cyklista

Před několika málo týdny prošel Poslaneckou sněmovnou návrh Petra Dolínka (ČSSD) na povinný bezpečný rozestup mezi auty a cyklisty. Ten byl zákonem stanoven na 1,5 metru, což okamžitě vyvolalo bouřlivou diskuzi. Jedni tvrdí, že je to nesmysl a na některých místech to není možné dodržet, další, že je to málo a rozestup by měl být ještě větší.

Přečtěte si také:  Předjíždění i přes plnou čáru, ale s velkým odstupem. Cyklisté budou před agresivitou řidičů chráněni novým zákonem

Řada diskuzí se točila také kolem toho, jak bude policie vlastně onen nově přesně definovaný rozestup měřit a jak jej tedy bude kontrolovat. Ani šéf dopravní policie si tím nebyl a nejspíš ještě není úplně jistý. Sám poznamenal, že teď je na řadě dohodnout způsob, jakým bude vše kontrolováno. Zeptali jsme se proto poslance Dolínka, který novelu zákona vymyslel a sněmovně předložil, aby nám zkusil vysvětlit, jak má policie rozestupy měřit a jejich nedodržení trestat.

Definice bezpečného rozestupu

V Česku v tuto chvíli v zákoně žádná přesná definice bezpečného rozestupu mezi auty a cyklisty zanesena není. V platnosti je jen pojen „bezpečný rozestup“, což si ale každý může vyložit tak nějak po svém a právě proto se poslanec Dolínek rozhodl, že je na čase to změnit. Proti tomu by se asi nedalo nic namítat, ostatně, čím přesněji je zákon definován, tím lépe pro všechny strany, v tomto případě pro řidiče, cyklisty i policii.

Jak ale bude probíhat případné vymáhání nově definovaného rozestupu, jak má policie postupovat a případně pokutovat, to zjevně neví ani sám pan poslanec. Zeptali jsme se jej na to, ale odpověď nám toho mnoho neřekla.

Přečtěte si také:  Soužití mezi cyklisty a řidiči na silnicích není jednoduché, shodují se obě skupiny

Měření prý není potřeba

Petr Dolínek nám v prvé řadě napsal, že doposud byl pro policii problém bezpečný rozestup při předjíždění kontrolovat a prokázat. Především proto, že přesná definice onoho rozestupu neexistuje. Jediným způsobem, jak je dnes možné fakticky dokázat, že při předjíždění nebyl řidičem dodržen bezpečný rozestup, je až nehoda. Z následných vyjádření Petra Dolínka ale vyplývá, že ten problém bude stále. Byť nám tvrdí opak.

K vymahatelnosti nám napsal toto: „Pokud bude obecně platit, že bezpečný odstup je minimálně 1,5 metru, policie toto prokazovat nebude muset. Bude jí stačit prokázat, že v konkrétním případu tento odstup dodržen nebyl.“

Stačí prý znát šířku silnice

Zkoušeli jsme se zeptat, zda bude policii pro měření bezpečného rozestupu přiděleno měřicí zařízení, které by jistě bylo ku prospěchu. Ovšem podle poslance Dolínka to není potřeba. „K prokázání přestupku není nutné žádné ‚certifikované měřicí zařízení‘, kterým se zjistí, jestli skutečný odstup byl přesně 45 nebo 55 centimetrů. Ve správním řízení platí zásada vyhledávací. Správní orgán může provádět jakékoli legálně pořízené důkazy, které uzná za potřebné. K prokázání přestupku bude stačit dokázat, že skutečný odstup nepochybně nebyl alespoň 1,5 metru, a není nutné zjistit, kolik přesně činil. K prokázání přestupku lze použít například kamerový záznam, svědecké výpovědi nebo informace o šířkových rozměrech komunikace či pruhu a vozidel,“ napsal.

Přečtěte si také:  Ford vyvinul speciální bundu pro cyklisty. Na zádech má smajlíky a pomáhá i řidičům

Dodal ale také to, že postihovat se budou pouze „jednoznačně excesivní případy velmi nebezpečného předjíždění“. I s novou definicí bezpečného rozestupu jsme tedy tam, kde jsme byli doposud. Policie bude jen těžko odhadovat, jestli řidič předjel cyklistu s rozestupem 1,5 metru. Řešit prostě bude až případné nehody, což je dnešní praxe.

To nám ostatně potvrdil i pan poslanec, když řekl: „Stejně jako dodržování nejvyšší dovolené rychlosti ani dodržování bezpečného odstupu se nebude kontrolovat vždy a všude. Vymahatelnost žádného pravidla nikdy nemůže být stoprocentní. Ale bude alespoň nějaká. Dnes je vymahatelnost nulová.“

134 komentáře

  1. Doufám, že tento poslanec srazí někoho na kole, ať je jasné, že nedodržel odstup 1,5 metru a tím porušil platný zákon.

