V BMW se v rámci oslav 50letého výročí sportovní divize BMW M rozhodli, že vyvinou vlastní eMkový model. Pokud byste čekali nějaký placatý supersport, pletli byste se. Vyvinuli totiž obrovské SUV s obrovským výkonem. To má pod kapotou plug-in hybrid s 4,4litrovým osmiválcem a na elektřinu dokáže ujet 80 kilometrů. Váží ale přes dvě a tři čtvrtě tuny. My jsme se v rámci týdenního testování podívali na to, jak jezdí.
Je obrovské
BMW XM je pro ty, kterým připadá BMW X6 moc obyčejné. Je větší, výkonnější a ještě okázalejší. Už na první pohled je jasně poznat, že tohle auto je výjimečné. Z čelního pohledu jasně dominuje maska chladiče s logem „M“ a dvojité světlomety, podobné jaké mají modernizované BMW X7 a nová generace BMW řady 7. Obyčejné tohle auto není ani z boku, kde u testovaného auta nejvíce vyniknou obrovská 23″ kola (to jsou největší příplatkové disky, nejmenší jsou 21″) i samotný tvar karoserie.
Asi nejkontroverznější je ovšem pohled zezadu. Tady nenajdeme logo automobilky na tradičním místě, na víku kufru je jen u levého světlometu logo XM s typickou BMW M trikolorou. Loga BMW na zádi přesto najdeme, jsou vypískovaná do obou horních rohů zadního skla. Výrazná je i čtveřice koncovek výfuků, která je netradičně umístěná nad sebou. Zajímavé také je, že přestože má tohle auto velký 4,4litrový osmiválec s dvěma turbodmychadly, tak se vejde do tabulek tak, aby dostalo „elektrické“ registrační značky.
BMW XM je opravdu velké auto, X6 přerůstá ve všech rozměrech a je jen o něco málo menší než obrovské BMW X7. Pokud si obě auta porovnáme, zjistíme, že rozměry BMW XM jsou: délka 5110 mm, šířka 2005 mm, výška 1755 mm a rozvor náprav 3105 mm. BMW X7 odpovídá rozměry: délka 5181 mm, šířka 2000 mm, výška 1835 mm a rozvor náprav 3105 mm. Díky tomu auto na silnici nepřehlédnete, což lze podpořit ještě mnoha příplatkovými pakety s možnou kombinací lišt a dalších doplňku ve zlaté barvě a podobně. A navíc je v kabině dost místa, ačkoliv tohle auto může být pouze pětimístné.
Jakkoliv zvenku je tohle auto poměrně extravagantní, tak uvnitř je to docela běžné BMW, alespoň, co se architektury interiéru týká. Dominantou palubní desky je dvojitý prohnutý displej, který tvoří klasické „budíky“ a zároveň i displej infotainmentu (displeje měří 12,3” a 14,9”). Klimatizace, vyhřívání sedadel a další podobné funkce se ovládají výhradně v infotainmentu, na středovém tunelu ale zůstalo „staré dobré“ ovládání jízdních režimů, stabilizace, ale také infotanimentu. XM nešlo cestou jako sedmičkové BMW nebo nejnovější elektromobily.
Řidič i spolujezdec se mohou těšit ze skvělých sedadel, která mají perfektní boční vedení a jsou i na delších cestách pohodlná. A to je potřeba, protože nesmíme zapomenout na to, že tohle není obyčejný „bavorák“, ale čistokrevné „eMko“…
Cestující na zadních sedadlech ale mohou v testovaném kusu využívat příplatkový paket M Lounge. Díky tomu nabízejí například sedadla elektricky nastavitelná opěradla a k dalšímu vylepšení komfortu nabízejí i stylové polštářky s logem XM a ve stejné barvě čalounění, jakou mají sedadla. Střechu ozvláštňuje LEDkové osvětlení, které má dotvářet výjimečnou atmosféru. Pro řidiče může ve zpětném zrcátku občas působit rušivě, ale samozřejmě se dá deaktivovat. „Svítících“ věcí je v autě samozřejmě více, ambientní osvětlení prochází i celou lištou v palubní desce a na dveřích (barvu si mlžete vybrat). A vpředu svítí také obrysy masky chladiče (bíle). Všechno si ale můžete zapnout anebo vypnout, pokud chcete.
