jizdni_kolo-cyklista-rekola
Foto: Škoda

V posledních týdnech médii rezonoval plánovaný 1,5metrový odstup při předjíždění cyklistů, ale pojďme se podívat na to, jak by měli cyklisté po silnicích jezdit. Cyklista je totiž rovněž účastníkem silničního provozu, a to jako řidič nemotorového vozidla.

Přestože cyklista nemusí vlastnit žádný řidičský průkaz, musí znát v potřebné míře pravidla silničního provozu a pří jízdě po silnici nebo po stezce pro cyklisty se jimi řídit. Rovněž pro něj platí základní pravidla pro pohyb v dopravě, a sice ohleduplnost a opatrnost. Zároveň je pro cyklistu zakázána jízda pod vlivem alkoholu, takže pro noční cesty z restauračního zařízení po pár pivech jej užít nesmíte. Pozor je třeba také dávat na to, že cyklista nesmí na kole vézt ruční vozík, ale ani vést psa na vodítku.

Přečtěte si také:  Za většinu nehod si cyklisté můžou sami. Jsou jednou z nejméně ukázněných skupin účastníků provozu

Cyklisté vedle sebe? Ne, musejí jet za sebou

A jak by se cyklisté měli pohybovat po silnici? Obecně platí, že mají jezdit po silnici vpravo, co nejblíže pravému okraji vozovky. Zákon 360/2000 Sb. o silničním provozu v oddíle 5, § 57, odstavci 3 také stanovuje, že cyklisté by nikdy neměli jezdit vedle sebe, ale pouze jednotlivě za sebou:

„(3) Na jednomístném jízdním kole není dovoleno jezdit ve dvou; je-li však jízdní kolo vybaveno pomocným sedadlem pro přepravu dítěte a pevnými opěrami pro nohy, smí osoba starší 15 let vézt osobu mladší 7 let. Osoba starší 18 let může vézt nejvýše dvě děti mladší 10 let v přívěsném vozíku určeném pro přepravu dětí, který splňuje technické podmínky stanovené zvláštním předpisem 2), nebo dítě na dětském kole připojeném k jízdnímu kolu spojovací tyčí.“

Jízdní kolo musí být pro jízdu po veřejných komunikacích náležitě vybaveno – především musí cyklista dobře vidět, ale i být viděn. Tomu se věnuje zákon o silničním provozu v oddíle 5, § 57, odstavec 5:

„(5) Cyklista je povinen za snížené viditelnosti mít za jízdy rozsvícen světlomet s bílým světlem svítícím dopředu 2) a zadní svítilnu se světlem červené barvy nebo přerušovaným světlem červené barvy. Je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena, může cyklista použít náhradou za světlomet svítilnu bílé barvy s přerušovaným světlem.“

Cyklostezky a pruhy pro cyklisty

Tentýž paragraf v odstavcích 1 a 2 upravuje i jízdu po cyklostezkách a vyhrazených pruzích, které je cyklista povinen užít:

„(1) Je-li zřízen jízdní pruh pro cyklisty, vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty, stezka pro cyklisty nebo je-li na křižovatce s řízeným provozem zřízen pruh pro cyklisty a vymezený prostor pro cyklisty, je cyklista povinen jich užít.

(6) Je-li zřízena stezka pro chodce a cyklisty označená dopravní značkou „Stezka pro chodce a cyklisty“, na které je oddělen pruh pro chodce a pruh pro cyklisty, je cyklista povinen užít pouze pruh vyznačený pro cyklisty. Pruh vyznačený pro chodce může cyklista užít pouze při objíždění, předjíždění, otáčení, odbočování a vjíždění na stezku pro chodce a cyklisty; přitom nesmí ohrozit chodce jdoucí v pruhu vyznačeném pro chodce.“

Přečtěte si také:  Čtyři rady pro bezpečné soužití cyklistů a řidičů

Po přechodu pro chodce pouze jako chodec

Častým nešvarem je také to, že cyklisté jedou po silnici, ale na semaforu padne červená, takže přejedou na chodník a přejedou silnici po přechodu pro chodce, ale i to zákon zakazuje. Pokud chce cyklista přechod pro chodce užít, pak musí z kola slézt a po přechodu jej převést vedle sebe.

16 komentáře

  1. Myslím si že nejsme Belgie kde řidič pojede i hodinu za dětmi cyklisty a nedovolí si zatroubit ani předjet ..

    Unas bych ale naopak povolil koloběžkařum a cyklistům kteří si netroufaji na silnici jezdit po chodniku stim že musí být obezřetný k chodcům na chodníku

    Současné bych povolil přejezd jízdu na prechodě cyklistům kteří mají dítě v dětské sedačce

    kde vystupování s kola může zapříčinit že cyklista nestihne na začátku zelené uskutečnit přejití vozovky a tím vstoupí do vozovky v půlce zelené kdy nepřejde celou vozovku ale zelená zhasne když je cyklista chodec vede kolo a je u prostřed vozovky kdy už chtějí auta vyjet na zelenou ale řídící pouštějí cyklo chodce s kolem který jde vedle kola kdyby jel na kole byl by dávno na druhé straně přechodu .

