V rámci posledního testování jsme se rozloučili s BMW řady 6, které tak, jak jsme ho znali dosud, končí. A loučení to bylo velmi příjemné, protože pod kapotou verze Gran Coupé jsme měli parádně znějící benzinový osmiválec 50i.
Místo 6 bude 8
Mnichovská značka udělala v posledním roce ve svých modelech poměrně zásadní rošádu. Některé ubrala, jiné přidala a některé změnila. Již před časem skončilo BMW řady 5 Gran Turismo, které se ale o nějaký čas později objevilo jako řada 6 Gran Turismo. Podobný osud se ale týká i šestkové řady.
Tu už na stránkách BMW nenajdete, a to ani v testované verzi Gran Coupé, ale ani jako Coupé nebo Cabriolet. Původní šestkovou řadu totiž mnichovská značka zvětšila a udělala z ní nedávno oficiálně představenou řadu 8. Tu ovšem zatím představila pouze v dvoudveřové verzi Coupé.
Věk je na něm znát
Jakkoliv je tohle auto sexy, věk je na něm znát. A to nejen právě na vzhledu exteriéru, ale také na tom, jak jezdí. Nemění to ale nic na tom, že stále vzbuzuje pozornost kdekoliv se objeví. Tento konkrétní exemplář ale jistě zejména hlavně kvůli své speciální barvě z programu BMW Individual a zvuku, linoucímu se z černých koncovek výfuku.
I když jde o jedno z těch nejlepších BMW v nabídce, po přesednutí klidně i z obyčejné nové pětky, si prostě budete připadat v minulosti. Tedy až potom, co se rozjedete. Jakkoliv vypadalo testované auto zvenku v kombinaci s velkými černými koly parádně, za jízdy o kolech budete vědět na každé ostré nerovnosti. S tvrdými a těžkými pneumatiky typu run-flat a obrovskými koly si prostě podvozek tak úplně poradit neumí. Na nekvalitních silnicích je na autě cítit, jak jsou kola těžká. Na větších výmolech se od nich navíc ozývají rány. A je jedno jestli jedete na komfortní anebo sportovní jízdní režim.
Je to ale vlastně jediný nepříjemný jízdní projev, který auto má. Na kvalitní silnici je sice stále cítit jistou „těžkonohost“, ale auto parádně drží stopu a dokáže být opravdu rychlé. Jen prostě nesmí přijít výmol nebo jiná nekvalita silnice. Naprosto bez debat je to na dálnici, kde se na komfortní režim auto příjemně pohupuje a je vážně pohodlné.
Za volantem
Jízdu doprovází nejen parádní zvuk, který BMW 650i Coupé, které jsme před pár lety testovali, rozhodně nemělo, a který si můžete (ve sportovním režimu) poslechnout ve videu nahoře, ale také mohutný zátah dvěma turbodmychadly přeplňovaného osmiválce pod kapotou. Motor o objemu 4,4 litru potěší řidiče výkonem 330 kW/450 koní a točivým momentem 650 Nm. Mimochodem, v komfortním režimu auto ztichne a do interiéru se dostává jen takové příjemné brumlání, které vám dává jasně najevo, že kdykoliv budete chtít přidat, tak stačí jen polechtat plynový pedál.
Maximum točivého momentu je k dispozici od dvou tisíc otáček až do čtyř a půl tisíce, převodovka s tím také podle toho pracuje. Pokud neprošlápnete plyn výrazněji, nepotřebuje podřazovat, protože motor má dostatek síly. Pokud ale pedál plynu prošlápnete, pak převodovka na nic nečeká, bleskově podřadí a auto vyrazí vpřed ještě ostřeji. Zrychlování – a to jak to z místa, tak i to pružné – je disciplínou, ve které BMW 650i Gran Coupé opravdu vyniká.
A spotřeba paliva? Záleží na stylu jízdy. Pod 10 litrů se ale jen tak nedostanete, při běžném ježdění počítejte se spotřebou spíše kolem 12 litrů. Budete-li si ve sportovním režimu užívat zvuk výfuku i parádního zátahu nebo poletíte po dálnici za novým BMW M5 ve 250 km/h (kde byl omezovač rychlosti), pak počítejte s tím, že vám 70litrová nádrž dlouho nevydrží…
I díky pohonu všech kol xDrive nemá auto s přenosem výkonu na silnici sebemenší problém. Navíc tento pohon stále pohání hlavně zadní nápravu, takže jízda je příjemnější a při jízdním režimu Sport+ je cítit, jak se zadek občas decentně sklouzne. Mimochodem, BMW je jednou z mála značek, kde lze stabilizaci také zcela deaktivovat a je jedno, jestli jde o předokolkové BMW řady 2 Active Tourer nebo o dvanáctiválcové BMW řady 7.
Závěr
Týdenní testování tohoto zelenohnědého sedanu jasně ukázalo, jak obrovský krok udělaly nové generace modelů mnichovské značky v oblasti podvozku a schopnosti pracovat s velkými koly obutými do těžkých run-flat pneumatik. Potvrdili jsme si ale také to, že na odcházejícím bavoráku je to také jediná výraznější vada.
BMW řady 6 vypadá ve čtyřdveřové verzi Gran Coupé stále parádně a my doufáme, že se i nové BMW řady 8 ve verzi Gran Coupé objeví. Vše nasvědčuje tomu, že by mělo, a pokud bude dodrží tvary konceptu M8 Gran Coupé, který značka představila na letošním ženevském autosalonu, už teď se máme nač těšit.
[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,–
Zvuk a výkon motoru,Malá palivová nádrž
Pohodlný na kvalitních silnicích,Velká kola + run-flat pneumatiky si neumí poradit s krátkými nerovnostmi
Vnější vzhled,Už se nevyrábí
[/table]
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,BMW
Typ:,650i Gran Coupé xDrive
Motor:,vidlicový osmiválec (V8)
Objem válců:,4395 ccm
Plnění motoru:,2x turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,všech kol (xDrive)
Výkon:,330 kW/450 koní při 5500 ot./min
Točivý moment:,650 Nm při 2000 – 4500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,4.4 s
Maximální rychlost:,250 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,12.9 / 7.1 / 9.2
Emise CO2:,215 g/km
Objem nádrže:,70 litrů
Délka:,5007 mm
Šířka:,1894 mm
Výška:,1395 mm
Rozvor:,2968 mm
Pohotovostní hmotnost:,2015 kg
Objem zavazadlového prostoru:,460 litrů
[/table]