test-2021-audi_s3_sportback_quattro- (4)

Test Audi S3 Sportback quattro (2021)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 15. 6. 2021


Když chcete kompaktní rychlý hatchback, máte dnes na výběr opravdu hodně možností. A to jak mezi mainstreamovými značkami, tak i mezi těmi prémiovými. My jsme otestovali Audi S3 quattro, které všechna kola pohání více než třemi stovkami koní.

Jeden stupínek pod vrcholem

Audi S3 zůstává jeden stupínek pod vrcholem modelové řady A3, ovšem aktuálně je to vrchol nabídky. Dlouho to tak nezůstane, protože Audi už ukázalo vrcholné RS 3, u kterého potvrdilo pětiválec a navíc auto už pilně testuje i na Nürburgringu. Mimochodem S3 i RS 3 jsou, respektive budou v nabídce jako pětidveřový hatchback, ale i klasický tříprostorový sedan.

I esko, které má dvoulitrový čtyřválec, je ale hodně svižné auto. Aby také ne. Nabízí podobnou techniku jako Volkswagen Golf R, tedy přeplňovaný dvoulitr TFSI s výkonem 228 kW/310 koní a točivým momentem rovných 400 Nm. I přestože má S3 po faceliftu vyšší výkon než původní verze, je zároveň pomalejší (ovšem o pouhou jednu desetinu) ve sprintu na stovku, když to zvládne za 4,8 sekundy. Maximálka je pak elektronicky omezena na 250 km/h.

test-2021-audi_s3_sportback_quattro- (7)

Největší konkurenti mají pro srovnání velmi podobné parametry. Například Mercedes-AMG A35 4Matic+ nabídne z dvoulitrového motoru 225 kW/306 koní, 400 Nm, z 0 na 100 km/h zrychlí za 4,7 sekundy a maximální rychlost je 250 km/h. BMW M135i xDrive, respektive BMW M235i xDrive Gran Coupé pohání také přeplňovaný dvoulitr se stejným výkonem jako má AMG, ale točivý moment vrcholí dokonce 450 Nm. Z 0 na 100 km/h zrychlí za 4,8 sekundy a maximální rychlost je také elektronicky omezena na 250 km/h.

Motor je standardně spojen s dvouspojkovou sedmistupňovou převodovkou S tronic a s pohonem všech kol elektronicky řízenou lamelovou spojkou na zadní nápravě. Systém funguje automaticky a zadní kola do práce zapojuje podle aktuální situace, přičemž v potaz bere nejen otočení volantu, ale zejména jízdní režim, ale také intenzitu sešlápnutí plynového pedálu. Prakticky se tak nestane, že by přední kola někde zběsile prokluzovala. A to ani při ostrém tempu.

Audi S3 Sportback se od běžné Audi A3 Sportback liší, ale přesto jde spíše o drobnosti. Decentně přepracované nárazníky, maska chladiče doplněná o logo S3 a vzadu koncovky výfuku v obou rozích nárazníku a samozřejmě ani tady nechybí logo S3, které je umístěno na víku zavazadelníku.

test-2021-audi_s3_sportback_quattro- (12)

Oproti obyčejné A3 jsou jiná také kola (v základu 18″ disky) a červené třmeny brzd. I v interiéru jde o decentní úpravy. Prakticky jde jen o jiné čalounění a pár drobností na palubní desce. Nechybí ani prošívání červenou nití.

Za volantem

Posed v sedadlech je perfektní, rychle si najdete ideální pozici pro řízení. V interiéru je pro průměrně vzrostlého pasažéra dostatek místa na předních, ale i na zadních sedadlech. První metry v komfortním režimu prozrazují, že tohle auto rozhodně půjde bez jakýchkoliv omezení nebo ústupků používat pro každý den. Je tiché, relativně komfortní (i když o kanálech, příčných nerovnostech a hlavně kočičích hlavách v centru Prahy dá vědět výrazněji než A3) a působí klidně. Vlastně skoro jako o trochu hezčí A3…

Jsem docela zvědavý, jak se změní po přepnutí do sportovního režimu. A vlastně se stalo to, co jsem čekal. Ani teď to není žádný tvrdý hot-hatch, ale přesto působí na silnici v rychlejším tempu příjemně jistě. Ve sportovním režimu přiostřil zvuk (jde ale z reproduktorů), snížil se účinek posilovače řízení, přitvrdil adaptivní podvozek Audi drive select (teď už ty kočičí hlavy v centru Prahy nejsou tak příjemné) a zrychlily se reakce na plynový pedál.

test-2021-audi_s3_sportback_quattro- (21)

Na suchu je Audi S3 neutrální, rozhodně nechce vyletět ze zatáčky ven, ale zároveň ani nechce jít do přetáčivého smyku. Je rychlá, stabilní, ale zároveň velmi jistá. Rychlost je tu vlastně úplně samozřejmá, přičemž je jedno, jestli jedete v přímce nebo v zatáčce. Adaptivní tlumiče si s nerovnostmi dokáží poradit perfektně a kola se drží asfaltu co to jde. A potěší i brzdy. Jejich nástup je ostrý, dají se dobře dávkovat a nevadnou.

Motor ani ve sportovním režimu nemá nijak výbušné reakce, ale je zábavné ho točit. Ve sportovním režimu je ale jeho zvuk podpořen reproduktory. To se sice někomu líbit může, ale jinému nemusí. Jisté ale je, že z koncovek výfuku zvuku mnoho nevychází.

A spotřeba paliva? Bude hodně záležet na tom, jak budete jezdit. Když budete jezdit v klidu, tak se dostanete pod 9 l/100 km, ale pokud si budete častěji užívat všech 310 koní a 400 Nm, pak počítejte spíše s 10+. Alespoň že nádrž má objem (tím spíše v dnešní době) docela slušných 55 litrů.

Závěr a cena

Nové Audi S3 Sportback je i po modernizaci povedeným koktejlem, který přiváží hezky vypadající auto. V prémiovém obalu dostanete osvědčenou techniku, která funguje nejen při každodenním dojíždění do práce, ale i na vaší oblíbené okresce, kde oceníte sériově dodávané progresivní řízení. Navíc jde o auto, které vám rychlost servíruje lehce, nemusíte se s ním prát a přesto si jeho řízení užijete. K tomu je tu jistý podvozek a ostré brzdy.

Z pohledu praktičnosti tu oproti Audi A3 Sportback nejsou pražádná omezení, takže pohodlně odvezete čtveřici cestujících a navíc do kufru naložíte 325 litrů (i když to není úplně moc…) zavazadel.

A ceny? Základní cena testovaného hatchbacku Audi S3 Sportback začíná na 1 287 900, za sedan Audi S3 Limuzína dáte 1 316 900 Kč. I v této výbavě ale ve standardu chybí třeba vyhřívaná přední sedadla.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Audi
Typ:,S3 Sportback quattro
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1984 ccm
Plnění motoru:,přeplňování turbodmychadlem
Palivo:,benzin
Pohon:,všech čtyř kol
Výkon:,228 kW/310 koní při 5450 – 6500 ot./min
Točivý moment:,400 Nm při 2000 – 5450 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h:,4.8 s
Maximální rychlost:,250 km/h
Převodovka:,sedmistupňová dvouspojková
Spotřeba paliva (l/100 km):,7.4
Emise CO2:,170 – 169 g/km
Objem nádrže:,55 litrů
Délka:,4351 mm
Šířka:,1816 mm
Výška:,1438 mm
Rozvor:,2630 mm
Pohotovostní hmotnost:,1500 kg
Objem zavazadlového prostoru:,325 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru