hyundai_n-2021-slovakia_ring-prvni_jizda

Hyundai i30 N a Kona N na závodním okruhu. Slovakia Ring ukázal, že jde o opravdu schopná auta

Autor: Pavel Srp - Foto: Hyundai - 14. 8. 2021


Hyundai v posledních letech představuje jednu novinku za druhou. Kromě objemových modelů, které tvoří hlavně SUV a crossovery, a elektrifikovaných modelů, však nezapomíná ani na sportovní modely. A divize Hyundai N do toho pořádně šlape. Že u „eNek“ nejde jen o nějaký vylepšený design, se nás pokusil Hyundai přesvědčit přímo na závodním okruhu Slovakia Ring. Tady nám do rukou svěřil modely i30 N a Kona N.

Podobná technika…

Portfolio modelů divize Hyundai N se postupně rozšiřuje. Začalo to před třemi lety Hyundai i30 N, k tomu se přidala verze i30 N Fastback a nejnověji je to crossover Kona N a malý hatchback i20 N. Zatímco první trojice modelů má velmi podobnou techniku, i20 N má menší i slabší motor, přesto ani jí nechybí samosvor na přední nápravě.

hyundai_n-2021-slovakia_ring-prvni_jizda-01

Modely i30 N a i30 N Fastback prodělaly před pár měsíci facelift. Ten přinesl sice jen minimum designových změn, ale co do techniky jsou tu novinky poměrně zásadní. U verze Performance byl o 5 koní zvýšen výkon, což by mohlo znít jako zbytečnost a pouhé přeladění řídící jednotky, ale není tomu tak. Automobilka změnila i několik fyzických dílů v motoru.

Pod kapotou se schovává dvoulitrový čtyřválec s přeplňováním turbodmychadlem. Zajímá nás výkonnější a výrazně lepší verze Performance (má nejen vyšší výkon, ale i přidané výztuhy, samosvor na přední nápravě, 19“ kovaná kola atd.), jejíž výkon je u verze po modernizaci 206 kW/280 koní a točivý moment 392 Nm.

hyundai_n-2021-slovakia_ring-prvni_jizda-02

Na výběr je standardně šestistupňová manuální převodovka, případně dvouspojková převodovka N DCT, o které ještě bude řeč. To se týká jak pětidveřového hatchbacku, tak i pětidveřového liftbacku Fastback. Na rozdíl od toho Kona N může mít jen automat, s manuálem ji nepořídíte.

Pohání ji ale stejný dvoulitrový motor, který je tu pouze ve verzi s 280 koňmi. Základní 250koňový jako je u základní i30 N se nenabízí. Stejně tak se nenabízí pohon všech kol, Kona N má jen pohon předních kol, přičemž s přenosem výkonu na silnici pomáhá samosvorný diferenciál.

hyundai_n-2021-slovakia_ring-prvni_jizda-03

…úplně jiná auta

Obě auta jsme si vyzkoušeli při poměrně svižné jízdě na okruhu. Už na pohled je jasné, že jde o rozdílná auta, jakkoliv používají stejné designové prvky a ze zadního nárazníku jim vyčuhuje na každé straně po jedné opravdu velké koncovce výfuku.

Hyundai Kona N

V Koně se sedí výrazně výš, pocitově ještě před jízdou možná až moc. Zapomněl jsem na to ale hned, jak jsem „přiletěl“ do první zatáčky za cílovkou na Slovakia Ringu. A to jsme zrychlovali jen relativně krátce po výjezdu z boxové uličky.

hyundai_n-2021-slovakia_ring-prvni_jizda-04

Brzdy jsou příjemně ostré, což překvapilo. Zároveň překvapil relativně měkčí podvozek, takže se auto nakloní. To ale nevadí, protože se svými pirellkami zařízlo do asfaltu a vykroužilo oblouk s výsměchem, že tohle je rychlost, kterou mám příště jet na nákup a ne na okruh. V dalších kolech už zrychluju a i tak je Kona N neskutečně stabilní. Pokaždé se nakloní, ale gumy jsou zaseklé do asfaltu a oblouk je přesný. Za vrcholem zatáčky už je možné jít razantněji na plynový pedál, protože samosvor v tu chvíli parádně utáhne stopu a vtahuje auto dovnitř do zatáčky.

Kvůli vyšší stavbě karoserie je auto na tvrdých brzdách poměrně nervózní – zábavně, ne nebezpečně! – od zadní nápravy. Nahrbí se totiž v tu chvíli na předek, zadek odlehčí a je potřeba jemnými pohyby volantu korigovat směr. Na silnici asi takhle ostře nikdy před zatáčkou brzdit nebudete, navíc je nutné dodat, že ani pokud jdete ostře na brzdách v oblouku (což byste tak úplně samozřejmě neměli), nečeká vás žádné nebezpečné přetáčivé chování. Kona N je sice vyšší, měkčí, ale překvapivě jistá a stabilní a je zábava s ní drtit povrch závodního okruhu.

hyundai_n-2021-slovakia_ring-prvni_jizda-05

Hyundai i30 N

To i30 N je stabilnější. Modernizovaná verze je dokonce ještě stabilnější než verze před faceliftem. Zároveň je také hlučnější a z výfuku si příjemně brblá a hlavně do něj střílí po uvolnění plynu. To dělala jen v prvním roce výroby, pak to s filtrem pevných částic už nebylo ono, ale teď se to vrátilo. A jízdu to parádně doplňuje.

