Porsche_911_GT3_RS-GT_Sports-Salzburgring- (13)

Už sériové Porsche 911 GT3 RS generace 991.1 je skvělým okruhovým autem, ale stále se dá vylepšit. Stačí jen vědět, kam sáhnout. A to v GT Sports vědí. Svezli jsme se s jejich upraveným Porsche na okruhu Salzburgring a byl to jeden z těch zážitků, který si budeme dlouho pamatovat.

Ježdění na okruhu v dnešní době není nic složitého. Drtivá většina okruhů na světě je pronajímá na amatérské závody, případně na volné ježdění. A na jedno takové jsme nedávno vyrazili s Hyundai i30 N. Jezdilo na rakouském Salzburgringu a pořádala ho společnost Ricard & Bonette.

Hyundai i30 N jsme vzali na Salzburgring. Dlouhé rovinky i ostré brzdění jej důkladně prověřily

Tahle společnost se zabývá zejména řidičskými výlety v supersportovních, sportovních i jinak zajímavých autech po celé Evropě, umožní vám také zajezdit si ve Formuli 1 nebo vám zajistí třeba VIP pobyt na Monaco F1 Grand Prix. Tentokrát ovšem uspořádala okruhové ježdění na Salzburgringu. Tento rakouský okruh se nezřídka označuje za malou Nordschleife, jelikož se táhne lesem, má minimální únikové zóny, bariéry pekelně blízko asfaltu a podobný charakter některých zatáček.

Vylepšené Porsche 911 GT3 RS od GT Sports

Po okruhu jsme kroužili s Hyundai i30 N, ale nejednou nás předjelo i stříbrné Porsche 911 GT3 RS. Tohle auto po trati jezdilo vážně rychle, přesto vypadalo neskutečně stabilně. Jde o demo auto společnosti GT Sports, která se specializuje na úpravy sportovních aut, ale zároveň jde také o závodní tým. Zkušenosti s okruhy tedy rozhodně má, což dokázalo právě i jezdící Porsche.

Přečtěte si také:  Prototypy čistě elektrického Porsche Macan už testují na silnici. Do prodeje půjde za dva roky

Na první pohled jde o takřka sériový kus, ale na ten druhý zjistíte, že tady je několik věcí jinak. Obsáhnout všechny změny by vydalo na několik stránek (jde hlavně o zlepšení aerodynamiky), nicméně zaujala mě hlavně jedna velmi zajímavá věc. Na tomhle autě nenajdete karbon-keramické brzdy. Podle slov majitele společnosti GT Sports a řidiče auta v jedné osobě totiž nejsou pro účely, pro které se auto používá, tak dobré jako právě ocelové. Karel Neffe říká, že se může stát, že karbonový brzdový kotouč pod náporem praskne, jelikož je křehčí než ocelový. Vzhledem k tomu, že jeden nový stojí neuvěřitelných 280 tisíc korun, je to hodně drahá sranda. Tohle Porsche tedy jezdí na plovoucích ocelových kotoučích s destičkami značky Pagid.

A to je jenom drobnost, se kterou vám Karel poradí. Sám například preferuje předfaceliftovou verzi 991.1, která sice postrádá manuální převodovku, nicméně je trochu poddajnější, než novější a tužší 991.2, a tak se lépe hodí na hrbolatou Nordschleife plnou vysokých obrubníků, kam s autem často a rád jezdí.

A že v GT Sports ví a umí, to potvrzuje i fakt, že se v nedávné době stali partnerem věhlasného závodního týmu a úpravce vozů Porsche Manthey Racing. Ten v posledních letech dominuje závodu 24h na Nordschleife a některé vozy vyvíjí přímo pro Porsche, protože to prostě umí skvěle.

Adrenalin stoupá, usedám za volant

Porsche 911 GT3 RS je tím autem, které chce řídit snad každý opravdový petrolhead. Uvnitř je jasné, že tady nejde v první řadě o komfort posádky, ale spíše o řidičské zážitky. Otevřete dveře a usednete do fantastických skořepinových sedaček, do kterých se přitáhnete šestibodovými pásy. Do dlaní vám pak dokonale padne poměrně velký volant s akorát tlustým věncem obšívaným Alcantarou.

A pak se podíváte na ikonickou pětici budíků s velkým otáčkoměrem uprostřed, jenž je cejchovaný do deseti tisíc! Už jenom ta představa, jak ručička letí až k omezovači v devíti tisících, je naprosto vzrušující.

Přečtěte si také:  Test Mercedes-Benz V 250 d L Airmatic (2021)

Uvnitř to na vás prostě dýchne závodní atmosférou, vždyť dveře zavíráte zatažením za látková poutka, žádná plastová madla tady nejsou. Také pohled za přední sedačky na ochranný rám jasně dává najevo, že tohle je opravdu okruhový stroj.

Nastartovat a jedeme!

Výjezd z první šikany na mírně podtočenou dvojku mi připomíná, co mám na atmosférických motorech nejraději – jejich okamžitou reakci na plyn a krásně čitelné dávkování. S plynem pracuji progresivně, za chvíli ale poznávám, že můžu být trochu hrubší, jelikož atmosféra prostě nekouše jako turbomotor.

Porsche_911_GT3_RS-GT_Sports-Salzburgring-Pavel_Srp
„Předstartovní“ soustředění za volantem

Výkon 500 koní při 8250 ot./min lze dávkovat čistě a jemně, přitom čtyřlitrový atmosférický motor nepostrádá šťávu, naopak uprostřed spektra otáček se sbírá obstojně, v 6250 ot./min nabídne maximálních 460 Nm a s rostoucími otáčkami nabírá na dechu. A ten zvuk…

Vytočte motor k devíti tisícům, kde zní opravdu skvěle, zatáhněte za pravé pádlo a dvouspojková převodovka bleskurychle cvakne trojku, pak čtyřku, pak pětku, a musíte brzdit do náročného vracáku s velmi pozdním apexem. Tady poznávám brutální brzdný účinek (ačkoliv ještě stále brzdím jako bábovka) a neuvěřitelnou vervu předních kol poslouchat impulzy od řízení.

To je možná až příliš lehké (u 991.1 poprvé s elektrickým posilovačem), nicméně telepaticky přesné. A skvělým poznatkem je, že tohle auto, na rozdíl od jiných 911, absolutně nezná nedotáčivost. Na brzkém výjezdu se zase můžete spolehnout na dech beroucí trakci zadních kol, jak to umí jenom auto s motorem vzadu. Říkal tady někdo, že potřebuje čtyřkolku?

Je obdivuhodné, jak Porsche dokázalo svoji prvotní „konstrukční chybu“ za 70 let vývoje přetavit v drtivou převahu. Někteří se tomu vysmívají, já mám však unikátní charakter 911 s mírnou nejistotou předku a ochotně přetáčivým zadkem prostě rád. GT3 RS ale nic takového nedělá, i díky menšímu švindlu v podobě natáčecí zadní nápravy neuvěřitelně ochotně zatáčí a přitom si udržuje bohorovný klid. Předek ochotně poslouchá a zadek zase vůbec nemá tendenci předbíhat. Až začnete chvíli pochybovat, jestli vážně sedíte v Porsche 911.

Přečtěte si také:  Test Citroën C4 1.2 PureTech 130 (2021)

Protilehlá rovinka vedoucí do kopce ukáže drobnou nevýhodu, že Porsche 911 GT3 RS přes všechnu svoji dokonalou aerodynamiku začne kolem 250 km/h mírně ztrácet dech, v táhlých obloucích na konci rovinky a v následující dlouhé pravé zatáčce ale objevíte, kolik přilnavosti dokáže vygenerovat.

Jakkoliv by se mohlo zdát, že je 911 GT3 RS až sterilně dokonalým nástrojem, následná technická pasáž odhaluje přirozenou hravost podvozku. Plynem snadno upravíte stopu a můžete si hrát s vyvážením v posledních třech kratších obloucích. Ačkoliv mi Karel opakovaně vyčítá, že takhle se to s tímhle autem neprojíždí, jenže v i30 N to tak fungovalo nejlíp…

Široké vykružovaní oblouků ideální stopou je pro tohle auto nevhodné, naopak se musíte naučit drsnější styl, kdy ještě v zatáčce tvrdě brzdíte, pak auto ostře zalomíte a střihnete to nejkratší možnou cestou. Rychlé řízení vyžaduje, abyste úplně změnili svůj dosavadní jízdní styl. To prostě nějak nedokážu zpracovat, ale když mě ak Karel sveze, začínám to chápat. To auto najednou funguje ještě líp a ta rychlost…

Přečtěte si také:  Test Range Rover Velar P400 (2021)

Řidičská nirvána, na kterou nestačím

Porsche 911 GT3 RS stojí na absolutním vrcholu potravního řetězce a dokazuje, že tvrdošíjné směřování proti proudu s koncepcí „všechno špatně“, atmosférickým motorem na pokraji vyhynutí a možností volby manuálního řazení nese svoje ovoce. Oproti ostatním moderním sporťákům totiž nabídne unikátní požitek z řízení. Troufám si tvrdit, že tohle je absolutně nejlepší okruhová hračka na světě, na kterou moje řidičské schopnosti a odvaha nestačí. Zážitek to ale byl velmi intenzivní.

Přidat komentář