Metalex slaví 50leté výročí a v rámci toho se rozhodl postavit limitovanou edici jednoho ze svých modelů MTX Roadster. A my jsme se na něj podívali a projeli se v tom původním. Jak se nám nový roadster i ten původní líbily?
Vezmeme Favorit a uřízneme mu střechu
Na začátku všeho je sériová Škoda Favorit, úplně obyčejný pětidveřový hatchback. Na konci je dvoudveřový roadster se skládací plátěnou střechou, který je dnes opravdu velmi ceněným youngtimerem.
Z původního auta byla uříznuta střecha, což vzhledem k tomu, že má samonosnou karoserii znamenalo, že byla jeho torzní tuhost na minimu. Do karoserie tak přibyla velká spousta výztuh, podélné do prahů, příčné mezi prahy, ale i pod palubní desku mezi A-sloupky a podběhy kol či do motorového prostoru. Nechybí ani rozpěra mezi předními tlumiči. Výsledkem je sice nárůst hmotnosti o 40 kilogramů, ale i tak je pohotovostní hmotnost roadsteru jen 920 kg.
Výrazně upravený je design, který má na svědomí designér Václav Král. Původní prototyp vypadal sice stejně jako pozdější hotová auta, ale byl celý z plechu, na rozdíl od těch pozdějších, které mají části z laminátu.
Z tohoto materiálu jsou oba nárazníky se specifickým designem, prahové nástavce, zadní blatníky, spodní nástavce dveří, ale i povrch víka zavazadelníku, jehož kostra je použita zčásti z původních dveří a zčásti je vyrobená. Původní jsou pouze přední blatníky, kapota či oba páry světlometů.
To v interiéru je původní palubní deska, ale už pouze dvojice sedadel. Na místě těch zadních je ochranný oblouk pro řidiče i spolujezdce a místo, kam se schovává stažená střecha. Auto při pohledu z boku vypadá jako by mělo snad i zkrácený rozvor, ale je to jen zdání díky posunutí víka kufru více vpředu. I boční dveře jsou stejně dlouhé, dostaly však drobné výztuhy vytvářející na první pohled trojúhelníčky mezi čelním sklem a rámem dveří jako u starších škodovek. Na rozdíl od nich se ale sklo stahuje po celé délce dveří, i v tomto trojúhelníku.
Na technice Metalex výrazněji nepracoval. Pod kapotou nechal původní 1,3litrový čtyřválcový motor se 46 kW/62 koňmi, který byl spojen s pětistupňovou manuální převodovkou a pohonem předních kol. Na přání však bylo možné instalovat ostřejší vačku, upravené hlavy válců anebo dokonce dvojité karburátory. Jiný byl také nižší a tužší podvozek HP Sporting.
Za volantem
My jsme se přímo díky Metalexu s původním MTX Roadster svezli. Šlo o auto, které bylo původně postaveno jako jedno z posledních z dílů stavebnice. Mělo tedy černou palubní desku, ale také například boční blikače anebo zpětná zrcátka ze Škody Felicia.
Auto nemá centrální zamykání, takže musíme dveře otevřít klíčem. Je hezky, takže střechu rovnou skládáme za přední sedadla. Není to otázka dvou minut, ale je to proces na delší dobu, přesto to zvládne každý. V Metalexu mysleli i na to, aby auto vypadalo čistě, a tak je na překrytí stažené střechy připravena i krycí plachta na ‚patentky‘.
Po otočení klíčku v zapalování startér s motorem párkrát otočí, aby pak naskočil s příjemným barytonem. Ze zadního nárazníku ční koncovky výfuku po obou stranách, funkční je ale jen ta levá, přesto má vážně parádní zvuk. A to se nezmění ani po zahřátí, ale ani při jízdě, kterou jsme si vážně užili.
Jde o více než dvě desetiletí staré auto, což je na jeho ovládání znát. To zjistíme hned při vyparkovávání, protože chybí posilovač řízení. Vše je tu zcela mechanické, bez zpoždění a nejlepší jsou reakce na sešlápnutí plynu. Od toho vede lanko ke škrtící klapce, takže jakmile se plynového pedálu noha dotkne, ihned se ‚něco‘ stane. Opojné jsou meziplyny při řazení (samozřejmě nejsou nutně potřeba, protože převodovka je plně synchronizovaná), protože reakce motoru jsou bleskové. Ten se navíc v ‚našem‘ autě opravdu ochotně vytáčel.
