2021-Ford_Mustang_Mach-E_GT-prvni_jizda- (1)

Elektromobily už nejsou jen obyčejná auta na přesuny po městě, ale výrobci začínají nabízet i jejich sportovnější verze. V rámci prvního krátkého seznámení jsme vyzkoušeli výkonnější Ford Mustang Mach-E GT.

Jiný elektromotor, ještě víc výkonu

Ford Mustang Mach-E GT vychází z běžného Fordu Mustang Mach-E AWD. Drobně se ale liší designem i použitou technikou.

Přečtěte si také:  Test Hyundai Santa Fe Hybrid (2021)

Pokud se nejprve podíváme na vzhled, GT dostává jinou masku chladiče s odlišným vzorem, přepracovaný přední nárazník s většími otvory pro přístup vzduchu, má lakované plastové nástavce blatníků, na zádi nemá symbol Mustangu, tedy koně, ale nápisy GT. Karoserie je vždy dvoubarevná a kombinuje běžný lak karoserie s černou střechou (připlatit je možné za panoramatické střešní okno a i pak bude střecha černá). Pro karoserii verze GT si automobilka připravila i dvě nové barvy modrou Grabber a oranžovou Cyber.

2021-Ford_Mustang_Mach-E_GT-prvni_jizda- (5)

Mach-E GT má i unikátní kola, která na jiných modelech Mustang Mach-E nenajdete. Jsou to dvacítky a jsou vyráběny kombinací odlévání a kování. Ty jsou standardně obuty do pneumatik Pirelli (245/45 R20), vyvíjených přímo na míru tomuto autu, my jsme ale měli jiné zimní pneumatiky.

Z pohledu techniky se toho událo více. V první řadě byl vyměněn zadní elektromotor (je chlazený olejem a jde o synchronní elektromotor s permanentními magnety). Díky tomu je to auto, které se podle automobilky pyšní nejvyšším točivým momentem ze všech produkčních modelů, které kdy Ford v Evropě prodával. Mustang Mach-E GT se totiž může pochlubit celkem 860 Nm. K tomu je tu 358 kW/487 koní, což je více, než má nejvýkonnější evropský benzinový Ford Mustang Mach 1. Ford udává, že auto i díky pohonu všech čtyř kol zrychlí z 0 na stovku kolem čtyř sekund a jede až dvoustovkou.

Přečtěte si také:  Nový Ford Ranger, který vzniká ve spolupráci s Volkswagenem, se ukáže už za tři týdny

Pohon všech kol je nastaven tak, že auto posílá více točivého momentu na zadní kola. To znamená, že při ostřejší jízdě by mělo být hravější. A také být může. Stačí si hrát s pedálem akcelerátoru. Že je auto přetáčivé, jsme si vyzkoušeli i na zamrzlém parkovišti. Potěší, že na deaktivaci stabilizačního systému je tu fyzické tlačítko nalevo od volantu.

Výkonnější pohonné ústrojí ale znamená vyšší požadavky na podvozek i brzdový systém. I na ten se Ford zaměřil, takže je tu standardně adaptivní podvozek MagneRide a výkonnější brzdová soustava s červeně lakovanými třmeny Brembo.

Co se týká akumulátoru, ten je beze změny z verze Mustang Mach-E AWD. Jeho využitelné kapacita je 88 kWh a podle metodiky WLTP je dojezd až 500 km. Jde ale o údaj ve vyšších teplotách než v těch, v nichž jsme s autem jezdili, a zároveň v situacích, kdy nebudete příliš šlapat na akcelerátor. Nabíjet umí až 150 kW, takže za 10 minut dokáže navýšit dojezd v průměru o 99 km. Z 10 na 80 procent se pak akumulátor zvládne nabít přibližně za 45 minut.

Přečtěte si také:  Test Toyota Yaris 1.5 Hybrid (2021)

Příjemné místo k cestování

Když přijdete k autu, možná budete mít v první chvíli problém vůbec se do něj dostat, protože tu nejsou kliky. Ford si totiž pro Mustang Mach-E GT připravil zcela hladké dveře. Auto se otevírá drobným tlačítkem v B-sloupku, po jehož stisknutí dveře odskočí.

2021-Ford_Mustang_Mach-E_GT-prvni_jizda- (7)

Odkazem amerických aut je možnost odemykání dveří nejen klíčem nebo přes aplikaci, ale také zadáním číselného kódu. Nejsou tu ovšem fyzická tlačítka jako na autech z devadesátek, nýbrž prosvětlený B-sloupek na straně řidiče. Zadáním správného kódu se auto odemkne a opětovným zadáním zase zamkne. 

Palubní deska vypadá pěkně, používá kvalitní materiály, přičemž kombinuje plasty, tkaniny i kov. Palubní desce dominuje obrovský dotekový panel s umístěním na výšku. To je středobod celého ovládání auta, protože fyzických tlačítek je tu minimum. Displej má úhlopříčku 15,5 palce a běží v něm nová generace komunikačního a zábavního systému SYNC. Ten také doplňuje pro GT standardně dodávaný audiosystém B&O s 10 reproduktory.

