Spalováním běžných fosilních paliv znamená emise škodlivých látek v čele s CO2, i proto se tolik lobbuje za elektromobily. Jiným řešením by ovšem mohla být syntetická paliva. I při jejich spalování CO2 vzniká, ale o poznání méně než kolik je ho spotřebováno při výrobě. Problémem je ale cena syntetických paliv. Ta je totiž přibližně třikrát vyšší než za běžné fosilní palivo.
Syntetická paliva chce využívat hlavně Německo, chce tím zabránit faktickému zákazu aut se spalovacími motory po roce 2035. A Evropská unie na základě německého požadavku schválila výjimku. Syntetická paliva se totiž považují za uhlíkově neutrální, protože se nevyrábějí z ropy, ale naopak z vodíku a z CO2 z atmosféry.
Toto palivo se ale zatím příliš nevyrábí, prakticky ho zatím používají jen některá závodní auta. Továren je totiž málo, přičemž ta největší je v jihoamerické Chile (jejím největším investorem je automobilka Porsche). Jeden litr syntetického paliva (eFuel) vyjde ale dnes podle německého magazínu Autobild na děsivých 4,50 eura bez daně (v přepočtu podle ČNB je to 110 Kč). A to bez daně.
Cena by samozřejmě mohla klesnout ve chvíli, kdy by se začalo syntetické palivo vyrábět masově. Podle Autobidlu by se pak mohlo prodávat za 3,76 eura (něco přes 92 korun). Organizace Transport & Environment ale tvrdí, že to je příliš vysoký odhad, podle ní by totiž cena paliva mohla do roku 2030 klesnout dokonce na 2,30 eura (56 korun) za litr. A pokud bychom se podívali ještě dál do budoucnosti, tak lobbisté z organizace eFuel předpokládají propad ceny až k 0,70 až 1,33 eur (17 korun až 33 korun) za litr. Ve všech případech jde ovšem o ceny bez příslušné DPH, kterou mají země v EU různou.
Rok 2035 je ale ještě opravdu hodně daleko a vývoj v automobilovém průmyslu i v tom, co EU připraví, se nedá předpokládat. Vždyť jen zmatky kolem emisní normy Euro 7 byly opravdu divoké.