Označení „Raptor“ bývalo ještě před pár lety vyhrazeno pouze velkým pick-upům Ford v zámoří. V roce 2018 se ovšem dostalo i na evropský Ranger a ten teď přijíždí ve své nové generaci. Nový Ford Ranger Raptor dostal benzinový motor a spoustu nových vychytávek. Vyzkoušeli jsme jej v rámci prvních jízd a z toho, co dokáže, jsme opravdu překvapení!
Obsah:
Vyvinutý ve Ford Performance
Současný Ford Ranger byl vyvíjen společně s Volkswagenem, protože nová generace pick-up Volkswagen Amarok bude stát na stejném základu. V případě Raptoru je to ale jinak, protože nejde jen o trochu vylepšený Ranger, ale o auto, které dále ladilo oddělení Ford Performance. S výchozím Rangerem toho z pohledu techniky nemá společného mnoho, vlastně skoro nic. Navíc se nevyrábí v Jihoafrické republice jako Ranger a Amarok, ale v továrně v Thajsku.
Testování auta probíhalo dlouhé měsíce v poušti, v terénu, ale i na silnicích a inženýři i testovací jezdci si na něm dali opravdu záležet. O tom jsme se přesvědčili ve Španělsku, kam jsme se s autem vyrazili poprvé svézt. Vyzkoušeli jsme jej na silnici, ale i v terénu – a to jak v rychlém tempu v režimu „Baja“, tak i v pomalém při poměrně náročném off-roadovém ježdění.
Ford Ranger Raptor už má české ceny. S šestiválcem startuje na 1,8 milionu korun
A co jsme tedy vlastně měli v rukách? Nový Ford Ranger Raptor vypadá drsněji než standardní Ranger. I když na fotkách není ten rozdíl v nové generaci tak výrazný jako v té předchozí, naživo působí Raptor drsně. Má široký postoj, je vysoký a terénní pneumatiky prozrazují, že mimo silnici se rozhodně neztratí. To, jak moc dobrý mimo silnici je, vás ale nakonec stejně překvapí. Designové úpravy tak zahrnují nejen plastové nástavce blatníků a prahů, ale také některé další detaily.
To zásadní je ovšem technika. Ranger Raptor dostal přepracovaný podvozek se specifickými výztuhami a úchyty karoserie v oblasti C-sloupků, korby i náhradního kola. Jiné jsou také dorazy odpružení (velké změny proběhly hlavně na přední nápravě), stejně jako uchycení prvků odpružení. Samotné zavěšení kol, odpružení a tlumení je zcela přepracované a stejně jako v minulé generaci, dostal Raptor i v té nové tlumiče FOX.
Jde o tlumiče FOX Live Valve s vnitřním obtokem, které dokáží regulovat tlumící účinek v závislosti na míře stlačení. Mají průměr 6,3 cm a jejich olejová náplň obsahuje příměs teflonu, což ve srovnání s tlumiči používanými v dosavadním modelu snižuje tření přibližně o 50 procent. Zatímco hardware dodává FOX, ladění už probíhalo přímo v režii Ford Performance s využitím počítačových simulací i reálného testování. Naladění má být „ideálním kompromisem mezi komfortem, jistotou ovládání, stabilitou a trakcí na silnici i v terénu“.
Tlumiče jsou navíc adaptivní (to předchozí generace neměla). Technologie Live Valve, založená na regulaci vnitřního obtoku oleje v tlumiči, je propojená s přepínatelnými jízdními režimy. Jejím primárním účelem je zajistit adekvátní komfort odpružení v nízkých i vysokých rychlostech. Obtoková soustava je rozdělena na několik zón, které dávkují tlumící účinek podle míry stlačení. Funguje přitom obousměrně, takže reguluje tlumící účinek i v roztažení.
Účinek tlumičů se mění podle jízdního režimu, systém také na pozadí připravuje vůz na nejrůznější situace, například na skok. Jde o funkci FOX Bottom-Out Control, která v posledních 25 procentech zdvihu tlumiče (to znamená když se auto výrazně odlehčí na nerovnosti anebo dokonce opravdu skočí) navýší tlumící účinek na maximum, aby při dopadu nenarazilo do dorazů. Při prudké akceleraci také systém přitvrdí zadní tlumiče, aby zabránil nadměrnému odlehčení předních kol. Řídící jednotka přitom počítá zatížení tlumičů 500x za sekundu.
Při prezentaci bylo řečeno, že Ford Ranger Raptor není auto primárně do těžkého terénu (ne snad, že by to nezvládl, ale není to jeho primární účel), ale na to, aby dokázalo jet mimo silnici rychle a přesto jistě. K tomu mu pomáhají lehká, ale pevná hliníková ramena, odpružení s dlouhými zdvihy a zdokonalený Wattův přímovod vzadu. Oproti předchozí generaci byla posunuta přední náprava o 15 mm vpřed, což zvýšilo přední nájezdový úhel. Přední nájezdový úhel je 31°, přechodový činí 24° a zadní je 27°. Brodit můžete až do 850 mm a boční náklon může být až 30°.
