V posledních měsících asi neexistuje výbušnější téma, než je vztah cyklistů a motoristů. Výrazně tyto už z principu nepříliš klidné vody před nedávnem rozvířil poslanec Petr Dolínek, kterému se podařilo prosadit povinný odstup při předjíždění cyklisty minimálně 1,5 metru. Sice zatím vůbec není jasné, jak takový odstup bude policie kontrolovat či vymáhat, ale poslanci to vůbec nevadí.

Nové vlny v těchto vodách způsobilo občanské sdružení s názvem Sdružení řidičů CZ. Na svém webu spolek píše: „Toto sdružení si vzalo za své několik cílů, mezi něž patří především bezpečné silnice, informovanost českých řidičů o zákonech, předpisech a nařízeních, ochrana práv řidičů a hlavně řidičů z povolání, působení na státní orgány při úpravách zákonů a nápravu situace na našich silnicích. V neposlední řadě se sdružení zasazuje o další vzdělávání a zlepšování sociálních a zdravotních podmínek řidičů z povolání.“ Jejich nejnovějším nápadem je zákaz vjezdu cyklistů na silnice prvních tříd.

Výzva se objevila na facebookovém profilu spolku, kde vyvolala obrovskou a vášnivou diskuzi. Spolek tento zákaz požaduje proto, aby bylo na silnicích pro všechny zúčastněné bezpečno, přičemž silnice prvních tříd, které jsou plné kamionů, nejsou bezpečné ani pro pohyb cyklistů, ale ani řidičů, kteří se jim musí vyhýbat.

Bez cyklistů by bylo bezpečněji

Zeptali jsme se Martina Kareše ze spolku Sdružení řidičů CZ na to, co vlastně opravdu stojí za jejich návrhem, a proč se v jejich facebookovém příspěvku mluví o tom, že by zřídili petici. „Ano, zvažujeme vytvoření petice, abychom si ověřili dlouhodobou nespokojenost ze strany řidičů motorových vozidel. Je třeba si uvědomit několik zásadních faktů, které nás k tomuto kroku vedou. Česko je tranzitní zemí a provoz zde roste každým dnem. Mnozí z nás pamatují dobu, kdy byla jízda po silnicích prvních tříd cyklistům povolena, nikoli však na těch s mezinárodním statusem a s dodatkovou tabulkou, která jejich pohyb zakazovala (například E55). Tím se dostáváme k myšlence zákaz obnovit a to spolu s tím, že by se mělo jednat o úseky, kde se platí mýto a kam je směřována tranzitní doprava,“ vysvětlil Martin Kareš.

Přečtěte si také:  Poslanec Dolínek nám vysvětlil, jak to bude s dokazováním bezpečného 1,5metrového rozestupu od cyklistů. Žádné fakticky nebude

Sdružení vidí velký problém také v parametrech silnic, které tak tak stačí nákladním autům a kamionům. Upozorňuje proto na situaci, kdy na takto vytížené silnici jedou cyklisté, kvůli kterým vznikne kolona, tedy nebezpečná dopravní situace.

„Parametry silnic jsou, co se jejich rozměrů týče, v některých lokalitách na hraně. Z našeho pohledu je nemyslitelné zde potkávat cyklisty a zároveň chtít bezpečný provoz. Jak z našeho pohledu, tak z pohledu diskutujících na sociálních sítích, vyplývá, že by bylo na těchto silnicích bezpečněji bez cyklistů,“ řekl Martin Kareš.

Zákaz v místech, která jsou nebezpečná

Podle Sdružení by bylo ideální obnovit zákaz vjezdu cyklistů alespoň v místech, která jsou nepřehledná nebo nebezpečná. Martin Kareš to vysvětluje následovně: „Je zcela evidentní, že počet cyklistů, i na těchto silnicích, neustále roste. A to i rodin s dětmi, kterým není ani 10 let, což osobně nechápu. Obnovit zákaz vjezdu cyklistům by tak bylo možné buď změnou zákona nebo pomocí dopravního značení. Alespoň v těch místech, která jsou nebezpečná nebo nepřehledná.“

A Kareš nastínil i možnou nebezpečnou situaci, které by zákaz předešel: „Například na silnici I/4 v úseku Volyně – Vimperk, je prakticky všude plná čára. Pokud dojedu skupinu cyklistů na výletě, nemám je po celou dobu jízdy jak a kde objet. Pojedu za nimi tak nejen já, ale celá kolona vozidel, která za mnou vznikne. A v případě vytvoření takové kolony stoupá riziko vzniku nehody a také agresivita řidičů.“

Přečtěte si také:  Trestání řidičů za malý odstup od cyklistů? Má to být na základě kamerového záznamu. Podle policie to bude těžko prokazatelné

Problém vidí i v tom, že cyklisté málokdy řidičům uhnou, ačkoliv mohou a bylo by to pro ně bezpečnější. „Nehod vzniklých z výše popsané situace už byla řada. Cyklista málokdy uhne, aby nechal kolonu projet. Ostatně, nečiní tak žádný účastník provozu, byť mu to ukládá zákon,“ upozorňuje Kareš.

Cyklistka vyrazila na projížďku po dálnici D5. Dostala nejvyšší možnou pokutu

Zpětná vazba od cyklistů nepřekvapí

Spolek řidičů facebookový post zveřejnil mimo jiné i proto, aby měl zpětnou vazbu nejen od řidičů, ale také od cyklistů. A to se také stalo. „Zpětnou vazbu od cyklistů máme v diskuzi. Upřímně řečeno, nemyslím si, že bychom se shodli ve všem, a trochu nás zaráží, že si sami obhajují nebezpečné situace a zvyšování rizika. My se snažíme, byť pro ně nepopulárním krokem, riziko snížit. Cyklisté jsou málokdy osvětlení a označení tak, jak je třeba, neznají silniční zákon a jejich pohyb v provozu je tak trochu záhadou. Každý účastník silničního provozu musí mít řidičský průkaz, pokud provozuje motorové vozidlo, pak i platit povinné ručení. Cyklisté ale vlastně nemusí dodržovat nic a tak řidič musí ještě ke všemu odpovídat za jejich chování,“ řekl Kareš.

Přečtěte si také:  Cyklisté musí jezdit za sebou, nikoliv vedle sebe. Jaké jsou ještě jejich povinnosti na silnici?

Zdůraznil přitom i rostoucí oblibu elektrokol, která jsou mnohem rychlejší a tedy i potencionálně nebezpečnější.

Prakticky v jakékoliv diskuzi týkající se cyklistů a řidičů je zmiňován neustále rostoucí počet cyklostezek, které ale cyklisté moc nevyužívají. K tomu Martin Kareš řekl: „V Česku se postavila spousta kilometrů cyklostezek za stovky milionů korun, zejména dotačních, ale my jaksi nemůžeme za to, že nejsou nejkratší cestou z jedné vesnice do druhé…“

Ty nahoře to nezajímá

Martina Kareše jsme se také zeptali, zda si myslí, že tato aktivita Spolku má šanci na úspěch. Odpovědí nám bylo zdůraznění problematiky neziskové organizace, která v tomto případě stojí proti lobbujícím prodejcům. „Je to trochu jako boj s větrnými mlýny. Za roky fungování jsme zjistili, že ze strany Ministerstva dopravy nelze vždy očekávat rozumné kroky. Řešili jsme s ním například přetěžování kamionů, které lze poměrně snadno vyřešit legislativním krokem, tedy změnou zákona do podoby, jaká je běžná v okolních zemích. Třeba na Slovensku,“ řekl.

Přečtěte si také:  Další hádka mezi cyklisty a řidičem. Tenkrát zastavili autobus v Praze

Reálně, pokud za toto (zákaz vjezdu cyklistů – pozn. redakce) nebude někdo lobbovat penězi, nestane se asi nic. Bohužel. Na ministerstvu je spousta úředníků, kteří používají rozum, ale vždy to přebije něčí zájem. Takový ten vyšší. Takže ve výsledku my budeme mít argumenty i pravdu, ale koho to v tomto státě zajímá? Ty nahoře to nezajímalo nikdy. Přesto budou po této akci následovat z naší strany další. Je nutné, abychom šli s dobou a bezpečností kupředu a nepoužívali zákony, které jsou platné od devadesátých let, nebo maximálně z let kolem roku 2000. Byli bychom rádi, aby se povedla spustit konstruktivní debata na téma úpravy provozu a změn v zákonech. Chceme zvýšení bezpečnosti a to nejen na silnicích prvních tříd,“ dodal závěrem Martin Kareš.

37 komentáře

  1. Když chcete vyloučit cyklisty z některých silnic, složte se jim na cyklostezky, aby se adekvátně dostali po příslušné trase mimo tyto silnice. Zakazovat umí kdejakej vůl. Jako cyklista se snažím cyklostezky využívat, ale na některých místech by měly být lépe značené jejich nájezdy, aby je cyklista neminul. Na dálnicích je první předzvěst o exitu 2 km před exitem, na běžné silnici by asi stačilo upozornit cyklistu na nájezd na cyklostezku 20-50 m před nájezdem, zvlášť tam, kde je nájezd těsně za zatáčkou.
    Jako řidič můžu konstatovat, že někteří cyklisti se opravdu chovají jak hovada, ve městech vidím mezi nejvíc neukázněnými zásilkáře.

  2. Prvně by se mělo křičet na ty co některé české silnice I třídy to této kategorie zařadili a drží je tam i v případě, že krajnice je namalovaná částečně na trávě a posledních 50 cm před čárou kvalitou povrchu připomíná vojenský prostor pro průjezdu tanků. Jako cyklista i řidič můžu klidně hodnotit z obou stran, silnice plné děr, prasklin puklin , výtluků, vyjetých kolejí a varovných značek o stavu komunikace jsou léta vydávány za I. třídu aniž by na to měly nárok. Takže tvrdím, že na kvalitní silnici první třídy s širokou krajnici ( pro názornost rakouského nebo německého rozměru navíc tam pravidelně čištěnou od bordelu) se jako cyklista cítím většinou lépe, než silnicích nižších tříd kde překážím provozu víc , navíc většina nehod s cyklisty , dle záznamů policie , je stejně na křížení silnic nižší třídy s první třídou nemluvě o tom, že nedání přednosti cyklistovi je častější než nedání přednosti v jízdě cyklistou. Tahle petice se určitě setká se značnou podporou “ dopravních expertů“ z řad lidí, kteří v životě na kole neseděli a potřebují vytvořit obraz “ všeobecného nebezpečí a jasného nepřítele“ aby “ zakryli to, že stav silnic, dopravního značení v naší zemi je totálně neutěšený a je hlavním zdrojem stresu a nehod na silnicích. Takový poslanci, dopravní experti a lokální politici jsou hlavní “ údržbáři chaosu“ a proti nim by se měly psát petice…

    • Pravdu díž bratře Žižko, kdyby stav českých silnic odpovídal normám, tak tu žádný problém s cyklisty nemáme. Bohatě by stačily odpovídající krajnice, ale když se šetří na všem na čem se dá a nové silnice jsou v některých obcích, přesněji mimo ně, tak široké že se tam tak tak vyhnou dva osobáky, tak natuším jak chtějí nutit řidiče dodržet 1,5 metrů odstup od cyklisty, který navíc díky chybějící krajnici ani nemůže jet na ní.
      Další problém je, že si nikdo neuvědomuje že překážku v provozu mohu objet i přes plnou čáru a za překážku je povážováno vše, co nejede alespoň 30km/h tedy většina cyklistů. Ovšem hlupáci stále budou řešit předjíždění cyklistů na plné čáře.

  3. Tak co jako čekáte? Silničky zde máme na ani ne tisícínový provoz stavěné v dobách koňských povozů, dálniční síť v nedohlednu. Aut je mnohem víc a s každou generací jsou větší a větší, sic silničky furt stejné. A do toho jak řidiči, kterým by třeba co 5 let školení a přezkoušení byo potřebné jako praseti drbání, tak pumpičkáři, kteří nemají mnohdy ani noty a sic neznalost neomlouvá, chovají se jako by omlouvala, potažmo i když noty mají, na kole vše „zapomenou“. Své dělá i to, že kolo nemá RZ… A konečně pumpičkáři si užívají na kole pocit netrestatelné menšiny, která kromě alkoholu může naprosto vše a nikdo je netrestá. A tak jako nejde jet na kole po dálnici, holt prostě provoz na přetížených „jedničkách“ se fakt s cykloškodnou neslučuje. Tím spíš s nynější demagogií o odstupu 1.5 metru. To by za jedním pumpičkářem jel kamion a za ním kolona ne stovek, ale tisíců aut, páč předjetí by se nemohlo konat.

  4. Ano to mate pravdu, plati silnice všichni, maji teda všichni stejná práva, ale myslím že z poviností je to vylučovat nesmí, podle mne mají mít při vězdu na veřejmou komunikaci cyklisti jak pojištění, tak osvědčení ze znalostí silničních předpisů. Mimo to, cyklostezka je také komunikace, pro cyklisty převážně, a ikdyž je to někdy výhodnější jet tam autem tak nesmím, je prostě procyklisty, také jsem se podílel daněma na její výstavbě, stejně jak c,klista na silnici, ale jako člověk znalý předpisů vím že tam jet nesmím a že dostanu flastr. Ale mam vyhodu, když nabourám, neschudnu, mám zákoné pojištění, cyklista když udělá chybu se jen vymlouvá vše platí ze svého, a to ikdyž třeba zapomene zabrzdit, vlitne do mne, zlomi si par kostí a mne způsobí škodu za desitky tisíc, i když mi ho bude líto, stále je on ten co to zničil a musí platit, jen bohužel nevím jak to zněj vymáhat… to prostě cyklisté nevidí, myslí si že jsou nesmrtelní a to že mohou jet všude kam se jim zlíbí. Ale jako musím uznat že třeba když jedu na kole dost mne vyděsilo kolik debilu mne minulo těsně až jsem si nadělal, je jich dost ale není to většina, i mezi řidiči jsou hovada…. a stím je tu jen znovu dotaz, proč nemaj kurňa něco jak řidičák a pojištění, pak budou mít všichni stejnou zodpovědnost…

  5. jo a ještě 1 věc proč cyklista nemusí mít zkoušky z autoškoly když je účastníkem silničního provozu? a jezdí si jak chce?

      • Jenže chodci mají chodníky, a pokud jdou po silnici mimo obec tak ví, jak se mají chovat. Narozdíl od cyklistů, kteří si dělají co chtějí. Nebo vy jste viděl, že by šel chodec uprostřed jízdního pruhu? Já tedy ne. Takže neargumentujte chodci, neboť ti mají pud sebezáchovy a v sobě mnohem více ohleduplnosti než cyklisté.

  6. tady by stačil zákon aby cyklisté pokud je to možné museli jed po cyklostezce u nás je dlouhá rovinka vedle ní vede cyklostezka cca asi 5 km. po celé délce a ti idioti jezdí po silnicí vedle stezky to nechápu.
    a občas i nějaký ten důchodce na tříkolce který jede 12km v hod.
    nechci urážet starší lidi ale jede po cestě 1 třídy v roušce ale vedle cyklostezky která vede kolem silnice 🙁 to mi do hlavy nejde, ale policisté jsou u nás bdělí,chytají cyklisty co jedou po stezce neosvětlení za tmy,to by se sice nemělo a nemá ale že jedou vedle stezky to jim nevadí

    • Cyklisté na téma cyklostezky moc rádi reagují tak že po cyklostezkách chodí i chodci a těm by se museli vyhýbat takže se dostáváme k tomu že cyklisté dělají řidičům to co jim samotným vadí na cyklostezkách což je věc u které zůstává rozum stát

  7. Chápu to správně ? Jedna skupina uživatelů silnice potřebuje vyloučit druhou skupinu uživatelů silnice
    a patrně jen proto aby nemusela respektovat zákon a vyhlášku , a proto že by to bylo pohodlnější pro
    skupinu motoristů. Kolik cyklistů zabije motoristu, když jsou tak nebezpeční ? A kolik nepozorných motoristů zabije cyklisty a chodce ? Stačí čumět, neomezovat se, respektovat se a znát nejen svá práva ale i povinnosti ….!

    • Ač sám cyklusta, musím se velmi často zastat řidičů motorových vozidel. Cyklista, který jede uprostřed pravého pruhu, když má vedle metr (doslova, tdy 100 cm) širokou krajnici, by měl na místě přijít o bycikl, nebo zaplatit pokutu jak hrom. A když je za příkopem cyklostezka, to samé.
      Cyklisté rádi jezdí tři až čtyři vedle sebe (co říká zákon?), zbytečně v jízdním pruhu, neosvětlení, bez reflexních prvků, se sluchátky v uších… Když budou dodržovat vše, co mají, ať si jedou po krajnici silnice 1. třídy (není-li souběžně cyklostezka). Když ne, tak tam nepatří. Argument, že jako cyklista nemohu ohrozit řidiče není pravdivý – neohrožuji ho svým strojem, ale svým chováním.

  8. Tak jako jsou řidiči a držitelé řidičského oprávnění i cyklisti jsou rozumní a hloupí (těch pitomců v dresech je spousta) až leží ve škarpě pak fňukají. Na kolo by měla být zkouška z pravidel provozu a taky pořádné pokuty, jinak budou otravnou havětí na cestách.

  9. Ono by úplně stačilo, kdyby se policie zaměřila na přestupky cyklistů, kteří jezdí na červenou, po přechodech pro chodce, po chodnících, po silnici i když souběžně vede stezka pro cyklisty, pohybují se ve velkých houfech, nebo alespoň dva vedle sebe, nepoužívají přilbu i když jim není 18, atd.