  2. …a takovýhle ***** nám vládnou :D Jeden jantar s IQ tykve vedle druhého :D Hlavně nahrabat pro sebe a na lidi z vysoka… jen je ožebračit

  3. Proc se proboha nedefinuje ze pri predjizdeni cyklisty se nesmi ohrozit a ani omezit ucastnici silnicniho provozu v obou smerech na komunikaci kde k predjizdeni dochazi . Tudis by bylo pak vhodne upresnit ze cykliste maji povinnost drzet se v rade za sebou..a predjizdeni onech cyklistu lze provest ve vhodnou chvili tak aby bylo jasne ze nedojde k poruseni plynulosti provozu v obou smerech. Je to jen muj nazor a samozrejmne ze by bylo jasne toto nejak definovat aby bylo vyhovujici pro obe strany ..proste ridici a cyklisti by meli mit stejnou povinnost mit zodpovednost za sebe i okoli.A prosim vas nekamenujte ke za muj nazor ..diky

  4. Absurdní nesmysl který nahrává pouze cyklistům kteří neustále nedodržují pravidla silničního provozu, jsou čím dál agresivnejší, prohání se po chodnících, nikdo je nepokotuje vidím to každý den na ulicích.

  5. Jak se bude řešit situace, kdy řidič auta započne předjíždět cyklistu ve vzdálenosti 1,5 metru, ale cyklista se během předjíždění sám přiblíží k autu a tím sám poruší vzdálenost 1,5 metru ? Nepotkal jsem snad ještě cyklistu, který by dokázal udržovat při jízdě přímý směr a nevybočovat střídavě doprava a doleva.

    • Klasicka situace kdy cyklista vybocuje vic do silnice .oni nechapou ze srazku s autem nemuseji prezit …. pravdou je ze kdyby byli penize ktere nejsou..tak bychom meli sirsi silnice s pruhem pro cyklo..vsude. Bohuzel to je utopie..

  6. Je to zbytečné. V tomto případě jde hlavně o šikanu řidičů.
    Už předtím se předjíždělo naprosto normálně, nemusí to být ještě v zákoně. Sakra, kde to jsme? Každá kravina nemusí být dána v zákoně, lidé si to řeší v běžném životě sami a funguje to.

  7. Jezdim na kolo do Francie, kde toto pravidlo plati. Pokud nemohou bezpecne predjet, napriklad v kopcich a tockach, jedou za vami My z toho byli casto nervozni, nebyli jsme na to zvykli. Stacilo jim pak ukazat rukou, ze je pred nami volno, mavnout na sebe a usmat se. Neuveritelny rozdíl mezi id..tama, kteri te u nas predjedou bez odstupu a za 10 metrů odboci doprava! Nehledejte v tom chyby a vymluvy. Nevymluvejte se na idioty cyklisty a zacnete u sebe, vam se nic nestane.

      • Právě naopak je třeba ukázat, že v civilizaci (Západní Evropě) pravidlo odsrupu 1,5 m funguje bez problémů a proto veškeré cancy oponentů jsou jen prázdná slová omezenců a bezmozků. Francie, Rakousko, Německo, Španělsko, Porrugalsko, atd., tam je zcela normální nepředjíždět cyklisty před horizontem, v zatáčkách, či před kolejemi. Tam o autech za sebou ani nevíte, jedou s odstupem, netroubí a netúrují, chovají se jako lidé, ne jako Češi. Tam to funguje už desítky let.
        Jen primitivní trouba napíše „nepleťte sem Francii.“. Naopak: dobré věci budiž nám příkladem. Jen hlupák se nerozhlíží kolem sebe.

      • Jen ať tu Francii klidně plete. V Německu je to rovněž takové. Tam je radost jezdit a neohrožují Vás takoví tupci jako tady.

  8. Použiji modifikaci citátu ze seriálu Nemocnice na kraji města.
    „Kdyby blbost nadnášela, pan poslanec by se vznášel jako holubička“.
    Jde o to dodržovat normální slušné a ohleduplné chování mezi účastníky silničního provozu. Excesy a bezohlednost ke druhým nejsou jen mezi řidiči a cyklisty, ale všeobecně (prejížděni z pruhu do pruhu, vědomý vjezd do křižovatky na červenou, neblikání při výjezdu z kruhového objezdu….). To nevyřeší represivní a prakticky nevymahatelný zákon ale výchova k vžájemné úctě a respektu. Od veřejných činitelů,včetně těch nejvyšších státních funkcionářů, se jí již desítky let v našem státě nedostává.

  9. Další zákon k hov.u !!! Budou velké kolony a víc nehod. V dnešní době plné vozidel patří cyklista povinně na cyklostezku.

  10. Jak se bude posuzovat situace kdy v protisměru pojedou dva cyklisté vedle sebe. kdo bude muset dodržet uvedenou vzdálenost?

    • Pokud bude v protisměru i jen jeden cykloš,nesmíte předjíždět,oni vám to ty odstupy v poměru k šířce vozovky ani nedovolí.

  11. První by o řidičák měl na rok přijít Dolínek,pak se může obhajovat v přestupkovém řízení i proti pokutě.

  12. To jsou neuvěřitelná nemehla, co nám vládnou! To snad musí dělat schválně, aby odvedly pozornost od Burešových zlodějin!!

