Až dvě stě tisíc korun za šest let může dosáhnout rozdíl v provozních nákladech mezi dvěma typově podobnými ojetými vozy. Hlavní riziko na majitele peněženky číhá v opravách. Nejen v těch, které se dají očekávat, ale také ve věcech, které zanedbal předchozí majitel. U jednoho z prověřovaných vozů se tyto dvě položky vyšplhaly na 335 000 korun. Z výpočtů provozních nákladů pro vybrané dvojice vozů také vyplývá, že prémiové vozy nejsou vždy na provoz výrazně dražší. Naopak někdy nepříjemně překvapí i vůz běžné značky. To a mnohem více zjistil server Sauto.cz ve spolupráci se společností JiTiS CZ.
Nejvíc můžete prodělat na opravách
V porovnání dvojic typově podobných vozů se průměrný rozdíl v nákladech na opravy vyšplhal na 60 000 korun, a to za pouhé tři roky provozu. „Rekordmanem se v našem výběru stala dvojice Ford Mondeo a BMW řady 5. Jen nutné náklady na údržbu, opravy a práci servisu u BMW vyšly o 100 000 korun dráže,“ komentuje František Prošek, manažer serveru Sauto.cz. Podobně „nebezpečnou“ položkou jsou možné zanedbané opravy, v překladu to, co měl v závislosti na stáří vozu a najetých kilometrech již opravit a zaplatit předchozí majitel. Pokud něco z toho „odložil“, počítejte s tím, že sáhnete hlouběji do kapsy. Například u BMW X3 vyjde výměna vstřikovacích ventilů na 55 000 korun nebo spojky na 21 000 korun. Celkově se u tohoto vozu plánované a zanedbané opravy za šest let dohromady vyšplhají na 335 000 korun.
„Proto je důležité požadovat od minulého majitele jasný přehled provedených oprav a zkusit si vymínit finanční kompenzaci v případě nepravdivých údajů. V opačném případě kupujete zajíce v pytli,“ dodává Prošek. Desítky tisíc korun číhají vedle již zmíněného především ve všem, co se týká podvozku a náprav, například v zavěšení, čepech či nábojích kol. „Tyto velké opravy se často koncentrují v určitých fázích životnosti vozu podle najetých kilometrů. Při výběru tedy není ani tak důležité dívat se na stáří vozu, ale právě na najeté kilometry, které si necháte ověřit. A někdy je výhodnější koupit třeba o něco více ojetý vůz, který však právě prošel výměnou důležitých součástek,“ vysvětluje Prošek
Proti tomu jen menší roli, při srovnání podobných vozů a motorů, hraje amortizace či spotřeba, které se navíc často vzájemně vykompenzují. U prémiových značek nás totiž spíše zajímají silnější motory s vyšší spotřebou. Tyto vozy si na druhé straně lépe zachovávají hodnotu.
[table caption=“Příklady:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Položka,Průměrný rozdíl za 3 roky
Amortizace,9 834 Kč
Spotřeba,11 145 Kč
Provozní údržba,13 127 Kč
Opravy,60 204 Kč
Zanedbaná údržba,30 338 Kč
[/table]
Kolik si tedy skutečně připlatíme za prémiové značky?
Provoz prémiových značek nemusí být nutně dramaticky nákladnější. Například rozdíl mezi BMW řady 1 a Opel Astra H je po šesti letech jen 45 000 korun. Provoz Audi A3 oproti Fordu Focus dokonce vyjde o 8 000 levněji. Za provoz BMW 5 si majitel během šesti let oproti Fordu Mondeo připlatí jen 52 000 korun. Prémiová značka byla výrazně nákladnější jen v případě malých SUV, kde provoz BMW X3 oproti Hyundai ix35 stojí o 121 000 korun více.
„Provoz ojetého prémiového vozu nemusí být výrazně dražší. Prémiové vozy si lépe drží cenu, takže za ně po šesti letech dostanete o pár desítek tisíc víc. Kromě toho, se starším vozem již lidé nejezdí do značkových servisů. Proto se rozdíly cen za běžné úkony, jako je výměna oleje a filtrů, v podstatě stírají. Zásadní rozdíl může být v ceně některých náhradních dílů, které se v neznačkové podobě buď nedají vůbec pořídit, nebo jsou i tak drahé. Proto je nutné pečlivě se podívat, jaké díly vyměnil původní majitel a co čeká na vás,“ vysvětluje František Prošek.
Naopak nepříjemně někdy dokáže překvapit i vůz běžné značky. Při srovnání Fordu S-Max s Citroenem C4 Picasso se ukázalo, že majitel Fordu bude muset za šest let vyndat z kapsy o 188 000 korun víc. Neznamená to, že značka Ford je obecně drahá, ale tyto dva konkrétní modely vozů mezi sebou prostě mají velký rozdíl. U Fordu S-Max číhají položky jako vstřikovací ventily za téměř 50 000 korun, zatímco u Citroenu, který má méně najeto, se nebudou ještě muset měnit.
„I když platí určité zákonitosti, každý vůz je specifický a v nárocích na opravy se mohou lišit i dvě auta stejného modelu a značky vyrobené ve dvou sousedních letech. Běžný člověk nemá šanci srovnat všechny možnosti a nejsou toho schopni ani experti ze servisů. Proto nabízíme možnost on-line srovnání v naší databázi,“ vysvětluje k tomu Ing. Zdeněk Svoboda ze společnosti JiTiS CZ.
Čím větší, tím dražší
Porovnali jsme dvě dvojice menších rodinných vozů. Kromě toho jsme srovnali dva oblíbené větší vozy, vzali jsme si na paškál oblíbené kategorie MPV a menších SUV. Modelovali jsme tříletý a šestiletý provoz ojetých vozů s měsíčním nájezdem 800 kilometrů. Stranou jsme nechali značky Škoda a Volkswagen, které jsou specifické například díky nižší amortizaci.
Je jasné, že s velikostí jdou ruku v ruce vyšší náklady. Za provoz menších vozů majitel během šesti let zaplatí kolem 350 000 korun – tedy zhruba 4 800 korun měsíčně. U větších vozů je nutné připravit si spíše částku kolem 600 000 korun, tedy více než 8 000 korun měsíčně.
[table caption=“Příklady:“ width=“98%“ colalign=“left|left|center|center“]
,,Vůz,Provoz za 6 let
Menší vozy pro rodinu: ,Šestiletý provoz za cca 350 000 Kč,Opel Astra H,324 000 Kč
,,BMW 1 (E87),368 000 Kč
,,Audi A3,337 000 Kč
,,Ford Focus II,340 000 Kč
Větší vozy: ,Na šest let si připravte 600 000 Kč,Ford Mondeo,546 000 Kč
,,BMW 5 (E60),614 000 Kč
MPV: ,Za 6 let cca 400 – 550 tisíc Kč,Citroen C4 Picasso I,399 000 Kč
,,Ford S Max,565 000 Kč
Menší SUV:, 100 000 Kč na rok je běžný výdaj,Hyundai ix35,543 000 Kč
,,BMW X3,663 000 Kč
[/table]