Je hodně výkonné
Už několikrát jsme se zmínili o tom, že je to opravdové eMko a jako běžné BMW nevznikne. Tomu samozřejmě odpovídá i jeho pohonné ústrojí. Základem je benzinový vidlicový osmiválec s přeplňováním dvěma turbodmychadly, kterému pomáhá elektromotor integrovaný do osmistupňové převodovky M Steptronic. Maximální systémový výkon je 480 kW/653 koní, který je kombinací 360 kW/489 koní ze spalovacího motoru a 145 kW/197 koní z elektromotoru. I točivý moment má působivé hodnoty. Spalovací motor nabídne 650 Nm, elektromotor přidá dalších 280 Nm a výsledkem je celkových 800 Nm. I když je to takhle výkonné auto, je potřeba dodat, že i kvůli rozměrům, velké baterii a luxusní výbavě také „něco“ váží“. Jeho pohotovostní hmotnost je totiž bezmála 2,8 tuny.
Poháněna jsou samozřejmě všechna čtyři kola, přičemž jak jsme u velkých bavoráků zvyklí, preferována je zadní náprava. BMW XM dostalo pohon všech čtyř kol M xDrive. Stejně jako u ostatních eMkových iXek tady sice neodpojíte předek a neuděláte z auta čistou zadokolku, ale lze nastavit sportovní naladění čtyřkolky, v rámci něhož bude zadní náprava preferována ještě více. A stabilizace? Ta se dá nejen omezit, ale pořád i kompletně vypnout…
Jestli vás zajímá, co tohle auto na silnici dokáže, tak samotné technické údaje prozrazují velmi zajímavé věci. Zrychlení z 0 na stovku totiž XM zvládne za 4,3 sekundy a standardně se rozjede na 250 km/h, do kterých prakticky „narazí“, protože je to elektronicky omezená rychlost. Za příplatek si ji nicméně můžete nechat zvýšit na 270 km/h.
A jak jezdí?
Rychlé je tohle auto i na silnici, ačkoliv pocitově ne tolik jako reálně. Díky parádnímu odhlučnění kabiny – jsou tu tlustá skla i spousta fyzického odhlučňujícího materiálu – totiž rychlost poměrně dost maskuje. Svou hmotnost ale nedokáže zamaskovat a občas ani zkrotit v hodně rychlých táhlých obloucích, kde (všechny čtyři) pneumatiky ztrácejí přilnavost. Přesto i ty rychlosti, ve kterých to zvládne, jsou pro běžného člověka až příliš vysoké. Může za to i fakt, že BMW XM je standardně vybaveno zadním M sportovním diferenciálem, vektorováním točivého momentu, aktivním řízením zadní nápravy i 48voltovým palubním systémem, jenž ovládá aktivní stabilizátory. I tak ovšem bylo ve stejných táhlých zatáčkách třeba srovnatelné Audi RS Q8 jistější i rychlejší. A navíc působilo i celkově lehčím dojmem.
V přímce je přesto tohle auto působivě rychlé a hlavně pružné. Pomáhá tomu právě i přítomnost elektromotoru, jehož reakce na sešlápnutí plynového pedálu jsou bleskové. I když je baterie podle infotainmentu vybitá, stále si ponechává nějakou energii v záloze na to, aby pomohla autu při akceleraci.
To, že je to čistokrevné eMko poznáte hlavně od podvozku. Ten vám dá – tím spíše, když obouvá tři a dvacítky – jasně pocítit, že to není primárně luxusní auto, ale naopak sportovní model. Na kvalitní silnici je auto vlastně docela pohodlné, v adaptivních tlumičích se dokáže i pohupovat, ale jakmile přijde jakákoliv, klidně jen minimální nerovnost, věřte, že o ní budete vědět. Kola ji do kabiny přenesou. A i tady je na tom již jednou zmiňované Audi RS Q8 lépe, protože to je i na nekvalitní silnici pohodlnější.