  13. V koloně při pomalé jízdě cyklisté podjíždějí auta v těsné blízkosti a často jedou souběžně. Mají povinnost oni dodržet 1,5 m? Nebo budou takto vytlačovat auta do protisměru?

    • A pak taky stojíte na semaforech a cyklista vám líže zrcátko. Na to ovšem zákon nemyslí… Vzdálenost musíte dodržet pouze při předjíždění cyklisty, nikoliv když vás cyklista míjí.

      • Řekl bych, že zákon „1,5m rozestup“ je udělaný zejména kvůli okreskám a obecně silnicím mimo město. Třeba v Praze i když je cyklista v pruhu pro cyklisty tak auta kolem nejsou 1,5m, ale rychlost při předjíždění je nižší tudíž má menší vliv na rovnováhu cyklisty.
        Předjetí na semaforu od dvoukolových prostředků se nevyhnete, lepší když vám „lížou zrcátko“, než když si z ničeho nic rozmyslí, že zrovna teď se mu hodí jet po chodníku a obráceně.

    • Nesouhlasim. Nekolikrat jsem ho vezl. Soukrome mluvi velmi rozumne. Bohuzel je na nem videt, ze je velmi ovlivnen tim, co mu diktuje strana. Ale nevolil bych ho….

      • Pan Dolínek má své arogance dost, když není ani ochoten na mnou položený přímý dotaz jakkoliv odpovědět. Právě tuto problematiku jsem s ním řešil a dosud mlčí. Možná si až teď uvědomil, že je to svým způsobem blbost. Raději bych volil ne explicitní 1,5 metr, ale odstup takový, aby při předjíždění nebyl ohrožen jak cyklista, tak vozidlo. Jak je definováno předjíždění vozidel, objíždění překážek. Myslím si, že právě tím, že nesmí svým úkonem omezit ani ohrozit předjížděného, objížděného. Raději bych volil cestu infrastruktury pro cyklisty. Ta je velmi slabá. Stačí zajet do Rakouska a to je úplně jiné kafe. To nemluvím o infrastruktuře pro zemědělské stroje.

    • To je opravdu tupec ten Dolínek, ještě by mě zajímalo kdo bude chránit řidiče před agresivitou cyklistů a ta není malá.

      • Přesně taj. Zrovna včera proti mě vyrazil jeden v jednosměrce. Když jsem ne něj zahoukal, ukázal mi prostředníček.
        Kdy se asi začne trochu tlačit na cyklisty, aby začali dodržovat pravidla, aspoň ty základní.

        • Mám podobnou zkušenost. Nedávno proti mě vyrazil cyklista v protisměru v jednosměrce a na moje: jsi v jednosměrce!, odpověděl: mě to v podstatě nezajímá … co na to říct. Kromě toho, že jsem si kvůli kr… na kole jednou málem rozbila čumák na motorce, když mi to střihla doleva před mašinu a zabrzdila jsem tak tak a pod kolama kamínky- motorkáři ví, o čem mluvím :-D.

  14. Protože to ani nejde udržet na kole přímý směr. Je to dáno samotnou fyzikální podstatou jízdy na kole. V podstatě jde o neustálé balancování.

    • Jezdím také na kole, mám najeto spousty tisíc km, ale nikdy nebalancuji. Jedině, když jsem se jako dítko učil jezdit. Pokud vy balancujete, tak neumíte jezdit nebo jste pod vlivem omamných látek.

      • To si myslíte vy. Stačí troška bočního větru! Jsem to včera viděl v přímém přenosu. Tu vzdálenost mezi mnou v autě a cyklistou zmenšil cyklista.

  15. … tak prostě zpomalit a pěkně obloukem… kolik vás to zdrží… 3 vteřiny…a tím, jak se to bude vymáhat se netrapte, snad jde hlavně o to, že se musíme na silnici nějak poskládat a je potřeba to dodržovat, aby každý dojel bezpečně kam potřebuje. Věřte, že ty 1.5m je dobrá vzdálenost, ale ještě bych k tomu klidně přidal max. rychlost tak do 50km/h.

    • Aha. Tak to jste velmi mimo. Zapomněl jste na běžnou situaci v hustém provozu, kde je v protisměru nekončící šňůra automobilů. Tady, pokud budu chtít zachovat při předjíždění metr a půl odstupu, můžu trávit za cyklistou i několik minut. Protože do protisměru proste zajet musím.

      • A kdyz potkate zavory, semafor, traktor, nadmerny naklad atd. atd. tak se holt obcas o nejakou tu minutku zdrzite taky. A taky se z toho neposerete.

    • Jo, těch 50km/h při předjíždění by bylo super třeba pro kamiony… Nejlépe v kopci… Jaká další stupidita je na skladě?

    • Vy asi autem nejezdíte že ? Z 90 na 30, předjet pumpičku, z 30 na 90 ejhle další. A další. Asi tu mají hnízdo. Kamiony začnou jezdit 50 neboť se jim neoplatí zrychlovat. Mluvím o silnici 1. třídy, kam bych zakázal vjezd cyklistů. A při projíždění 2 a 3 v okolí jsem zjistil, že kolo se předjet regulérně nedá. Nejsou na to metry. Tak troubit a ostřikovat. Snad začnou používat cyklostezky.