A abyste se nemuseli při rychlé jízdě mimo silnici bát, počítat můžete se světlou výškou 272 mm, ale také s pořádnou ochrana podvozku. Přední ochranný plát je téměř dvakrát větší než na standardním Rangeru nové generace a je vyroben z vysokopevnostní oceli o tloušťce 2,3 mm. K tomu se přidává spodní kryt motoru a zakrytování rozvodovky. V terénu jsou tak všechny důležité komponenty jako chladič, řízení, přední příčný nosník, olejová vana a přední diferenciál ochráněny.
Pořádný motor i zvuk!
Zatímco předchozí Ford Ranger Raptor měl v nabídce pouze biturbo naftový motor, tak u toho nového bude možné vybírat ze dvou motorizací. Původní naftový čtyřválec bude k dispozici k objednání od jara 2023, nyní si lze objednat benzinový vidlicový šestiválec. Je to třílitr twin-turbo (1x turbodmychadlo pro každou řadu válců) EcoBoost, jehož výkon je 212 kW/288 koní a 491 Nm. Motor je spojen vždy s pohonem všech čtyř kol a desetistupňovou automatickou převodovkou. To, že je tohle auto rychlé, dokazují i další technické údaje. Ford udává, že z 0 na stovku zrychlí za 7,1 sekundy a maximální rychlost je kvůli AT pneumatikám elektronicky omezena na 180 km/h.
Nejde ale o jen tak nějaký benzinový třílitr, ale i tady se projevil vývoj oddělení Ford Performance. Kromě speciální litiny, z níž je vyroben blok, dostalo auto systém anti-lag, který udržuje tlak v plnicí soustavě tak, aby i po uvolnění plynu zůstalo dost výfukových plynů na to, aby turbodmychadla zůstala roztočená ještě tři sekundy. Pokud tady potřebujete jen lehce odlevit z plynového pedálu nebo si dobrzdit před zatáčkou, ale pak hned přidávat, reakce na sešlápnutí plynu bude opět blesková. Pro každý z 10 stupňů samočinné převodovky je navíc v řídicí jednotce uložen samostatný profil přeplňování.
Z motoru jdou výfukové plyny ven prostřednictvím dvojice koncovek výfuku, po každé straně nárazníku najdeme jednu pořádnou lesklou rouru. Ford myslel na to, že jde o terénní pick-up, takže jsou zespodu kryty výztuhou, aby se jim v terénu nic nestalo. Výfuková soustava je s aktivní klapkou a dokáže být opravdu hlasitá. V dnešní době je to až překvapení! Zvuk výfuku je spojen nejen se samotnými jízdními režimy, ale dá se ovládat i samostatně tlačítkem na volantu. Pracuje v následujících čtyřech módech:
- Tichý – upřednostňuje ticho před výkonem, aby například v časných ranních hodinách nerušil sousedy
- Normální – určený do každodenního provozu. Výfuk o sobě dává vědět, aniž by ale byl příliš hlučný. Tento profil výfuku je nastaven jako výchozí v jízdních režimech Normal, Kluzký povrch, Bláto/koleje a Kameny
- Sportovní – nabízí hlasitější a dynamičtější projev
- Baja – nejvýraznější co do intenzity i hlasitosti. V režimu Baja je výfuková klapka zcela otevřená. Tento režim je určen výhradně pro použití mimo veřejné komunikace (viz video)
Co se týká jízdních režimů, ty jsou rozděleny pro užití na silnici a mimo ni. V závislosti na zvoleném jízdním režimu se mění nastavení řady systémů a technických celků vozu: motoru a převodovky, ABS (to bude jinak fungovat v režimu Normal na silnici a naopak třeba v Baja v terénu), stabilizačního a protiprokluzového systému, výfuku, řízení a plynového pedálu. S přepnutím módu je spojena také změna zobrazení na digitálním přístrojovém štítu i středové obrazovce.
Řidič může pomocí otočného ovladače vybírat z těchto režimů:
Silniční režimy
- Normal – komfortní a hospodárný
- Sport – pro dynamičtější jízdu po asfaltu
- Kluzký povrch – zvyšuje jistotu ovládání na površích s omezenou přilnavostí
Terénní režimy
- Kameny – zajišťuje optimální kontrolu nad vozem při jízdě přes balvany nebo extrémní nerovnosti velmi nízkými rychlostmi
- Písek – optimalizuje zejména řazení a nástup výkonu tak, aby automobil neuvízl v písku či hlubokém sněhu
- Bláto/koleje – pro jízdu na měkkém, bortivém podkladu
- Baja – nastaví všechny systémy tak, aby vůz optimálně fungoval při sportovní jízdě na nezpevněném povrchu
A pak je tu ještě jeden, který si může uživatel nastavit přímo podle sebe. Vyvolává se pak tlačítkem se symbolem „R“ v pravé části volantu.
A jak tohle všechno funguje při jízdě? Čtěte v další kapitole.