Dalším projevem toho, že je to primárně sportovní auto, je i nastavení geometrie podvozku, která je poměrně agresivní. Co to znamená? Jednoduše to, že volant budete muset často držet pevně, protože kola se budou chytat různých kolejích i některých dalších nekvalit silnic. Je to daň za to, že tohle auto dokáže tak dobře zatáčet. Na to, abyste s ním jezdili rychle po běžných silnicích, je ale nakonec až příliš velké a široké. A nakonec i při ostřejších brzdách cítíte tu vysokou hmotnost….
80 čistě elektrických kilometrů
Díky tomu, že je to plug-in hybrid, dokáže jezdit i čistě na elektřinu. V BMW M mu totiž dali docela velkou baterku. Její celková kapacita je 29,5 kWh, přičemž využitelná kapacita je 25,7 kWh. Dojezd se tak podle homologace dokáže dostat k 76 až 81 kilometrům. Reálně počítejte spíš s 60 až 70 kilometry, ale i to je parádní hodnota. Díky tomu můžete po městě jezdit klidně i čistě na elektřinu.
Baterii lze dobíjet pouze střídavým proudem, rychlodobíjení stejnosměrným proudem BMW MX nedostalo. Podle technických údajů je maximální nabíjecí výkon je 7,4 kW. Z 0 do 100 % tak baterii nabijete asi za čtyři hodiny.
Závěr a cena
BMW XM je autem, s nímž budete na silnici vždy středem pozornosti a prakticky po celý týden se nám za ním lidé otáčeli. Nepřehlédnete jej, nepřeslechnete jej (pokud si dáte neostřejší režim výfuků) a jen tak jej nepředjedete. Ačkoliv má „elektrické“ značky, má pod kapotou velký benzinový osmiválec, který konzumuje poměrně dost paliva. Pokud budete jezdit klidně, podle našich zkušeností to bude kolem 13 l/100 km. Jakmile ale na plyn zatlačíte víc, spotřeba může razantně vzrůst. Objem palivové nádrže je ale jen 69 litrů.
Líbí se vám? Tak teď už jen stačí zjistit, jestli na něj máte. Je to totiž model, který je v nabídce značky v základu zdaleka nejdražší. Vždyť jen základní cena je v době vydání testu 4 405 700 Kč za „běžnou“ testovanou verzi BMW XM. V nabídce je ale ještě výkonnější BMW XM Label Red, jehož cena je 5 053 100 Kč. Cena testovaného auta byla vyšší o 472 056 korun za další příplatkovou výbavu.
Technické údaje:
Auto: | BMW XM (2023) |
Motor: | vidlicový osmiválec (V8) + elektromotor |
Objem válců: | 4395 ccm |
Plnění motoru: | 2x turbodmychadlo |
Palivo: | benzin + elektřina |
Pohon: | všech čtyř kol |
Výkon: | 360 kW/489 koní při 5400 – 7200 ot./min (spalovací motor) |
Točivý moment: | 650 Nm při 1600 – 5000 ot./min (spalovací motor) |
Zrychlení 0-100 km/h: | 4,3 s |
Maximální rychlost: | 250 (270) km/h |
Převodovka: | osmistupňová automatická |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 1,6 – 1,9 l/100 km |
Emise CO2: | 37 – 43 g/km |
Objem nádrže: | 69 litrů |
Délka: | 5110 mm |
Šířka: | 2005 mm |
Výška: | 1755 mm |
Rozvor: | 3105 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 2785 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 527 / 1820 litrů |
Vypadá to jako špatně udělaná kopie Matchbox. Zákazníky si to možná najde, ale za mě je lepší vozit několik litrů vzduchu 250+ po autobahnu v RS6 nebo E 63 AMG combi.
Tři tuny, panečku to je ekologie… hlavně že je to hybrid, aby byl zelenější…😅