  16. Takže na měření rychlosti musí být certifikovaný radar, na provádění dechové zkoušky musí být certifikovaný přístroj, ale na měření vzdálenosti nám bude stačit nějaký odhad někoho, který prostě řekne. Ano odstup byl menší než 1,5 m. To rovnou mužeme měřit rychlost tím, že někdo řekne, ano jel rychle a ano zdál se mi opilí :-(

    • Budou se schvalovat necertifikované měřidla. Poslechové vrrrrrrm a vrr, rovná čára v délce 3 metry a skládací dvoumetr. To potom bude používat policie ČR v terénu. A vyjde to levněji :)

  17. Zdar všem normálně uvažujícím lidem…Hele…ty vaše debaty mě fascinujou….Já taky jezdím na kole….občas jsem nucenej okolnostma jed i po té dementní asfaltce a uplně mi bude stačit, když si konečně přestanete o mou levou půlku leštit zrcátka………někdy je to fakrr na těsno…..Trochu respektu by neuškodilo…………Tak rozum do hrsti kecalové

  18. nelze zjistit rovnou osu jízdy auta od rovné osy kličkujícího cyklisty. Takže chvíli se vzdálenost dodržuje a chvíli ne. A zase se chvíli dodržuje a zase chvíli ne. Alkohol u cyklisty tyto rozdíly ještě zvyšuje!

    • Nebudu tady řešit nesmyslný odstup 1,5 m. Hlavně by mne zajímalo kdy policie začne řešit cyklisty na chodnících. Vedle mají cestu, ale tam se necítí bezpečně tak jezdí po chodnících, kde ohrožují chodce a ještě si vynucují přednost. Když neuhnete nadávají vám vulgárními výrazy, vyhrožují fyzickým napadením ( vždy až jsou kus daleko, aby stačili ve zdraví ujet). Jeden takový do mne strčil a jelikož nejsem žádné tintítko, spadl on. Pak už držel ústa a odporoučel se.

      • To máte pravdu, cyklistika na chodníku je u nás ve městě normální jev. Když se na chodníku nechci uhnout ještě slyším nadávky a urážky.Taky jsem cyklista ale po chodníku bych nikdy nejela. A super je když cyklisté jezdí vedle sebe po silnici. To už jsou dvě pravidla silničního provozu , které nedodržují. Kdy se toto bude řešit?

  19. Spíš nechápu co tenhle blb stále dělá v politice . Dpp dostal málem do krachu a jeho zásahy do čeho kolik jsou vždy blbosti

  20. Ač sám cyklista , je třeba aby i cyklisti dodržovali odstup např. cyklostezkách kde vás jako chodce běžně míjí vysokou rychlostí v těsné blízkosti.Nedej bůh že musí zpomalit.

  21. Bydlím na vysočině kousek od Brna. K naší vesnici vedou jen komunikace 3. a třídy a míň. Není problém v cyklosteskách, tam je to jasný. Největší problém je v cyklotrasách. To jsou trasy vhodné pro cyklisty a vedou křížem krážem všude. Pokud jedu z Brna domů tak budu muset počítat s tím, že nepřededu cyklistu 6km. do kopce se stopáním 12% cca 2 hodiny hrabe Vám pane poslanče????

  22. Jezdím i na kole i v autě, odstup od cyklisty 1,5 metrů dobře ale bude se to měřit o kraje vozovky cyklista má jezdit u pravého okraje když pojede středem tak za ním pojedu kilometry. Když už chce něco pan poslanec upřesnit tak by to mělo mít hlavu i patu.

    • Kdy proboha vam cyklista blokoval cestu zamernou jizdou ve stredu vozovky? Vzhledem k hovadum na ceskych silnicich by to musel bejt chlapik snazici se spachat sebevrazdu.
      Cele je to o tom, ze spousta nasich radoby motorystu nedokaze dat obcas nohu z plynu. Vetsinou ani neznaji vyhlasku. Protoze k cemu znat nejaky znacky, kdyz jezdim jako Fittipaldy?

  23. Tam mělo být: 1.5 m a kde to šíře vozovky nedovoluje, tak je řidič povinen cyklistu předjet tak, že se levou stranou vozidla přiblíží co nejvíce k levé krajnici.

  24. Pozoruhodné, co všechno může být problém – normální slušné chování, neohrožovat cyklisty. Marně jsem zkoušel najít podobnou tupou diskusi v Německu nebo Švýcarsku, kde se řešilo také.
    A obdobná v Česku probíhala i nad GDPR – co všechno přestane fungovat, když se nebudou osobní data válet kde komu odpadnou od ruky.

