Výbava patří při výběru auta k nejčastějším kritériím. Výjimkou nejsou ani zákazníci, pro které jsou například vyhřívaná sedadla nebo komfortní odemykání důležitější než motor nebo dokonce typ karoserie. Prodejci to samozřejmě vědí – a ti nepoctiví toho bez rozpaků využívají a slibují v inzerátech prvky, které konkrétní vůz nemá. Spoléhají na to, že si zákazník před podpisem smlouvy chybějících položek nevšimne nebo že se ho alespoň podaří přesvědčit na jiný vůz z nabídky.

„Naše zkušenosti potvrzují, že prodejci auta nabízená v inzerátech ‚vylepšují‘ zcela běžně,“ říká Jan Skála, ředitel nákupu a logistiky internetového tržiště Carvago, jehož technikům prošlo rukama již více než 10 tisíc aut. „Vedle inzerování vozů, které ve skutečnosti vůbec neexistují a mají jen přilákat zákazníky do bazaru, a tajení informací o skutečném technickém stavu je právě nepravdivě uváděná výbava prohřeškem, s nímž se v rámci služby CarAudit setkáváme v největší míře.“

Přečtěte si také:  Ojetá auta zdražují, některá i o 70 tisíc korun. Je to souhra několika faktorů

Podle dat společnosti Carvago prodejci ojetin nejčastěji přikrášlují skutečnou výbavu v následujících případech. Čísla v závorkách vyjadřují podíl případů, kdy daný prvek v kontrolovaném voze chyběl, přestože v inzerátu uveden byl.

Jsou prvky výbavy, na které je potřeba si u ojetiny dát pozor. Jejich oprava může být drahá

Elektricky seřiditelná sedadla (20 %)

Není sedačka v elektrice jako sedačka v elektrice. Pod tímto pojmem si můžeme představit téměř cokoliv od pouhého nastavení vzdálenosti od volantu přes základní čtyřsměrné seřízení sedadla řidiče až po příplatková komfortní „křesla“ v prémiových vozech nejvyšší třídy. Pokud auto elektricky nastavitelná sedadla opravdu má, prodejce je obvykle do inzerátu nafotí. Jestliže inzerát elektrická sedadla slibuje, ale na fotkách nejsou, mějte se na pozoru. U prémiových vozů, v nichž bývají jsou elektrické sedačky standardem, se naopak setkáváme s tím, že prodejci vydávají základní variantu sedadel za příplatkovou komfortní.

Tempomat nebo adaptivní tempomat (15 %)

Přestože v moderních vozech není tempomat již takovou vzácností jako kdysi, zejména u menších a levnějších modelů vozy bez tempomatu stále najdeme. Prodejci však mají ve zvyku u některých modelů uvádět tempomat prakticky vždy, bez ohledu na realitu. Výjimkou nejsou ani případy, kdy vůz sice tempomat má, ale obyčejný, zatímco inzerát slibuje tempomat adaptivní – tedy takový, který samočinně udržuje podélný odstup od vozidla jedoucího vpředu. Vodítkem mohou být ovládací prvky. Součástí ovládání adaptivního tempomatu jsou obvykle tlačítka pro nastavení odstupu, ať už na páčce nebo na volantu.

Přečtěte si také:  Statistika ukazuje, ze kterých zemí se do České republiky dováží nejvíce ojetin. Vítěz nepřekvapí

Bezklíčové odemykání (15 %)

Bezklíčový přístup do vozu je dnes velmi žádaným komfortním prvkem výbavy. Například majitelé vozů Toyota jsou na něj zvyklí i v těch nejmenších modelech. U mnoha jiných výrobců nicméně bezklíčové odemykání takovou samozřejmostí není. Někteří jej nabízejí jen v rámci vyšších stupňů výbavy, zatímco u prémiových značek se za něj mnohdy musí samostatně připlácet i v těch největších a nejluxusnějších modelech. A právě v případě prémiových značek prodejci přítomnost bezklíčového odemykání velmi často slibují i tehdy, když první majitel nabízeného vozu tuto položku neobjednal.

Přidat komentář