Přečtěte si také:  Test Ford S-Max Hybrid Vignale (2021)

Trochu zamrzí, že displej neumí, podobně jako u Tesly, rozdělení na dvě oblasti, které by zobrazoval. Ford ho sice rozdělil, ale ve spodní části je ovládání klimatizace a topení a v té horní pak vybraná obrazovka. Horní část lze ještě rozdělit, ale ukáže jen zmenšenou hlavní obrazovku a pod tím naposledy použité anebo preferované aplikace. Nelze tedy mít současně zobrazeno například multimédia a navigaci. Škoda.

2021-Ford_Mustang_Mach-E_GT-prvni_jizda- (8)

Naopak potěšilo, že pro hlasitost slouží klasický mechanický otočný ovladač dole uprostřed, nebo fakt, že jsou tu sloty jak na USB, tak i na USB-C, takže si posádka může vybrat. Ta přitom sedí ve sportovních sedadel Ford Performance, které jsou speciálně pro verzi GT.

První kilometry za volantem

Vybírat lze ze trojice jízdních módů: ekologického Whisper, normálního Active a sportovního Untamed. V tiskové zprávě lákal Ford na ještě sportovnější Untamed Plus. Říká o něm, že „jeho účelem je pomoci řidičům zajíždět konstantní časy na závodním okruhu, čemuž je přizpůsobeno také nastavení protiprokluzového a stabilizačního systému“. Ovšem zádrhel nastává ve chvíli, kdy byste ho chtěli aktivovat. Po přepnutí na Untamed se sice úplně dole na displeji Untamed Plus ukáže, ale aktivovat nejde. Přepínač je šedý a tak i zůstane. Za jakých podmínek a okolností se dá režim Untamed Plus aktivovat, jsme se nedozvěděli a zatím nám to nebyli schopní říci ani přítomní zástupci značky na prezentaci.

Přečtěte si také:  Test BMW 430i Cabrio (2021)

I v tomto případě se jednotlivé režimy liší stejně jako je to u spalovacích aut – nejen změnou naladění posilovače řízení, tuhosti podvozku a podobně, ale i zvukem. Standardně je ve sportovním režimu Untamed aktivován falešný sportovní zvuk v kabině. Dá se ale aktivovat anebo deaktivovat přímo na displeji multimédií.

Tenhle elektromobil je rychlý, nejvíce z místa. Limitujícím faktorem k tomu, abychom dokázali veškerý jeho potenciál v rámci prvních jízd využít, byla kluzká silnice a zimní pneumatiky. Při akceleraci z místa, kdy je k dispozici veškerý točivý moment, se totiž všechna kola protočila a teprve pak auto začalo zrychlovat.

Do stovky je Mustang Mach-E GT rychlý. Zrychlení i v zimních podmínkách zabralo jen něco přes pět sekund (Ford udává, že to auto zvládne do čtyř sekund). Jakmile ale překročí stovku, začne akcelerace zpomalovat a aby se dostal na maximálních 200 km/h, to už bude chtít dlouhou rovinku.

Přečtěte si také:  Test CUPRA Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive (2021)

Zkoušeli jsme jej i v zatáčkách a zajímavé bylo, že na kluzké silnici probíhala distribuce točivého momentu mezi kola a nápravy skoro pokaždé jinak. Někdy se auto po přidání plynu poroučelo po tečně ven, jindy ale spíše přineslo přetáčivé chování. Na jeho poznání tak bude potřeba více než pár desítek kilometrů…

2021-Ford_Mustang_Mach-E_GT-prvni_jizda- (3)

Podvozek je spíše tužší. Na nerovnosti však upozorní drobné podupávání od velkých kol s relativně nízkými pneumatikami. Na kvalitní silnici se ale Mach-E GT spíše pohodlně pohupuje. Znatelné jsou překvapivě náklony karoserie v zatáčkách. Vždyť hmotnost je znatelných 2,4 tuny…

Brzdy jsou na to ale připraveny. Kotouče na všech nápravách brzdí ostře – možná až moc, protože i sebemenší ťuknutí do brzdového pedálu znamená ostré zpomalení – a nevadnou ani při opakovaném ostrém brzdění.

Přečtěte si také:  Test SEAT Ibiza FR 1.5 TSI 110kW DSG (2021)

Cena

Tohle auto rozhodně není „hot-elektromobil“, ale je to svižný každodenní společník. Ford Mustang Mach-E GT rozvíjí běžný elektrický Mustang Mach-E. Vylepšuje jeho design, jeho techniku a nabízí velmi bohatou výbavu. Připlácet takřka není za co, v ceníku je prakticky jen barva a panoramatické střešní okno. A standardní cena? Ford za svůj nejrychlejší elektromobil chce 1 914 900 Kč s DPH, což je o rovných 200 tisíc víc dáte než za výchozí Mustang Mach-E AWD.

Přidat komentář