  25. Vy jedno dolínkovo vylízané pako, napřed zařiďte aby silnice měla takovou šířku, aby se to vůbec v praxi dalo dodržet, potom zařiďte aby cyklostezky vůbec někam vedly a jako u nás, že po dvou chodnících končí stezka u rušné křižovatky, pak se zaměřte na výrobce kol, aby povinně dávali na kola základní osvětlení a zvonek , jinak jejich výrobek nesplňuje vyhlášku. Pak si sedněte do auta a vyzkoušejte si tu blbost co jste vymyslel.

    • Marto jsem dopravní policista více jak 25 let a nemohu než s vámi souhlasit. Krutý jednostranný bič ve formě zákazu řízení na min. 1/2 roku samozřejmě s následným přezkoušením, aniž bych měl při předjíždění jinou alternativu, považuji za důkaz neschopnosti nejen krátkozrakého hlupáka, ale přímo za katastrofu, když takový salát schválí parlament. A když vzpomenu na směšné sankce za bezohlednou agresivní jízdu vrcholící až nehodou zvažuji civil.

  26. Jen další zapleveleni právního systému. Nepřijatelny je zákon s jednostrannou odpovědnosti predjizdejiciho ridiče za všech okolností dodržet odstup 1.5 m od cyklisty. Řidič tak je odpovedny za nepředvídatelné chování cyklisty kterým tuto vzdálenost zkrátí. To i v případě že cyklista predjizdeny autem nebo motorkou bez varování chce náhle odbočit vlevo. Vinen bude jednoznačně řidič který měl dle policejního zargonu Předvídat… Naprostá většina všem řidičům známých cyklistických uletu při stávající úpravě se obešla bez střetu a zranění. Nove půjde o trestný čin při poruseni zákonem stanovených 1.5m odstupu. Kdyby pan Dolinek uměl počítat tak si secte vzdálenost dráhy jízdního kola od dálnice běžné 0.5m i více dle vymolu plus 0.3m polovina kola či postavy plus 1 5m odstup plus 2m šířka auta a pochopil by že řidič Vzdy Musí cyklistů objizdet min. v půlce vozovky v protisměru. Proto jde o paskvil a dalsi advokatsky kasastyk.

  27. Vzhledem k tomu, že cyklista na kole je ve velmi vratké pozici, snažím se ho minout dostatečně daleko. Pokud ho předjíždí šílenec v kamionu s vlekem osmdesátkou, tak si přímo koleduje, aby ho sfoukl pod vlek. Všechno je v lidech a to jak v cyklistovi, který ve stoupání nekličkuje a v řidiči auta, které se chová jako člověk myslící, nikoliv jako blbec.

    • Před 33 lety jsem s rodinou na cestovních kolech ( dvě děti 14,16,) jel z Trebišova přes Maďarsko do Rumunska a zpět. Už tehdy byl provoz dost nebezpečný. Měli jsme dostatečnou praxi na cestách kolem Prahy. Dnes, při současném provozu jezdit po silnici mezi auty považuji za totální hazart a ohrožení života. Stejně tak jízdu cyklistů po chodníku považuji za ohrožení chodců. Nebo navrhuji přejmenovat chodníky na cyklostezky s předností pro cyklisty. Chodci ať se plází kanálama, jezdit na kole je in i pro tlusté a nesportovní postavy.

  28. a nechce pan poslanec zapatit ty utracene miliony za cyklostezky kdyz nemaji cyklisti povinnost je pouzivat? jinak ja mam reseni at nosi cykl8stina rameni praporek o delce 1,5 m pokud chteji byt ucastniky silnicniho provozu na silnicich 1 tridy , v zimnim obdobi pochopitelne na zimnich pneu , a mimochodem plati to i pri jizdu proti sobe ? je spousta silnic nizsich trid kde sirka nepresahuje 3,5 m … jiste umi pan poslanec zduvodnit proc by melo jet vozidlo po nespevnene krajnici kdyz bude mijet cyklistu

    • Dolínek už jako radní v Praze jen utíkal před odpovědností za svoji nedbalost. Tím se zjevně kvalifikoval v pražské ČSSD na poslance. Tam todiž platí, čím větší dement, tím rychlejší kariéra.

  29. Ááááá, poslanec Dolínek, velký to myslitel Sociální demokracie! Buď je řidič prase a mdlého rozumu – a pak mu je úplně jedno, jestli něco někde je nebo není nařízeno, nebo uvažuje s ví, že se mu cyklista může složit pod kola a bude průser. Takže předjíždím buď s velkým odstupem, nebo pomalu.
    Komunikace 3. třídy, průměrná šířka vozovky cca. 5 m. Cyklista v lepším případě 1 m od okraje vozovky, protože ty jsou vymačkané od náklaďáků a autobusů. Šířka cyklisty cca. 0,8 m. Šířka vozu se zrcátky cca. 2 m. 1 + 0,8 + 1,5 + 2 = 5,3 m Takže ho vlastně předjet nesmí. A to nemluvím o autobusech, myslím, že jízdní řády by se měly přepočítat na průměrnou rychlost 15 km/h, protože ten už cyklistu nesmí předjet ani na mnohých silnicích 2. třídy.
    A ještě otázka: dle ČSN 73 6110 6.1 je minimální šíře jízdního pruhu pro cyklisty v jednom směru 1 m. Samotný cyklista má šířku cca. 0,8 m. Takovéto pseudocyklopruhy vedou v desítkách měst ve vozovce. Co zde? Cyklista je ve svém pruhu, já ve svém…to už 1,5 metru odstupu neplatí? Anebo platí? Ale pak je zase ve své podstatě cyklopruh zbytečný, protože ve městě při současné hustotě provozu toho cyklistu stejně nemám šanci objet s 1,5 m odstupem. Takže pojedu celou dobu za cyklistou. Co ale mám dělat, když mne cyklista v cyklopruhu dojede?

