Meteorologové tvrdí, že jsme se v první půlce tohoto týdne nadobro rozloučili s letošním opravdovým létem. Minulý týden tak byl tím ideálním, ve kterém jsme mohli otestovat pořádný roadster. V redakční garáži parkovalo bílé BMW Z4 Roadster sDrive 35is.

BMW Z4 jsme měli v redakci přibližně před rokem, tehdy to byla verze sDrive 28i s nejsilnějším přeplňovaným benzínovým čtyřválcem v nabídce. Tomu ale něco chybělo. A to “něco” tentokrát v testovaném autě máme – šestiválec. Je tu navíc také jiná, sportovní sedmistupňová dvouspojková převodovka. A tenhle celek funguje o poznání lépe, ale také stojí o poznání více…

Pod dlouhou přední kapotou je v tomto případě ukryto pro Z4 to nejlepší (resp. nejsilnější) v aktuální nabídce (verzi M u Z4 nenajdete): sDrive 35is. Hrdě se tu tak naparuje přeplňovaný řadový šestiválec o objemu tří litrů. Jeho výkon je 250 KW/340 koní a točivý moment 450 Nm (dokonce 500 Nm při overboostu). A to nejsou vůbec špatné hodnoty, naopak jsou to velmi příjemná čísla slibující pořádnou zábavu za volantem. Jen si to představte, zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne tahle Z4 za 4,8 sekundy a dokáže uhánět maximální rychlostí až 250 km/h. A to i přesto, že váží nezanedbatelných 1,6 tuny!

Poměrně vysoká hmotnost má u tak malého auta na svědomí mnoho výztuh a zpevnění, které se podepsaly na velmi příjemné tuhosti, a to i se staženou střechou. Dovádět tak na okreskách s nebem nad hlavou nebude řidičským utrpením, ale zábavou. Že vám střecha chybí poznáte tak jen na opravdu nekvalitní silnici, kde se Z4 může decentně zavlnit. Na běžných silnicích nebo dokonce na kvalitních silnicích jde o skvělé auto, které vám díky větru ve vlasech dopřeje velmi intenzivní automobilové zážitky.

test-bmw-z4-roadster-sdrive-35is-at-p1

Motor má totiž nejen vysoký výkon, ale má také charakter a výbušnou povahu, ale nechybí mu ani příjemný i celkem hlasitý zvukový doprovod. Při běžné jízdě je zvuk motoru i koncovek výfuků decentní, přesto je slyšet, ale stačí plynový pedál sešlápnout intenzivněji a výfuky se rozezní naplno. Není to sice takový “randál” jako například u o týden dříve testované Audi RS 3 Sportback, ale díky absenci střechy si to užijete možná o to více. Se Z4 35is se skvěle jezdí, zvuk motoru a výfuků vás provokuje k sešlápnutí plynového pedálu a když to uděláte, auto vystřelí. Vyražte na své oblíbené okresky a díky skvělému rozložení hmotnosti si užijete zábavné dopoledne, odpoledne, večer – celý den… K úplnému ideálu by snad mohly brzdy mít ostřejší nástup, ale i tak brzdí dobře a nevadnou.

Ke všemu tomu dobrému pocitu nemalou měrou přispívá interiér auta, ovšem nejen co do provedení, ale zejména co do posezu (pozor, jsou tu pouze dvě místa). Sedí se téměř na zemi, sedačky nabízejí dobrou oporu pro tělo a volant s tlustým věncem je díky bohatým možnostem seřízení na skvělém místě. Díky dlouhé přední kapotě a dlouhému šestiválci za přední nápravou se sedí téměř “na zadních kolech”. Výhled z auta není nejlepší a vyžaduje zvyk, dlouhá přední kapota se od nízkého čelního okna zvedá, takže přímo před auto není vidět.

I se staženou střechou je interiér příjemným místem pro jízdu nejen ve městě, ale i mimo město nebo na dálnici. Tedy v případě, že máte (a testovaný vůz měl) příplatkovou větrnou clonu mezi opěradly sedadel. Do interiéru se díky ní (a se zavřenými okny) dostává mnohem méně vířivého vzduchu, a je tak možné si bez problémů povídat. Účes sice dámám na hlavě nezůstane nezničený, ale s tím se tak nějak u kabrioletu nebo roadsteru musí počítat. Někteří jiní soupeři to ale mimo město nebo na dálnici i tak zvládají lépe…

test-bmw-z4-roadster-sdrive-35is-at-p2

Stažení nebo natažení střechy lze provádět tlačítky před řadící pákou na místě i při jízdě, a to až do rychlosti 40 km/h. Mechanismus stažení střechy je zajímavý, což ostatně můžete vidět na přiloženém videu. Střechu lze stáhnout také držením tlačítka dálkového ovladače, natáhnout na dálku však už nelze. Střecha, v našem případě plechová, se schovává do prostoru zavazadelníku, v němž je kryt, po jehož přemístění ji lze (nebo naopak nelze) stáhnout. Má to zejména bezpečnostní funkci tak, aby se případnou manipulací se střechou nezničil náklad a nebo její motorky. Po složení střechy do zavazadelníku pro náklad mnoho místa nezbyde, Z4 je tak opravdu zážitkovým autem. Drobné předměty lze odložit v interiéru do odkládací přihrádky za přední sedadla.

Tohle auto si tedy nebudete pořizovat kvůli praktičnosti a tomu odpovídá také spotřeba paliva. Pokud si budete užívat motoru opravdu důkladně, spotřeba paliva se bez problémů přehoupne přes 20 l/100 km a 55 litrová nádrž vystačí asi na 220 kilometrů. Když svou pravou nohu udržíte na uzdě, počítejte přibližně s 15 l/100 km. Od hodnot stanovených výrobcem jsou to ale čísla na hony vzdálená.

BMW Z4 Roadster sDrive 35is je zážitkovým autem, není to vyloženě sporťák, ačkoliv nabízí mnohem intenzivnější prožitek než před rokem testovaný čtyřválec. Musíte na to ale mít, protože základní cena testované motorizace je 1,5 milionu Kč. Základní Z4 Roadster sDrive18i stojí 938 600 Kč.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: BMW
Typ: Z4 Roadster sDrive 35is
Motor: řadový šestiválec
Objem válců: 2 979 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzín
Pohon: zadní
Výkon: 250 kW/340 koní v 5 900 ot./min
Točivý moment: 450 (500) Nm v 1 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 4.8 s
Maximální rychlost: 250 km/h
Převodovka: automatická sedmistupňová
Spotřeba paliva (l/100 km): 12.6 / 9.1 / 9.0
Emise CO2: 211 g/km
Objem nádrže: 55 litrů
Délka: 4 244 mm
Šířka: 1 790 mm
Výška: 1 284 mm
Rozvor: 2 496 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 600 kg
Objem zavazadlového prostoru: 190 litrů
Ceník: k nahlédnutí tady