Na silnici je s autem radost jezdit, protože k zábavě nejsou potřeba vysoké rychlosti. Ona stejně dynamika není nijak oslnivá, vlastně jde o ty bezprostřední reakce. Podvozek je tužší a i díky celkově nižšímu těžišti je MTX Roadster opravdu stabilní i v rychleji projížděných zatáčkách.
I přesto, že auto už nemá původní samonosnou karoserii, čímž pádem přišlo o původní torzní tuhost, po instalaci mnoha výztuh se při běžné jízdě prakticky nekroutí. To BMW E36 Cabrio je na tom z tohoto pohledu hůře. Slabší ale byly brzdy, jejichž nástup byl hodně pozvolný, to ale přisuzujeme hlavně tomu, že auto příliš nejezdí. Vpředu jsou původní kotoučové brzdy, vzadu pak bubnové.
Při jízdě jsme si tak nejvíce užívali zvuk motoru vycházejícího z koncovky výfuku téměř za hlavou, ale také bezprostřední reakce motoru. Příjemné bylo i velmi intenzivní spojení s okolím díky absenci střechy, ale i fakt, že jde o více než čtvrt století starou stavbu, která i po letech skvěle funguje a vzbuzuje náležitou pozornost.
V rámci oslav 50 let zcela nová limitovaná edice
Metalex se ale rozhodl, že v rámci oslav svého 50letého výročí postaví nové roadstery. Aktuálně tak vzniká pětikusová série zcela nových automobilů. Výroba je úplně stejná jako před lety. Na začátku stojí obyčejný favorit, který je naprosto a zcela odstrojen. Poté se přistoupí k důkladné opravě a vyvaření, včetně přidání potřebných výztuh. Před samotným finálním lakováním je auto navíc ponořeno do lázně, která zamezuje korozi.
Drtivá většina dílů podvozku je zcela nová, podobně jako dílů v motorovém prostoru, protože po desítkách let používání mají už ty původní to nejlepší za sebou. A to i přesto, že pro přestavby se používají ty nejzachovalejší vozy, které se na trhu objeví.
Kompletní repasí projde i motor, u kterého je v případě nových modelů vždy upravena hlava válců a ostřejší vačka. Výkon Metalex neudává, ale motor půjde lépe do otáček. Co se samotného motoru týká, některé modely budou vybaveny karburátory, jiné budou mít vstřikování paliva Bosch.
Na letošní výstavě ‚Skvosty s vůní benzínu‚ byla obě MTX Roadster – původní i nové – vystavena vedle sebe. Zatímco ten červený je původní, ten vínový je ten nový.
Oproti původním autům se na první pohled neliší, na ten druhý, detailnější už ano. Na předních blatnících jsou u blinkrů plakety s označením ’50leté edice‘, v zadním nárazníku jsou parkovací senzory a nad registrační značkou couvací kamera.
Také jsou tu nová 15″ kola s „vesmírnou“ technologií z lehkých slitin, které Metalex nakoupil z tehdejšího Sovětského svazu. Pneumatiky obouvají nízké 15″ pneumatiky 195/45 R15. Podvozek je i v tomto případě od HP Sporting.
To v interiéru je změn mnohem více. Palubní deska je sice stále z favoritu, ale dostala „karbonový“ dekor a jejímu středu dominuje velký multimediální systém s navigací. Úplně nové jsou budíky i řadící páka z první generace Škody Octavia, ale také sedadla z původního favoritu, která jsou vyztužena, upravena a přečalouněna do šedé barvy. Jsou nově také vyhřívaná. Komfortních prvků výbavy je tu více. Nový MTX Roadster má i centrální zamykání či elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka.
V tomto případě jde pouze o přestavbu, nikoliv o stavbu nového automobilu, takže se Metalex nemůže pouštět do žádných velkých akcí a úprav. I tak je ale auto postavené prakticky znovu, ovšem podle původní dokumentace. Vylepšeny byly díly, které mají auto více posunout moderní době a věci jako navigace nebo vyhřívané sedačky posádka při výletech s radostí využije.
Za volantem si navíc stále budete připadat jako když řídíte youngtimer, jehož fungování je na hony vzdálené moderním autům, která svými čidly a senzory hlídají naprosto vše. Přesto se nebudete muset vydat ani na delší výlety, protože budete vědět, že je tu všechno úplně nové.