    • A když cyklista dojede stojící auto a projede okolo něho půl metru a předjíždění celé kolony aut na toto taky nikdo nemyslel kolikrát se cpou motorkáři a teď i cyklisté

  30. Vlastně se i divím proč dement který toto navrhne není zavřený v blázinci.
    Jezdím každý den po silnici kolem Kyjského rybníka v Praze 9. Tím že nějaký „chytrý“ úředník nechal na úzkou frekventovanou silnici dokreslit jízdní pruh pro cyklisty, není při předjíždění cyklisty možnost dodržet požadovanou vzdálenost i když má cyklista svůj označený jízdní pruh!
    Podotýkám že už dlouhé roky vede v těchto místech dobře zaběhnutá a označená cyklostezka.

    Petr.

    • Pokud tito posedlí a potrhlí lezou na kolo – bůh nás opatruj! – proč si nejezdí na své vymodlené cyklostezky, které se „budují“ za peníze VŠECH daňových poplatníků – až si to budou platit sami – budiž! Výhody ano, povinnosti nikoliv! A možnost udávat je lákavá, že?

  31. Myslím,že před agresivitou českých psychopatu za volantem neochrani nic.. jediné vyslat do terénu všechny policajty s armádou,aby fakt stali na každém rohu a tvrdě fakt tvrdě to trestali. To co je dnes na silnicích v cesku za anarchii, to nevidím nikde v evropě. Na čechy musí být fakt byč a hlavně se s nima musí tvrdě.ne jak to dělají současní policajti.

    • jak se rika ryba smrdi od hlavy … a jak rikaji poslanci cesi jsou specifikum … tady nikdy nemuze platit to co jinde ve svete , protoze cesi jsou specialisti na vymysleni ojebavek

    • A co psychopat za řídítky kola? Tak proč rovnou neuzákonit přednost kolečkářů, byť „zdrogovaných“ či napitých! Pro jízdu na kole stejné povinnosti na silnici jako řidič auta! Padni komu padni, pro kolečkáře platí i totéž ustanovení „zákaz omezování provozu“ a basta. A za schválnosti rovnou odebírat kolo … a šupem prodat v bazaru. Pak možná se něco pohne. Pokud šíře vozovka je nedostatečná nechť kolo jede tam, kde „neomezuje“ … Zákon zřejmě blbý než blbější. „Větší blbec než jsme doufali“. takže to vypadá, že národ udavačů z dob bolševismu se přeškolí na národ udavačů z řad cyklistů. Zajímavá perspektiva – inu svoboda – stůj co stůj, jak pro koho? A kde je pravidlo, že končí svoboda jednoho tam, kde ohrožuje, omezuje svobodu jiného! To už neplatí – inu sněmovna = sluha několika pánů/zájmů/ a tak to potom vypadá. Ty nové bolševiky je třeba pamatovat, až se budou napravovat jejich „zločiny“ – zkušenost už je … a zákony se už rýsují … To je tak, když věci práva/zákony místo bolševických národních výborů vezmou do rukou „právníci“ politických stran. Už chybí jen ono vítězné „poslední bitva vzplála“ – kolečkáři jděte na to!

    • Nedělejte z nás psychopaty. Projel jste si někdy Francii a o jihu Evropy už vůbec nemluvím? Tam je to ještě horší. Dokonce i ukáznění Němci (doma) u nás jezdí bezohledně.

  32. A co dva ciklisti jedoucí vedle sebe a vesele se bavící, aby se nenudil? A když jim to vytknete tak se ještě rozčilují. Jezdím hodně pracovně a není to výjimka je takhle potkat. Když něco nařídim řidičům, měl bych nařídit i ciklistum aby se chovali na silnicích podle předpisů , zodpovědně a taky ohleduplně. To by měli všichni.

      • právě že dětství velmi lehké…pán cikloval až se z něj hulylo ,možná jezdil hodně rychle ,těm se říkalo ciklysti no a těm pomalejším cyklisti.

        • Podle zákonodárců můžete plnou čáru přejet, ale nesmíte ohrozit řidiče v protisměru.
          Kdo to ale bude kontrolovat, to by mne zajímalo. Vždyť pokud řidič cyklistu srazil, logicky nedodržel bezpečný odstup. A je jedno, jestli měl být 0,5, nebo 5 m. Problém je spíše v tom, že jsou slušní řidiči i cyklisté, ale také bezohlední.