Jezdili jsme nejen s manuální převodovkou, ale i s novou osmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. A obě dvě možnosti mají svá pozitiva. S manuální převodovkou jste to jen a jen vy, kdo řídí auto.

hyundai_n-2021-slovakia_ring-prvni_jizda-06

V nejostřejším režimu N, který na okruhu dává opravdu smysl i se svou tvrdostí podvozku, se navíc omezuje stabilizační systém a „ESC Sport“ je naprosto bezproblémové. Pokud budete s autem dělat to, co máte a chovat se k němu správně, zásahy prakticky nepřijdou. V i30 N Fastback, které mělo „mrtvé“ přední pneumatiky a při jednom výjezdu ze zatáčky jsem se dostal až za obrubníky na modrý asfalt (s výjezdem za obrubníky se tu počítá, není tu tedy tráva), se smýkla záď a auto šlo do lehkého skluzu. Stabilizace na to nereagovala a pomohlo moje kontra volantem. Vlastně jsem ani jednou neměl potřebu mít stabilizaci úplně vypnutou, tohle je vážně povedené nastavení!

N DCT: dvouspojka, která nepřeřadí

Zatímco Hyundai Kona N má v každém případě dvouspojkovou převodovku N DCT, tak v i30 N i i30 N Fastback je výbava na přání. A právě to, že jde o N DCT a ne o obyčejné DCT, je zásadní. Snad pokaždé, když se nám do rukou dostane jakákoliv sportovní verze auta z koncernu Volkswagen, která je vybavena také dvouspojkovou převodovkou DSG, kritizujeme, že převodovka má prostě svou hlavu. Když chce přeřadit (a je jedno, jestli nahoru nebo dolů), tak přeřadí. To sice N DCT taky, ale jen pokud ji necháte v automatické režimu. Pokud ji přepnete do manuálního režimu, tak vám prostě nepřeřadí. Klidně nechá motor v omezovači, ale prostě nepřeřadí.

hyundai_n-2021-slovakia_ring-prvni_jizda-07

Abyste se do omezovače nedostali (ideální je řadit někde nad 6000 ot./min), je na vrchu budíků řádek s diodami, které mají různé barvy (zleva: 1x bílá, 2x oranžová a 2x červená), které se postupně rozsvěcují, aby řidič věděl, že se blíží moment k přeřazení. K tomu si ale můžete zapnout i akustické upozornění, které vás na „konec otáčkoměru“ také upozorní. Tady někdo opět přemýšlel!

Převodovka řadí rychle a bez prodlevy. K manuální změně převodových stupňů můžete používat nejen páčky na volantu, ale i samotný volič převodovky, přičemž změna rychlostí je tu „správně“, tedy dopředu podřadit, dozadu řadit vyšší rychlost. A platí to jak pro Konu N, tak i pro i30 N.

hyundai_n-2021-slovakia_ring-prvni_jizda-08

Jak „eNka“ s manuální, tak i s dvouspojkovou převodovkou navíc umí meziplyny při podřazování. Je to funkce, která se dá samozřejmě deaktivovat, ale i pokud ji budete mít aktivovanou, meziplyny si v manuálu můžete dávat i sami.

N Grin Shift

Novinka je u verzí s automatem tlačítko „NGS“ na volantu v místech, kde bývalo tlačítko „REV“ ovládající meziplyny. „NGS“ je zkratka pro funkci N Grin Shift. Jde o takový /overboost“, jehož stiskem automat hned podřadí o několik stupňů, aby dostal motor do těch správných otáček, a otevře výfukové klapky. Na 20 sekund pak může řidič využívat maximální potenciál motoru.

hyundai_n-2021-slovakia_ring-prvni_jizda-09

V rámci cest z Prahy na Slovakia Ring a odtamtud na Salzburgring, o čemž budeme psát zase příště, a pak zpátky do Prahy, jsme zjistili, že jde vlastně o takové „předjížděcí“ tlačítko, protože funguje v jakémkoliv režimu. A to i v tom ekologickém, v němž jinak auto na pohyby plynového pedálu reaguje velmi vlažně a výkon motoru je omezený. Po stisku „NGS“ auto až překvapivě ožije a pomaleji jedoucího řidiče před sebou předjedete jako by nic.

Technika drží

Na Slovakia Ringu byla spousta aut, která kroužila celý den po okruhu. Jezdila od devíti od rána do pěti do večera a zastavovala jen na střídání řidičů, tankování a přezouvání pneumatik.

hyundai_n-2021-slovakia_ring-prvni_jizda-10

Za celý den se nevyskytl ani jediný problém s technikou. Všechno fungovalo tak, jak má. Motory se nepřehřívaly a brzdy překvapivě nevadly. Jedno z i30 N s převodovkou N DCT, které na Slovakia Ringu celý den jezdilo (podle Hyundaie tu najezdilo k 800 km), jsme druhý den vzali na další okruhové ježdění na rakouský Salzburgring. Jediné, co jsme předtím udělali, bylo to, že jsme přezuli na nové přední pneumatiky (ty zadní zůstaly) a dotankovali jsme. Brzdy byly v pořádku, zbytek auta také. Druhý den jsme opět jezdili několik hodin a kromě měkčího pedálu brzdy jsme na autě nepozorovali žádný technický problém.

A to je rozhodně příjemné překvapení a důkaz toho, že divize Hyundai N není žádné pozlátko, ale stojí za ní lidé, kteří o své práci přemýšlí a rozhodně ví, co se sluší a patří. A navíc, když se pak podíváte do ceníku, zjistíte, že cena je opravdu příznivá. A to hlavně právě za i30 N Performance!

Štítky: , , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru