2021-Hyundai_i30_N-salzburgring- (1)

Hyundai i30 N platí už od svého uvedení za velmi povedené auto. Za jeho volant jsme se párkrát posadili i my, a to v několika verzích. Na trhu je už faceliftovaná verze, kterou jsme už prověřili na okruhu. Nejprve na Slovakia Ringu, o den později pak i na Salzburgringu.

Na závodní okruh!

Už na Slovakia Ringu jezdilo auto celý den, za jeho volantem se střídali novináři a auto fungovalo. Přes den se jen jezdilo dotankovat a večer se jen vyměnily přední pneumatiky. Kompletní brzdy, zadní pneumatiky i veškerý zbytek techniky zůstal bez výměny a bez oprav. Mimochodem, článek o ježdění na Slovakia Ringu si můžete přečíst zde:

Hyundai i30 N a Kona N na závodním okruhu. Slovakia Ring ukázal, že jde o opravdu schopná auta

Ze Slovakia Ringu jsme rovnou odjížděli směrem na Salzburgring, kde společnost Ricard & Bonette pořádala akci pro své klienty. Šlo o volné jízdy, kdy se na okruhu mohli zákazníci svézt se svými auty. A to buď sami, anebo mohli využít rad a porad některého z instruktorů, kteří zde byli k dispozici. Podobných akcí (navíc nejen na okruhu, ale i zážitkových a poznávacích) dělá Ricard & Bonette spoustu.

Facelift 

Zpět ale k i30 N. Šlo o modernizovanou verzi, která stále používá dvoulitrový čtyřválec s přeplňováním turbodmychadlem. V tomto případě to byla navíc výkonnější a výrazně lepší verze Performance (má nejen vyšší výkon, ale i přidané výztuhy, samosvor na přední nápravě, 19“ kovaná kola atd.). Její výkon je 206 kW/280 koní a točivý moment 392 Nm.

Přečtěte si také:  Test Toyota Proace City Verso Combi 1.5 D‑4D 130 (2021)

Další novinkou je možnost volby automatické, respektive dvouspojkové převodovky. A i tuto příplatkovou možnost testované auto mělo. A ačkoliv se řidič ochudí o klasické řazení, automat si zaslouží pochvalu. V Hyundai N jej totiž naladili skvěle. Je rychlý (a to jak při řazení dolů, tak i nahoru), ale zároveň – pokud jej má řidič v manuálním módu – nepřeřadí! Klidně nechá motor „štěkat“ v omezovači do té doby, než dá řidič páčkou na volantu anebo pohybem voliče automatu pokyn k přeřazení. A to je vlastnost, nad kterou u konkurenčních hot-hatchů a sportovních modelů žehráme. 

Automat v autě pro zábavu bude sice spousta lidí stejně pořád odsuzovat, ale stačí, aby fungoval dobře, a rázem se na něj pohled může změnit. Ale i tak bude záležet, na co auto budete chtít. Skvělý bude automat při jízdě po ucpaném městě a právě i po závodním okruhu, na druhé straně při vyjížďce na oblíbenou okresku může být stále lepší manuál. A proto je tu skvělé, že má zákazník možnost volby.

Dva úplně odlišné okruhy

Dva dny, dva okruhy. Každý z nich je úplně jiný. Zatímco Slovakia Ring je hodně technický, výrazně delší a má víc zatáček, tak Salzburgring je kratší a je to spíš taková „nudle“, která má dvě dlouhé rovinky a pár zatáček mezi nimi. Díky tomu se dá lépe a jednodušeji zapamatovat, ale zároveň klade na auto větší nároky – jezdí se tu dlouho pod plným plynem a pak se jde na ostré brzdy. Vysoké rychlosti se tak velmi rychle mění na ty výrazně menší.

Přečtěte si také:  Test elektromobilu Volkswagen ID.3 (2021)

Ale to, jak i30 N funguje, nás vážně překvapilo. Výjezd z boxové uličky je na konci cílové rovinky, na jejímž konci je podobné esíčko jako na českém mosteckém okruhu. A i jeho průjezd si řidič v tomhle autě opravdu užije. Přesné řízení doplňuje samosvor mezi předními koly a ochota motoru zrychlovat. Ve volantu je cítit, jak se přední pneumatiky zakusují do asfaltu a posouvají auto dopředu.

Salzburgring_mapa
Zdroj: Salzburgring

Na výjezdu už jde držet plný plyn, protáhneme se pár lehkými zatáčkami, abychom museli brzdit do ostrého vracáku s pozdním apexem. Je to docela těžká zatáčka na to, trefit ideální stopu na výjezdu. A pak opět plný plyn. Není to úplná rovinka, ale zatáčky jsou tak mírné, že se dá pořád přidávat a zrychlovat, až před dlouhou pravou, kde je potřeba přibrzdit a podřadit. I tak ji ale i30 N projíždí v překvapivě vysokých rychlostech.

Přečtěte si také:  Test Dacia Sandero Stepway TCe 100 LPG (2021)

Potom následuje hodně technická pasáž, kde se střídají zatáčky jedna za druhou, což dokonale prověří nejen podvozek a brzdy auta, ale zároveň opět ukazuje, že řízení je skvělé a trakce díky pneumatikám a samosvoru jakbysmet. Z levé zatáčky pak vyjíždíme na cílovou rovinku, abychom vše mohli projet znovu.

Jak to vypadá při jízdě, se můžete podívat ve videu. První kolo je zahřívací po obědové pauze a bylo potřeba zahřát pneumatiky a zvýšit v nich tlak na správnou hodnotu. Rychlé kolo začíná přibližně v čase 3:10, kdy vjíždíme na cílovou rovinku.

Dobrá vizitka!

Další den ježdění na okruhu a náš Hyundai i30 N to přežil ve zdraví. Nestala se žádná řidičská chyba a technika fungovala na jedničku. Díky rychlosti Salzburgringu a jeho tvaru to přežily i všechny pneumatiky, výrazněji jen ubylo brzdových destiček.

Za volantem jsme se navíc bavili. Tohle auto má skvělé řízení, ostré brzdy, ale i skvěle fungující podvozek. Je vidět, že testovací centrum na okruhu Nürburgring má svůj smysl. Tohle auto na okruhu funguje skvěle.

Přečtěte si také:  Ostrý Hyundai Kona N má české ceny. Sportovní SUV pořídíte pod milion

Nakonec se s ním dá v pohodě jezdit i při běžné jízdě, což jsme si vyzkoušeli nejen po cestě z Prahy do Bratislavy, ale z Bratislavy do Salzburgu a následně zpět do Prahy. Jasně, je to tvrdší auto, více než běžná i30, je také trochu hlučnější, ale i ve sportovních sedadlech se na dlouhých trasách skvěle a pohodlně sedí a díky automatické převodovce i adaptivnímu tempomatu ubíhají kilometry po dálnicích rychleji a pohodlněji.

Přidat komentář