      • no, nebuďte tak akorátní. Neudělal jste nikdy překlep? A třeba pan Jirka tím chtěl říci, že jezdí cik-cak, a tak jsou to ciklisti.

      • Gramatická chyba nemění nic na tom, že má pravdu. Já to řeším tak, že na ně troubím tak dlouhodokud se nezařadí za sebe a klidně se mohou rozčilovat.

      • Chodci chodi po druhe strane. I kdyz v sobotu jsem musel pred jednim debilem v dodavce s telefonem v ruce skocit do pangejtu. Jinak by me smetl. Holt pri psani SMS je kolikrat ceskym piratum uzka i sestimetrova silnice.

  33. k úpravě ustanovení o předjíždění cyklistů s odstupem 1,5m. Toto ustanovení je nutné doplnit a následující:
    Pokud při jízdě cyklisty nezůstává při odstupu 1,5m a středem vozovky jízdní pruh pro průjezd dvoustopého vozidla o šířce 2,5 m je cyklista při dojetí rychlejším vozidlem povinen:
    1. Sesednout z kola a kolo vést.
    2.Pokud nesplní bod č.1 zastavit a nechat vozidla projet:
    a) Každých 50m pokud jede rychlostí do 5km/h
    b) Každých 100m jede-li rychlostí mezi 5 a 10 km/h
    c) Každých 200m jede-li rychlostí mezi 10 a 20 km/h
    d) Každých 300m v ostatních případech.
    3. Kolo, které se účastní silničního provozu musí být vybaveno zpětným zrcátkem a rychloměrem.

  34. za této vlády ,se česko změnilo hooooodně k horšímu, chaos kam se podíváš,peníze do politiků tečou proudem,zákony se mrví jeden za druhým…………docházejí slova -neni co dodat -mají nás tam, kde nás chtěli mít

  35. Je zajímavé že kamión a dálkové autobusi z tím nemají problém. Ale MHD a dodávky potažmo luxusní vozidla jo. Asi zde neplatí že velký vůz méně místa.

    • Nevím, proč se domníváte, že kamiony s tím nemají problém. Mého strýce např. usmrtil kamion, který se chtěl vyhnout placení na dálnici a tak si to „střihl“ po okresce. Zadními koly strýčka smetl pod svůj přívěs.

  36. Nechápu proč poslanci naletěli nějakému joudovi Dolínků a proč vůbec poslanci o těchto věcech rozhodují??? S prázdnými hlavami mohou opravdu jen vysedávat v parlamentu, ale hlavně neškodit!!

  37. Až bude mít kolo registrační značku a povinné ručení tak začnu cyklisty respektovat jako právoplatné účastníky silničního provozu. Ale jinak ať táhnou na cyklostezky za miliardy, tratě a nebo polňačku.

    • Silnice bez cyklistu? Pekna blbost. Kolo je dopravni prostredek. Jsem ridic i cyklista. Verte, ze cyklisti nejezdi radi po silnicich, kde je automobilovy provoz, ale nekdy to nejde jinak.

      • Přesně tak, souhlasím. Třeba i na jedné nejmenované silnici za Plzní jsem musel jet normálně v provozu mimo obec. A proč? No protože mě tam zavedla GPS a když jsem se koukal, proč mě vede po silnici, tak odpověď byla pro mě snadná. V Česku by měli udělat daleko víc cyklostezek. A nejhorší jsou ti řidiči, kteří nesnáší cyklisty na vozovce. To spíš oni nepatří na silnici, jelikož akorát způsobí dopravní nehodu. Jako jo, neříkám, že leckdy se neobjeví někdo, kdo by nejradši jel „v protisměru“, ale ten kdo jede normálně, tak nechápu, že vám vadí (cyklista)….

  38. Zajímá mně, jak bude policie kvalifikovat vybrždovani auta cyklistou, kterému s délkou stoupání budou klesat síly udržet nějakou rozumnou rychlost. Na malý talíř a velké kolečko to fakt žádný fofr není.

  39. Tak především pan poslanec je právně nevzdělaný, pokud myslí vážně svoje slova. Vždy se dokazuje vina a ne opačně, to znamená, že břemeno dokazování je na straně Policie. A pokud zákon udává 1,5m, tak bude muse věrohodně dokázat, že to bylo méně. A hlavně exaktně. Nestačí nějaké „vypadá to tak nebo tak“, ale pokud by mě měli pokutovat, musí být podloženo důkazem, že jsem byl blíže než 1,5m od cyklisty.
    Stejný případ jako dokázání rychlé jízdy. Nestačí u soudu tvrdit, že auto jelo přes povolenou rychlost, protože já jsem jel přesně maximální rychlostí a druhé mě předjelo. Je to subjektivní a žádný soud by vám takový „důkaz“ neměl uznat.
    Takže za mě: kdyby mě podle takového tvrzení chtěli pokutovat, už bych to hnal na soud. A je jisté, že vyhraju.
    Je zarážející, že takový jouda sedí v parlamentu, rozhoduje o chodu státu. Je mi z toho špatně.

