2021-Skoda_Kushaq- (1)

V Evropě si po roce 2035 s největší pravděpodobností už nekoupíme nové auto se spalovacím motorem, v nabídce zůstanou pouze elektromobily. Jinde na světě to ale tak jednotvárné nebude. Značka Škoda bude i po tomto datu spalovací motory pro mimoevropské trhy dál vyvíjet a nabízet.

Škodovka převzala před necelým měsícem zodpovědnost za vývoj podvozkové platformy MQB-A0, na níž stojí všechny kompaktní modely koncernu Volkswagen. Od ní jsou odvozené i další platformy, například indická MQB-A0-In, na níž vznikají nové modely jako Kushaq nebo Slavia. A vznikat budou i nadále.

Přečtěte si také:  DS 3 Crossback E-Tense přijíždí s prodlouženým dojezdem

Jakkoliv se koncern Volkswagen v Evropě v současnosti soustředí hlavně na elektromobilitu a autonomní auta, na rozvojových trzích je tomu zcela jinak. Na mimoevropských trzích chce koncern stále nabízet auta se spalovacími motory, protože se zde i kvůli přístupu k elektřině, dobíjecí infrastruktuře i kupní síle nepočítá s tak velkým rozvojem elektromobility. Jde zejména o trhy v Rusku, Latinské Americe, Indii, Africe a jihovýchodní Asii.

Ovšem auta na MQB-A0 nebo MQB-A0-In se nedostanou ani do Číny. Tamější modely totiž stále využívají starou podvozkovou platformu MQB27. Stojí na ní například tamní Škoda Scala nebo Volkswagen Polo. Tato platforma se bude i nadále vyvíjet samostatně. V Číně se navíc také chystají velmi přísné emisní limity.

Škodovka šije své modely na míru jednotlivým trhům. Auta se liší v Evropě, Číně, Indii i v Rusku

Jiří Dytrych v automobilce Škoda projekt MQB-A0 vede a pro magazín Automotive News Europe prozradil pár informací. Dříve to bylo totiž tak, že se podvozkové platformy vyvíjely hlavně v Evropě a pro Evropu a teprve pak se dostávaly na další trhy. Teď už tomu tak ale není, což dokazují právě již zmiňované modely Kushaq a Slavia.

Nově bude platforma MQB-A0 více flexibilní. Dosud byla určena pro vozidla do čtyř metrů délky, ale v budoucnu bude využita i pro modely s délkou až 4,7 metru a s až sedmimístným interiérem. Na taková auta (například Kodiaq nebo Superb) se dnes používá dokonce prodloužená platforma MQB-A1.

Přečtěte si také:  Podpora elektromobility na ruský způsob: Majitelé elektroaut budou mít pár zpoplatněných silnic zdarma

S tím, jak se v posledních letech v automobilovém světě rozmohla globalizace, kdy se vyvíjelo a pak prodávalo jedno auto pro celý svět, se škodovka soustředí naopak na lokalizaci. Už teď to dokazuje právě na „indické“ platformě MQB-A0-In, která je prý až z 95 % vyrobena z dílů pocházejících z Indie. Automobilka tím chce i motivovat dodavatele, aby měli své továrny blízko výroby. Půjde hlavně o země jako je Rusko nebo Brazílie. Důvod je prostý, automobilka chce ušetřit na dopravě (emise i peníze za cla a podobně), ale také chce, aby dodavatelé dodržovali pravidla té konkrétní země a byli schopni využít vládní podpory.

Česká automobilka odhaduje, že prodej aut se spalovacím motorem poroste během příštích 10 let na cílových trzích až o 58 procent na celkových 7,5 milionu kusů. V dalších pěti letech by to mohlo být o další milion. V roce 2036, kdy už bude v Evropě rok platit prodej aut se spalovacími motory, tak bude škodovka prodávat 8,5 milionu aut na platformě MQB-A0 se spalovacími motory. Možná je sice drobná elektrifikace (hybridní pohon), ale s čistě elektrickým pohonem tato platforma nepočítá.

Přečtěte si také:  Škoda ve videu předvede zvuky svých závodních aut. Za jejich volantem při tom sedí Jan Kopecký

V Evropě se ovšem koncern Volkswagen zaměří zejména na podvozkovou platformu MEB, na níž stojí nejnovější elektromobily jako například Škoda Enyaq iV nebo Volkswagen ID.4, a od roku 2026 také na novou platformu SSP (Scalable Systems Platform). Ta bude určena pro elektromobily s pokročilými funkcemi autonomního řízení  a dostanou ji modely značek Volkswagen, Škoda, SEAT, ale i některá Audi a Porsche (ta větší používají a budou používat ještě jiné podvozkové platformy (například PPE – Premium Platform Electric).

Přidat komentář