Když si kupujete nové auto, často si do něj dáte spoustu prvků příplatkové výbavy, ale v případě ojetého auta to pak může být naopak docela problém. Některé z těchto prvků se totiž často rozbíjejí a přestávají fungovat, což nemusí být pro následující majitele dobré. Jsou s tím spojeny starosti, ale také finanční prostředky na opravu. A na které z těchto prvků byste si podle zkušeností měli dát pozor?

Přehled zpracovala společnost Cebia, která se zabývá prověřováním ojetých vozidel. Z výrobního čísla (VIN) je schopna zjistit spoustu informací, včetně kompletní servisní historie anebo historie pojistných událostí.

Přečtěte si také:  Polovina lidí vybírá nové auto déle než měsíc, u ojetin kromě ceny sledují i najeté kilometry, spotřebu či historii vozu

Z jejích přehledů pak vycházejí různé statistiky. Tou nejnovější je třeba fakt, na které prvky příplatkové výbavy by si měli zájemci o koupi ojetého auta pozor, jakkoliv může jít o věc, kterou byste do auta opravdu chtěli.

Adaptivní tlumiče

Moderní podvozky nabízejí různé možnosti nastavení. Mohou měnit jen tuhost anebo mohou být adaptivní. A právě adaptivní podvozky bývají jedním z možných problémů. Zpravidla jde o magnetorheologické, elektronicky ovládané tlumiče. Ty jsou schopny měnit svoji tuhost umístěním magnetického pole na směs kapalného oleje a železných částic.

Tlumiče: ani o nich nevíme, ale jejich naladění zabere i přes půl roku

Nejde ovšem o problém toho, že by podvozky podléhaly nějaké větší zkáze a přestávaly fungovat adaptivně, ale spíše o to, že pokud jejich životnost skončí, jejich výměna vyjde na hodně peněz. Může to být klidně i čtyřikrát víc než byste dali za obyčejné tlumiče.

Vzduchový podvozek

Podobně je tam i vzduchový podvozek. V tomto případě jde o systém odpružení, který mají už i velmi levné ojetiny i za pár desítek tisíc korun. Jeho systém sice není nijak konstrukčně složitý, ale obsahuje několik prvků, které mohou selhat -ať už jde třeba o kompresor, případně vedení vzduchu nebo samotné měchy. Oprava sice nemusí být nic složitého, ale levného zpravidla také ne.

Přečtěte si také:  Na ojetou Octavii mohou Češi šetřit i 6 let, na Passat skoro o dva roky déle

Kvůli poruše vzduchového podvozku se auto po nastartování nemusí dostat do té správné výšky, protože se v systému jednoduše ztrácí tlak. Pak se dokonce může stát, že pokud byste s autem odjeli, mohli byste jej samotnou jízdou zničit.

Xenonové a LED světlomety

Jakkoliv jsou dnes už xenonové světlomety u nových aut takřka historií, u ojetých aut jsou vcelku běžné. U novějších aut hraje dnes prim LED osvětlení. V obou případech platí, že tento zdroj světla vydrží déle, ale jeho výměna je následně finančně náročnější.

U xenonových výbojek se časem vysvítí a změní barvu světla – ke konci životnosti dokonce až skoro do červené. V případě koupě nových výbojek může jít o stovky korun za jeden kus u těch nejlevnějších až po tisíce korun u těch nejdražších. Zároveň ale mohou odejít i trafa, která se o rozsvícení xenonových výbojek starají. Tady se cena pohybuje v tisících korun. U LED světlometů je ale potřeba vyměnit celý světlomet a to jsou desítky tisíc korun.

Elektricky ovládané víko zavazadelníku

Elektricky ovládané víko kufru vlastně nutně není potřeba, ale přesto je příjemné jen stisknout tlačítko a o nic se nestarat. Stejně tak je příjemné otevřít si kufr na dálku než k autu přijdete. Ale jakmile něco není čistě mechanické, znamená to potenciální problémy. Elektrické motorky se mohou pokazit a kufr se tak nemusí otevřít nebo zavřít. Vždycky lze elektromotory přetlačit, takže kufr zavřený nebo otevřený nezůstane, ale znamená to tisíce korun za opravu.

Přečtěte si také:  Stočené kilometry jsou stále největší obavou kupců ojetin. Pojišťovna bývá často první, kdo informaci sdělí

Vestavěný navigační systém

Vestavěná navigace je dobrá v tom, že nikde nic nepřekáží, nemusíte nikam umisťovat nic dalšího a prostě jedete. Špatná je ale ve všem ostatním, tedy ve starších autech, která nejsou on-line. Už z logiky věci je tedy jasné, že mapové podklady nebudou aktuální a zároveň navigace nebude umět pracovat s hustotou provozu a pružně reagovat změnou trasy.

Navigace existovala už v 70. letech minulého století, pokyny byly na kazetě v rádiu

Střešní okno

Střešní okno je věc, která je pro spoustu lidí zbytečná. Využíváno bylo zejména před desítkami let, kdy v autech nebyla běžná klimatizace. Střešní okno díky umístění v nejvyšším místě vytahovala teplý vzduch. Dnes si řidiči radši pustí klimatizaci, která navíc funguje výrazně lépe a interiér dokáže (na rozdíl od střešního okna) ochladit.

U starších střešních oken navíc mohou být problémy s mechanismem otevírání, který se může časem poškodit, ale i s těsněním, přes které pak bude do interiéru zatékat.

Přidat komentář