    Co bych ale pokutoval nejvíc když je cyklista na kole na silnici a má jako auta červenou a náhle vjede na chodník a využije některý ,,přechod který má zelenou ,, přitom mění směr jízdy kdyby měl zelenou tak by neměnil unáhleně směr jízdy ,,

    Tj kdo se boji po silnici jezdit ať jezdí po chodníku ale neskáče z chodníku na silnici a opačně jak se jim to hodí v tom vidím nejvíc možných příčin nehod nepozorného cyklisty který vjede z chodníku na cestu pod auto ,

    ten kdo si troufa a je zvyklej jezdit na rušné ulici vedle kamionů ať používá silnici

    V Ostravě například cyklista nemá jinačí možnost aby se dostal z Poruby do Zábřehu a ze Zábřehu do Kunčic musí použít v cele trase rušnou silnici Rudná která spojuje Ostravu s Havířovem která je plná kamionu v této části nemá ani kraj či město zájem vybudovat cyklostezku mimo rudnou silnici která spojuje Porubu Zábřeh který dělí řeka Odra a Vítkovice -Kunčice který dělí řeka Ostravice cyklista je tak nucen jezdit po rušné silnici Rudná když chce jet ze Zábřehu přes Vítkovice do Kunčic a neobjiždet celej obvod jih který tvoří obvody Zábřeh Hrabůvka aby se přes Hrabovou konečně dostali do Kunčic kde se jezdí jak do práce tak k hlavní cyklostezce Ostrava Beskydy .

  2. Pane Srp-to jste jako zjistil nyní? já toto znám již od roku cca75 když jsem začal studovat tehdejší vyhlášku č.100/1975 sb .Představte si to byla povinnost cyklistů již tehdy!!!Taky platí zákazy jízdy po chodnících ,pokud toto nemí řešeno místní úpravou…Prostudujte si zákon a pak něco napište!!

    • Pane Marný, to jsem samozřejmě nezjistil nyní, ale protože se po silnicích pohybují velmi často, vidím, že to spousta cyklistů nezná. A nejde jen o tento článek, ale i o spoustu dalších článků, kterými se snažíme podobné věci řidičům, chodců, cyklistům a podobně, připomenout. Jsem rad, že vy to znáte, a je to pro vás úplná zbytečnost. PS

  3. Jako cyklista jsem pro, aby se to kontrolovalo, ale stejne tak jsem pro mnohem vetsi kontrolu dodrzovani pravidel pro ridice – zakaz telefonovani uz neplati? Jizda ve vyhrazenem bus pruhu? To je vsechno v poradku? Pardon, ale hazet vsechny cyklisty do jednoho pytle, je uplne stejne jako rikat, ze vsichni ridici nedodrzuji pravidla… A stejne jako polovina cyklistu by nemela jezdit na kole, tak polovina ridicu, by nemela sedat za volant.

  4. Jsem řidič i cyklista a jsem pro ať se to začne dodržovat a kontrolovat. Na kole využívám boční cesty nebo cyklostezky a takoví ti co si jezdí po silnici svoje tempíčko na kondičku metr a půl od krajnice me taky se…ou. Jsou to nebezpečné situace.

    • Františku, jde vidět že si přesně ten tydýt co je zde popsaný. Traktor atd srovnávat s kolem, fak moudrost sama. Nejhorší je že právě takový vemena na kole se chovají jak kdyby silnice byla jejich..

    • Fando silnice je pro všechny, hlavně ohleduplnost,kretenů je všude dost ,a domů se chceme dostat v ok všichni,a kolaři by si měli uvědomit ,že jsou nejzranitelnější,a ne dělat šprajci

  5. Vykládejte nám něco, co cyklista musí dodržovat ! Podstatou je, aby to někdo kontroloval ! Kolik lidí vůbec zná co značka u silnice má za význam a co dělat ? Podívejte se kolik cyklistů je teď na venkovních zahrádkách u hospod…….asi jsou na sodovce, že ? Každý z nich má min. dvě piva a vesele si jezdí po silnici. Být to nějaký řidič v autě, ihned je bez řidičáku ! Všechny cyklisty bych naházel na povinná školení a hlavně aby měl každý nějaké zkoušky, nebo průkaz tak jak se to dělalo kdysi. Dnes jezdí na kole kde kdo a na veřejných komunikacích a nějaký zákon 361 nezná ani jeden !!!

  6. Zásilkářům něco vykládejte o pravidlech. Patřej k nejhorším cyklistům, v podstatě obdoba dodávkářů, jen s tím rozdílem, že jsou fakt nevypočitatelný.

  7. Cyklista musí jet co nejblíže okraji. To je jasné a logicky to je jiná vzdálenost v případě rovného volného okraje vedle silnice nebo v případě hlubokého příkopu či opěrné zdi hned za bílou čároum lemující okraj silnice. Zrovna tak by měl řidíč předjíždět cyklistu bezpečným způsobem v bezpečném odstupu. Pokud někdo vymyslel tu hloupost s odstupem 1,5 m auta od cyklisty, proč nevymyslel podobnou hloupost se stanovením maximální vzdáleností cyklisty od okraje komunikace? Asi nechtěl být hlupákem tuplovaným a stačí mu být hlupákem jednoduchým.
    Vladimír Bóža Veselý, dúchodce, řidič i cyklista z Berouna

  8. Dokud se to nebude vymáhat, bude to cykloškodné u zádele. Oni si pumpičkáři jsou dobře vědomi, že kromě alkoholu se nic neřeší a plně si užívají pocit privilegované a beztrestné menšiny, která může škodit libovolně a kdyby někdo nadával, tak oni jsou ti ekologičtí, kdo šlapáním do pedálů zachrání naše klima…

Přidat komentář