  10. Bylo by pěkné, aby se lidé zaujatí těmito tématy jeli projet do zemí jako Švýcarskou, Rakousko, a to jak jako řidiči motorových vozidel ale taktéž jako cyklisté.
    Zejména předjíždění cyklistů ve Švýcarsku mi přišlo až přespříliš bezpečné. Naproti tomu v ČR mnohdy potkáte automobil i na cyklostezce, a řidiš Vám ještě ukáže, že „jste jednička“.

  11. Tyto polemiky přispívají k dalšímu rozdělování společnosti. Řidiči versus cyklisté. Přitom velká část řidičů je zároveň i cyklisty. Myslím že není až tak nezbytný nějaký limit 1,5 m ale vzájemné slušné a ohleduplné chování. Jsou silnice, kde se při předjíždění cyklisty ten limit ani technicky dodržet nedá a přesto může řidič cyklistu bezpečně předjet. Jako cyklista se silnicím I.třídy vyhýbám, protože si myslím že tam kolo rozhodně nepatří, přesto ale musím při delších cestách někdy byť na malý úsek tuto silnici použít.

  12. Jsem cyklista, ale i řidič automobilu. Mě nejvíce trápí cyklsité jedoucí ve skupině tzv. závodníci v těch popsaných a pomalovaných tričkách. Ostatní cyklisty respektuji včetně důchodců a nečiní mi problémy je ohleduplně předjet. Řidičům, kteří volají po zákazu kol na silnicích bych dodal asi tolik – právě těmto řidičům bych posbíral řidičáky – za agresivitu. Podle mě totiž, řidič, který nedokáže respektovat jiného účastníka na silnici je právě ten agresivní a nemá na našich cestách co pohledávat.

    • Stran myšlenky vyloučení cyklistů ze silnic bych byl pro vyloučení těch, co jezdí bez držení řídítek a ještě třeba OBOUMA rukama drží v ruce mobil a něco na něm cvakají, k tomu na uších sluchátka… Byl bych pro to, aby jim při přistižení policie na místě zabavila kolo a pokračuj pěšky. Umí si někdo představit, jak by to vypadalo, kdyby řidič na stejnou dobu úplně pustil ruce z volantu a přestal se věnovat řízení?

  13. Sám jsem vášnivý cyklista a kolo využívám na každodenní cestu do práce. Česká republika je skrz na skrz protkána cyklostezkami, ale i přes to, je obrovský problém pro až nepředstavitelné množství uživatelů kol na tu cyklostezku najet a o dvě minuty si cestu prodloužit, případně i zkrátit. Příklad: na velice ale velice frekventované silnici si jede trio důchodkyň vedle sebe (nikoliv za sebou) a vykládají si za odpolední špičky, přičemž na opačné straně vozovky, po celé délce je krásná rovná cyklostezka, ani ne metr od okraje silnice. Bohužel právě lidé důchodového věku jsou z většiny těmi nejhoršími jezdci a ani jejich kola by dle fyzikálních

  14. Ukažte mi jinou supinu lidí, kteří využívají veřejnou komunikaci pro svou zábavu za plného provozu. Nepochopitelné.

  15. Pokud se chtějí cyklisté pohybovat po veřejných komunikacích, měli by vlastnit řidičské oprávnění. Proč by měli mít vůči ostatním účastníkům nějaká privilegia. Na komunikaci 1. třídy jim v rámci jejich vlastní bezpečnosti zakázat jízdu.

    • Nemluvě o nechávání koloběžek, kde jim to „odpadne od ruky“ – viděl někdo, že by v trávě poblíž cyklostezky LEŽELO sdílené kolo? A ještě k tomu aby část kola trčela do cyklostezky ???

  16. Zákonodárci to zavařili povinným bočním odstupem od cyklistů. Na mnoha místech se po tomto § nebudou smět cyklisté předjíždět. Když to vezmu v praxi, tak na silnice mezi vesnicemi se za cyklistou plouží autobus, který rozhodně jízdní řád nedodrží.
    Cyklista nikdy nedává přednost vozidlům na hlavní nebo těm přijíždějícím zprava. Vždycky se tam vmáčknou.
    Cyklista na přechodu kolo převádí,ale v polovičce na něj nasedne a pokračuje po silnici ( kolikrát středem vozovky).
    Cyklista pokutu nedostane a zákaz řízení už vůbec ne.

Přidat komentář