Do výběru auta promítáme náš vkus, a totéž platí i o jeho barvě. Většina kupců je velmi konzervativní a volí základní monochromatické barvy jako je černá, šedá nebo bílá. Speciální vzory a dvoubarevná provedení se v České republice příliš nevidí a obvykle si tato speciální provedení volí jen ti odvážnější řidiči, kterým také nevadí si za toto provedení trochu připlatit.
Průzkum serveru carVertical zjistil, že barva automobilu může mít zásadní dopad na to, jak rychle se auto bude prodávat.
Černá se prodává rychleji než ostatní barvy
Pokud chcete své auto prodat co nejrychleji, měli byste zvolit černou barvu. Černá auta se totiž podle průzkumu prodají v průměru za 19 dní, což z nich činí nejrychleji prodávaná auta dle barvy. Velmi těsné druhé místo drží překvapivě hnědá, která si najde nového majitele v průměru za 19,1 dní. Trojici nejrychleji prodávaných barev aut uzavírá fialová společně s modrou, které hledají svého kupce v průměru 19,9 dní.
Ukažme si to na konkrétním příkladě, Volkswagen Golf, jedno z nejpopulárnějších aut na světě, které se velmi dobře prodává také v České republice. Pokud jste se při koupi nového vozu rozhodli pro žlutou barvu, můžete čekat na nového kupce v průměru skoro celý měsíc (přesně 27,4 dní). Naopak v případě, že jste si pořídili Golfa v černé barvě, prodáte jej v průměru za pouhých 18,3 dní. Překvapením může být, že hned po černé je druhou nejrychleji prodávanou barvou Golfa fialová, která předběhla populární stříbrnou nebo modrou.
“Nejzajímavějším fenoménem v České republice je popularita fialových aut. Na žádném jiném trhu se fialová auta neprodávají v takovém množství a tak rychle. Ale je také jednoznačné, že čeští řidiči preferují černá a hnědá vozidla, přičemž jedním z důvodů může být nutkání pořídit si prémiový vůz,” říká Matas Buzelis, automobilový expert z carVertical.
Béžová auta hledají kupce nejdéle
V České republice se budete nejdéle zbavovat béžového auta, které budete prodávat o více než týden déle než černé auto. Béžové vozidlo si na nového majitele počká v průměru 26 a půl dne. O něco kratší dobu budete prodávat auto ve žluté barvě. O důvodech, proč je žlutá barva tak nepopulární, můžeme pouze spekulovat. Mnoho lidí má tato auta spojená s taxíky, což může nízkou oblibu této barvy vysvětlovat. Žluté auto bude hledat kupce v průměru 24,1 dní, což je o více než 2 dny méně než v případě béžových aut, ale stále déle než v případě černého auta.
Volkswagen Golf je pro tuto logiku skvělým příkladem – pokud vlastníte tento vůz ve žluté barvě, bude se prodávat nejdéle, co by mohlo naopak někoho překvapit je doba prodeje auta ve stříbrné barvě, drží se těsně nad žlutou. Béžová, která je celkově nejpomaleji prodávanou barvou, se v případě Golfu drží přibližně uprostřed žebříčku a dokonce ji budete schopni prodat skoro o den rychleji, nežli hnědou.
“Béžová barva není tak konzervativní jako například černá, bílá, stříbrná nebo šedá. Také proto se prodává méně. Jedná se o jemnou a decentní barvu, kterou si často vybírají lidé s vytříbenějším vkusem. To vysvětluje, proč se vozidla v této barvě prodávají delší dobu,” vysvětluje Buzelis.
Řidiči v České republice preferují vozy fialové barvy
Mezi nejoblíbenější barvy vozidel v České republice prověřených na carVertical patří šedá, fialová a černá. Ano, čtete správně – do 3 nejpopulárnějších barev patří opravdu fialová! Tato barva je také třetí nejrychleji prodávanou barvou auta. Češi mají fialovou opravdu v oblibě, ale nikdo neví, proč je v této zemi fialová tak populární. Možná to bude nostalgie po legendární Škodě Forman, které fialová velmi slušela? Těžko říct.
Když se podíváme na všechny statistiky o prodeji ojetých vozů v České republice, jako nejlepší volba vychází vozidlo v černé barvě, které prodáte velmi rychle a jedná se o nejpopulárnější volbu mezi českými řidiči. Pokud tedy chcete vaše auto dobře a rychle prodat, je volba černé barvy tím nejlepším, co můžete udělat.