Pohotovostní hmotnost:

2407 kg

Objem zavazadlového prostoru:

402 /1420 litrů

Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru