BMW postupně elektrifikuje své motorizace. Čistě spalovací už brzy nebude žádný model, protože každý motor bude minimálně mild-hybridní. A právě mild-hybrid pohání i modernizované BMW 530d xDrive, které jsme vyzkoušeli v testu.
Mild-hybrid je „elektrifikace“ pro začátečníky
Pokud se ve všem tom hybridním označení ztrácíte, pak vás hned na začátku odkážeme na tento náš starší článek, kde jsme se jednotlivým pojmům věnovali. Pokud ale už tušíte, pak čtěte dál. Mild-hybrid je vlastně takovým základem v elektrifikaci, kdy auto na elektřinu jezdit neumí (s výjimkou Subaru e-Boxer, které ale používá vyšší napětí).
Jde o kombinaci spalovacího motoru se 48V startér-generátorem, který má za úkol pomáhat s rozjezdy (nabízí dalších 8 kW/11 koní), startovat motor a spoustu dalších podobných maličkostí. V rámci běžné jízdy jej řidič prakticky nezaznamená, jen s výjimkou toho, že u BMW nelze deaktivovat systém Start/stop, respektive se deaktivuje jen po přepnutí do jízdního režimu Sport.
Za jízdy se auto chová takřka normálně, ale může se stát, že i na dálnici zcela deaktivuje spalovací motor, ručička na digitálním otáčkoměru spadne na nulu a auto bude plachtit. Přitom ale budou všechny systémy na palubě, ale i posilovače řízení, brzd a podobně normálně fungovat. Stane se tak, pokud sundáte nohu z plynu a po autě nebudete chtít vůbec nic. Jakmile ale na plynový pedál zase šlápnete anebo naopak šlápnete na brzdu, spalovací motor se opět okamžitě spustí.
BMW mild-hybridní systém postupně nasazuje ke všem svým motorům, lhostejno, zda benzinovým anebo jako u testované pětky naftovým. 48V startér-generátor pak slouží právě i jako startér, takže odpadá takové to typické startování, kdy startér otáčí motorem, až naskočí. Tady je to řešeno tím, že systém přímo roztočí klikový hřídel, takže „se motor prostě rozběhne“. Mild-hybridní systém má svoji vlastní 48V baterii, a protože tu není klasický Start/stop, dostávají mild-hybridní auta i levnější 12V autobaterii.
Slabší naftový šestiválec úplně stačí
Pod kapotou testovaného pětkového sedanu je nejnovější evoluce řadového naftového šestiválce, která prošla několika drobnými změnami na systému přeplňování, palivového systému, systému sání vzduchu a podobně. Nechybí ale ani dvojité vstřikování systému AdBlue.
I přes spoustu novinek je to ale ten skvělý řadový šestiválec, který má pěkný zvuk, ačkoliv v pětce je velmi dobře odhlučněný, ale hlavně velmi dobře jede. Aby také ne, když má 210 kW/286 koní, ale hlavně 650 Nm (a to dokonce už mezi 1500 až 2500 ot./min). Motor je spojen vždy s automatickou převodovkou a u testovaného auta i s příplatkovým pohonem všech kol xDrive. Díky tomu zrychlí z 0 na 100 km/h za pouhých 5,4 sekundy a maximální rychlost je obligátně elektronicky omezena na 250 km/h.
Jak by se mohlo zdát už z obyčejných čísel, s dynamikou problém není. A to ani s tou absolutní při zrychlení z místa, tak z pružností. Kromě vysokého točivého momentu je tu totiž i opravdu skvělá automatická převodovka, která udržuje motor v optimálních otáčkách, případně s rychlostí blesku přeřazuje. Prakticky se nestane, aby převodovky v jakémkoliv BMW (primárně se zadním pohonem) jakkoliv zmatkovala anebo „zdržovala“.
Pokud by vám přeci jen verze 530d nestačila, můžete sáhnout po 540d výhradně s pohonem všech kol xDrive. Ta přidává druhé turbodmychadlo a výsledkem je 250 kW/340 koní a 700 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h se tím zkrátí na 4,6 sekundy.
I přestože má testovaný motor tolik síly, překvapuje svým apetitem. I v modernizované pětce dokáže i ve svižnějším tempu jezdit se spotřebou paliva, která začíná sedmičkou. Při klidnějším tempu se dá ale úplně bez problémů dostat i pod 7 l/100 km. A to je na pětimetrový sedan s pohonem všech kol a hmotností 1,9 tuny vážně skvělá hodnota. Je jen škoda, že nádrže se zmenšují a k dispozici tak je jen 66 litrů.
Je pohodlné, ale…
Pětkové BMW nabízelo vždy skvělou kombinaci mezi sportovním a komfortním nastavením. S možnostmi adaptivního podvozku a změn jízdních režimů to je ještě lepší, ale je třeba zvolit vhodné obutí. Testovaný kus byl vybaven příplatkovým M Sportovní paket s tvrdším podvozkem a 20″ aero koly, obouvajícími těžké run-flat pneumatiky.
To je kombinace, se kterou si předchozí generace neuměla poradit. U té nové je to výrazně lepší. Při řízení už není tolik cítit, že jsou kola opravdu těžká, vlastně to auto perfektně zamaskuje. Ale protože jde o opravdu velkou hmotu, na větších nerovnostech se od podvozku ozve decentní bubnování. Nejsou to žádné velké rány, ale kazí to dojem z jinak skvěle odhlučněné kabiny.
Předchozí odstavec platí pro rozbité silnice, ale jakmile před sebou máte hladký kus asfaltu, zvolenou konfiguraci naopak velmi oceníte. Tím spíše, když budete mít auto vybaveno i příplatkovým paketem Adaptive Drive, jenž obsahuje elektronicky nastavitelnou tuhost tlumičů a hlavně aktivní stabilizátory. V takovém případě si totiž můžete užívat zatáčky s takovou rychlostí a jistotou, že vás to u pětimetrové limuzíny opravdu překvapí.
Závěr a cena
Pětkové BMW ukazuje, že jde stále o jedno z nejlepších aut v segmentu, které v testované verzi 530d xDrive nabízí dostatečně silný a výkonný motor s velmi střídmou spotřebou paliva. V testované konfiguraci mu sice na nekvalitních silnicích ubírají body velká kola s pneumatikami run-flat, ale ty na kvalitní silnici zase získává. Potěší také fantastickým odhlučněním kabiny, pokud chcete klid, anebo naopak výkonným audiosystémem Harman Kardon Surround Sound System, pokud rádi posloucháte kvalitní hudbu.
Nejlevnější pětkové BMW startuje na částce 1 363 700 Kč s DPH, za což dostanete střídmě vybavené BMW 520i. Testované 530d xDrive, které se zdá být ideální volbou, začíná na 1 678 300 Kč s DPH. Příplatky ovšem dokáží cenu relativně jednoduše zvýšit, takže za testované auto byste museli zaplatit o skoro milion víc. Jeho ceníková cena je 2 650 548 s DPH.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,BMW
Typ:,530d xDrive
Motor:,řadový šestiválec
Objem válců:,2993 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,4×4 xDrive
Výkon:,210 kW/286 koní při 4000 ot./min
Točivý moment:,650 Nm při 1500 – 2500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,5.4 s
Maximální rychlost:,250 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,6.2-5.4
Emise CO2:,161-140 g/km
Objem nádrže:,66 litrů
Délka:,4963 mm
Šířka:,1868 mm
Výška:,1497 mm
Rozvor:,2975 mm
Pohotovostní hmotnost:,1895 kg
Objem zavazadlového prostoru:,530 litrů
Ceník:,ke stažení ZDE
[/table]