  40. Poslanci jsou normální škodná – je to jeden zmetek vedle druhého a kdo není zmetek, je vymaštěný imbecil… Mám pocit, že demokracie je něco jako masochismus – sami si dobrovolně volíme, který zmetek nás bude další 4roky obelhávat, oblbovat, omezovat naši svobodu a vymýšlet nesmysly až zrůdnosti, kterými nám co nejvíc znepříjemní život… Kloudného neudělají ani za mák, jen žvaní, vymýšlí krávoviny jako odstup 1,5m, bezpohlavní občanky, svatby teploušů a podobně…

  41. To jsou zase komentáře. A přitom by stačilo jen trochu myslet.
    Tenhle zákon vznikl jen kvůli bezohledným hovadum na silnici co si myslí že jediné oni mohou jet a když někoho dojedou kdo jede pomaleji než oni, tak už by ho vyhazovali že silnice pryč.
    Je vlastně jedno jestli je to kolo, nebo pomaleji jedoucí jiné auto, vždycky je to stejné. Bezohlednost, sobeckost a zlo.
    Zajímavé je že jen co tenhle bezohledný řidič sundá kolo z nosiče a nadšeně na něj je to potom úplně naopak a všichni řidiči mu vadí.
    Silnice patří všem a mohou po ní jezdit různá přibližovala. Je na nás jak se budeme chovat, silnice nejsou nafukovací a aut je víc a víc díky tomu to bude horší a horší.

  42. V zásadě jde o vzájemnou toleranci. Pokud budu jezdec na kole, pojedu vpravo a u kraje nebudu překážet. A jsme u toho. Stav našich silnic nižších tříd je i ve středu vozovek příšerný, natož na krajích. No a jedte na kole, když tam jsou díry, že by stačil i na lov mamutů. Pokud pan Dolínek chce tento zákon, nebudu mít nic proti, ale … vylepšete silnice, vystavte cyklostezky a donutte cyklisty po nich jezdit. Jsou ve městech stezky ale někteří je nepoužívají a motaji se mezi auty, anebo jedou ve skupině roztažení až hrůza. Rovněž tak by se měli umravnit někteří řidiči at vozidel,nebo motocyklů. Prostě jde o vzájemnou toleraci. A kruh je uzavřen. A ještě : jsem řidič, jezdím i na kole a nejsem nejmladší a tak si již věci asi dokáži spočítat.

  43. A co když někdo na kole udělá myšku mezi dvě auta a po každé straně má 20cm. Čí je to vina? Je to vina těch řidičů, kteří vzdálenost ovlivnit nemohli?
    Zákon je to jen další možnost buzerace řidičů.

    • Ano vymíšlí se něco a blbne se lidem hlava. A nepomůže to ničemu jenom tě, kteří si to budou vynucovat a chtějí dělat problémy. Opravdu kličkování mezi stojícími auty na křižovatce a cpaní se někam , kde je to riskantní to se netrestá vůbec ! Co to vyřešilo !!! Vůbec nic !

  44. Před několika dny jsem dojel borce na koloběžce. Na nepříliš široké, zato frekventované ulici jel středem pruhu a kličkoval jako králík. Když jsem ho míjel a byl jsem celou šíří vozidla v protisměru, koloběžkář náhle vybočil doleva a ocitl se odhadem 0,5 m ode mě. Docela by mě zajímalo, jak by byla takováto situace posuzovaná. Pokud by jel při pravé krajnici, byla by mezi námi vzdálenost alespoň 2 metry.

  45. Bude zrušeno také právo cyklistů předjíždět vpravo pomalu jedoucí vozidla? Pokud ne, tak před každou křižovatkou se před auta nacpe alespoň jeden cyklista , kterého ale nebude možné předjet, takže pravý pruh ve všech městech se stane stezkou pro cyklisty s právem, aby za cyklistou jela auta?!

    • Možná to není správně- stojící auta na červenou přefjefu zptava a zařadím se před první. Jinak se za mnou auta rozjíždějí často s velkou rycchlostí a nebezpečněb blízko. Po najetí do křižovatky se snažím ten odstup asoň metr udržet sám a co nejrychleji odtod zmizet. Řidiči nadávají na cyklisty proplétající se mezi stojícími auty. No nedivte. se, bojí se o kejhák.

  46. Tak ať to platí všude. Když domácí musi uhýbat hostům, tak at je to u na cyklostezce, když půjdu po cyklostezce tak chci odestup 1.5 metrů, když jdu po lese tak taky. Ne že budu muset nebezpečně uhýbat cykloblbům když jsem v autě a pak mě nějakej sejme řídítkama když jdu pěšky.

  47. Pravidlo, které vymyslel slabomyslný úředník. Když jsem ale četl i jen několik náhodných komentářů, žasnu, kolik je mezi pisateli negramotů, co neumějí napsat větu bez gramatických a stylistických chyb, to je hrůza! To je tedy „výkvět“ národa. A to se teď ještě nechodí do škol – to bude vůbec v republice blbů. Už nyní – kolik pisatelů komentáře neumí ani česky, kolik jich ani asi nedokončilo ZŠ.

Leave a Reply