Značka Škoda opět zdražila své modely. U některých z nich byla úprava ceny relativně kosmetická, u jiných naopak vcelku významná. Důvodem je nejen reakce na inflaci, ale také to, že automobilka tím chce zkrátit dodací lhůty svých modelů. Zdražení ale doprovází také rozšíření standardní výbavy.
Aktuální situace na trhu nových automobilů není jednoduchá, prodejní statistiky jsou špatné, znatelně „hubenější“ než v předchozích letech. Mohou za to zejména problémy v dodavatelských řetězcích. Dodavatelé jsou totiž postiženy všemožnými situacemi, s nimiž se Evropa a svět v posledních letech trápí. Škodovka není výjimkou a auta kvůli tomu nezvládá vyrábět včas a dodací lhůty se protahují.
V návaznosti na to Škoda po necelém roce a čtvrt své modely zdražuje. Nejmenší nárůst ceny je u modelu Scala ve výbavě Ambition, kde je to o 22 tisíc Kč, nejvíce naopak u Kodiaqu, u něhož cena narostla dokonce o 86 tisíc Kč, kde je ale vyšší cena vyrovnávána výrazně vyšší výbavou v hodnotě až 115 tisíc korun. Naopak u Superbu (+30 tisíc korun) a Karoqu (+27 tisíc korun) jen vzrostla cena, výbava zůstává.
„Nacházíme se v situaci, kdy je inflace nejvyšší za posledních několik let a dochází k výraznému nárůstu cen vstupních surovin a energií. Škoda Auto tak musí čelit výraznému navýšení nákladů. Podnikáme průběžně ta nejlepší možná protiopatření k minimalizaci dopadů tohoto vývoje, mimo jiné prostřednictvím zajišťovacích transakcí a dlouhodobých smluv s našimi dodavateli,“ řekl pro magazín Autorevue.cz šéf českého zastoupení automobilky Škoda Jiří Maláček a dodal: „Zároveň jsme reagovali zvýšenou nákladovou kázní a zavedením rozsáhlého kombinovaného programu na zvyšování efektivity. Tato opatření sice snižují dopady zvýšení cen na naši činnost, bohužel je však nemohou plně kompenzovat. I přes všechny zmíněné vlivy jsme dokázali po dobu 14 měsíců (k posledním komplexním změnám cen došlo v listopadu 2021) držet pro celý trh stabilní ceny a garantovat je.“
Auta brutálně zdražují. Například v Norsku je to za posledních 7 let o 63 %
Nejde ale jen o úpravu cen a výbavy, ale i o zrušení některých stupňů výbavy či motorizací. V případě nejmenšího SUV Kamiq už si neobjednáte „nejdobrodružnější“ verzi Scoutline, což nakonec tolik nevadí, protože letos bude představen jeho facelift. Modely Superb a Karoq si už neobjednáte s motory 2.0 TDI s manuální převodovkou a s pohonem všech kol.
A změny se dotkly také Kodiaqu, jenž se nedá objednat ve výbavách Ambition a Laurin & Klement, ale ani s motorem 1,5 TSI se 110 kW s manuální převodovkou. Upraveny byly opět výbavy. Kodiaq Style startuje na částce 1 069 900 Kč, přičemž do výbavy přibyly LED světlomety, vyhřívané čelní sklo, systém Travel Assist, virtuální pedál a čalounění Suedia. Výbavový stupeň Sportline zdražil na 1 239 900 Kč, přičemž má nově v základu LED Matrix světlomety, panoramatickou parkovací kameru, systém Travel Assist, virtuální pedál a navigaci Columbus. Kodiaq RS začíná na 1 399 900 Kč a novinkami ve standardní výbavě jsou systémy Travel Assist a Side Assist, ergonomická přední sedadla s odvětráváním, lepší audiosystém Canton a navigace Columbus.
Nejvíce změn je v modelové řadě Octavia, která se s problémy ve výrobě potýká asi nejvíce. Bestseller české automobilky přišel o výbavu Scout, ale také o motorizace G-Tec na CNG nebo nejsilnější naftový motor 2,0 TDI se 147 kW. Do výbavy teď nicméně nezadáme ani verze s pohonem všech čtyř kol. Nejnižší cena je aktuálně 619 900 Kč (+50 tisíc korun) za model ve výbavě Active s benzinovým čtyřválcem 1,5 TSI. V rámci této cenové korekce byla rozšířena standardní výbava, do níž nově přibyl dešťový senzor, parkovací senzory vzadu či výškově nastavitelní přední sedadla. Výbava Ambition zdražila o 45 tisíc korun a pořídit lze nyní od 679 900 Kč. I v tomto případě byla rozšířena výbava (o zadní parkovací senzory, bezdrátové dobíjení mobilního telefonu a elektricky sklopná zrcátka). Zdražil i výbavový stupeň Style, tady je to o 60 tisíc korun víc. Za Octavii Style teď zaplatíte od 699 900 korun, přičemž k původní výbavě škodovka přidala přední i zadní parkovací senzory, zadní parkovací kameru, polokožené čalounění interiéru, vyhřívaný volant a adaptivní tempomat, což je výbava za 85 700 Kč. Cenová korekce se nevyhnula ani verzi Sportline, která začíná o 60 tisíc korun výše na 839 900 Kč, přičemž do nabídky přibyly pouze ostřikovače předních světlometů, alarm a nějaké Simply clever prvky. A konečně Octavia RS se v základu dostává přes milion, aktuálně za něj zaplatíte od 1 059 900 Kč, což je nárůst o 85 tisíc korun. Do výbavy přibývá alarm, systémy Side Assist a Travel Assist a opět nějaké prvky Simply clever.
Zdražily i elektromobily. U Enyaqu iV byly ceny zvýšeny o 60 tisíc korun na 1 644 900 Kč, výbava se nezměnila. Poměrně výrazně pak zdražil Enyaq Coupé RS iV, který původně stál 1 644 900 Kč, nově startuje na částce 1 704 900 Kč.
U Octavie uvádíte, že jsme přišli o bestseller scout a níže, že za něj zaplatíme 699 900?! (Před zdrazenim bylo 924 900). Tak to je na pováženou, četl to někdo po sobě?
Díky za upozornění, místo Scout tam má být Style.
Kdo chce kam…Škoda následuje VOLKSWAGEN, který tvrdí, že jeho auta budou jen pro bohaté. No budiž, můžeme tedy koncernu udělat pápá , do 5 let budou na dně, možná dříve.