Roadster BMW Z4 se po krátké pauze vrátil. Recept je naštěstí stále stejný: dvoumístná karoserie, motor vpředu a pohon zadních kol. Vyzkoušeli jsme ho v nejvýkonnější verzi M40i.
Podpis Z4
Nová generace se proměnila velmi, technicky jde sice o pravé BMW, ale na vývoji spolupracovali Němci s Japonci, protože na velmi podobném základu stojí i nová Toyota Supra. Ta má ale střechu a podle prvních jízdních dojmů kolegů novinářů, kteří s ní jeli, i úplně jiný charakter. Motor i převodovka jsou ale čistokrevné BMW v obou autech.
Na první pohled poznáte, že jde o BMW Z4, jakkoliv už příď není tak dlouhá a kabina tolik posunutá vzad jako v minulé generaci. Už tady nesedíte téměř na zadních kolech, ale jste přesunutí více mezi nápravy, díky čemuž v nové generaci nemáte pocit, že by předek někde v dáli našlapoval a teprve pak jste jeli i vy jako řidiči. A také je z auta lépe vidět.
Jenže subjektivně se nemůžu ubránit dojmu, že z čelního pohledu na první pohled nejde o BMW. Jasně, má ty typické ledvinky jako masku chladiče, ale ta světla… Není tu žádný poznávací znak, protože v denním svícení byste onen bavorský podpis hledali marně. To vzadu už je to jiná písnička, světla i nárazník nejsou nepodobné nové osmičce.
Další velkou změnou je střecha. Ta zůstala výhradně skládací, karoserie coupé je v této generaci zapovězena, používá ji totiž Toyota. Pevnou střechu ale v BMW vyměnili za plátěnou, která nejen šetří hmotnost, ale také čas při skládání. Dokáže to během pouhých 10 sekund. Navíc neomezuje místo v kufru, protože se podobně jako u starého trojkového kabrioletu BMW E36 skládá přímo za sedadla. A lze to i za jízdy až do 50 km/h.
Pohonné ústrojí
Pohon zadních kol je tu jedinou možností. Díky bohu! Pod kapotou mohou být čtyřválcové i šestiválcové motory. Se čtyřválcem jsme se svezli v rámci prvního seznámení, do testu jsme sáhli po vrcholném šestiválci s označením M40i, což prozrazuje třílitrový, jedním dvoukomorovým turbodmychadlem přeplňovaný řadový šestiválec s 250 kW/340 koňmi a 500 Nm.
A jde o skvělou volbu! Vždyť už podle technických údajů lze očekávat, že autu by dynamika rozhodně chybět neměla. A za volantem pak zjistíte, že opravdu nechybí. Podle prospektu se Z4 M40i rozjede z 0 na stovku jen za 4,5 sekundy a jede až 250 km/h, kde ho utne elektronika. To vše s větrem ve vlasech.
Díky tomu je vnímání jízdy ještě intenzivnější, protože kromě vůní a větru k vám proudí i zvuk. Zvuk z koncovek výfuků, který rozhodně není decentní. Na druhé straně nejde o žádné uřvané auto, které by mělo vás anebo vaše okolí jakkoliv obtěžovat. Však si to poslechněte v přiloženém videu.
V tom také uvidíte, že s autem může být velká zábava. Motor má opravdu dostatek výkonu na to, aby zadní kola i na suchu roztočil v parádní smyk a to i přesto, že Z4 nemá samosvorný diferenciál.
Podobně zábavné – ne-li ještě více – je jízda na oblíbených klikatých okreskách plných zatáček. I na ostrých brzdách – a že ty jsou hodně ostré, ale dají se skvěle dávkovat – je tohle auto jisté a do oblouku se stáčí ochotně. Zadní kola pak mohou balancovat na hraně přilnavosti pneumatik a pomáhat co nejrychlejšímu průjezdu. Anebo přidáte ještě intenzivněji a přenosem hmotnosti se sklouznete. Stabilizace se tady dá samozřejmě zcela deaktivovat, případně jen omezit do sportovního režimu, kdy dovolí jen drobné vychýlení zádi, aby pak zakročila a bezpečně auto srovnala.
Rychlá jízda je teď v nové generaci, právě díky posedu více ke středu auta, zábavnější a jistější. Řízení je přesné a na pokyny volantem reaguje ochotně. A chválu si zaslouží i podvozek, jehož tlumení není ani v testované verzi M Performance nijak přehnaně tvrdé. Ten totiž nerozhodí ani série nerovností v oblouku. Tohle se BMW povedlo.
Se střechou nebo bez střechy?
Stažení či natažení střechy je velmi rychlé, déšť vás sice překvapit může, ale problémy nenadělá. V rámci testovacího týdne jsme měli počasí velmi proměnlivé, takže střecha putovala často nahoru a dolů.
BMW nainstalovalo za sedadla ochranné oblouky s větrným štítkem, který zabraňoval nepříjemnému točení vzduchu, takže do interiéru sice fouká, ale poměrně málo. S vytaženými bočními okny, zapnutým topením a vyhřívanými sedadly se na cesty bez střechy můžete vydat i při studených letních nocích.
Závěr a cena
V nové generaci je Z4 autem, které vás bude bavit řídit. Je sportovnější, než kdy dřív, ovšem nikoliv za cenu prkennosti, ba právě naopak skvěle snoubí schopnosti velmi rychlé jízdy s každodenní použitelností. Vždyť i spotřeba paliva se dá udržet kolem 9 l/100 km.
A pohled do ceníku? V základu se čtyřválcem milion, ale testované vrcholné provedení je dražší. Bez příplatkové výbavy za něj zaplatíte přibližně 1,3 milionu, ale příplatků je hodně. Vždyť třeba jen matný lak na autě z fotek vyjde na 90 tisíc korun…
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,BMW
Typ:,Z4 M40i
Motor:,řadový šestiválec
Objem válců:,2998 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,zadních kol
Výkon:,250 kW/340 koní při 5000 – 6500 ot./min
Točivý moment:,500 Nm při 1600–4500 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h:,4.5 s
Maximální rychlost:,250 km/h
Převodovka:,automatická osmistupňová
Spotřeba paliva (l/100 km):,9.2 / 6.3 / 7.4
Emise CO2:,168 g/km
Objem nádrže:,52 litrů
Délka:,4324 mm
Šířka:,1864 mm
Výška:,1304 mm
Rozvor:,2470 mm
Provozní hmotnost:,1610 kg
Objem zavazadlového prostoru:,281 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]