imac_desktop_computer_home_office_white_apple_desktop_technology_computer-1294328.jpg!d

Z údajů, které lze dlouhodobě sledovat, vyplývá, že český trh s ojetými vozy se v souvislosti s opatřeními krizového stavu prakticky zastavil. Z téměř 10 000 prodávaných vozů týdně se v současnosti prodávají nejvýše desítky ojetých aut. Drtivý dopad krizových opatření na českém trhu bylo krátkodobě možné zmírňovat exportem vozů například do Německa, kde byl i díky snížení cen a oslabení koruny vůči euru zaznamenán zvýšený zájem o ojeté vozy z ČR. Během několika dní však došlo k vyhlášení striktních opatření i v dalších evropských zemích a trh byl dočasně zmrazen.

Koronavirus: Díky poklesu kurzu koruny rostou exporty ojetin do zahraničí, po epidemii budou jedinými dostupnými auty

„Obchodníci přestali prodávat a namísto toho monitorují situaci na trhu a čekají, co nového další vývoj situace přinese. Nabízí se převod prodeje vozů z nyní uzavřených autobazarů do on-line světa, tak jako dnes fungují obchodníci s jakýmkoli jiným zbožím,“ říká Jakub Šulta, spoluzakladatel společnosti Carvago.

On-line prodej vozů je ale pro české autobazary novinkou – nemají k dispozici potřebné platformy ani procesy, a navíc musejí vše řešit za pochodu a během krize, která je zastihla v tomto ohledu zcela nepřipravené. Zájem o prodej ojetých aut na dálku ze strany zákazníků ale na našem trhu je – i díky cenám klesajícím až o desítky procent. Velké autobazary už začaly jednat a on-line prodej vozů již nabízejí. Bohužel ne vždy se jim podaří vyvarovat se chyb, které mohou ve výsledku narušit křehkou důvěru zákazníků v nově vznikající způsob prodeje ojetých aut.

Přečtěte si také:  Trh nových aut se od toho s ojetými auty zcela liší. Ojetinám dominuje nafta

On-line prodej, tedy prodej vozů mimo provozovnu autobazaru, musí splňovat přinejmenším následující předpoklady: Potvrzení všeobecných obchodních podmínek, upravených pro internetový obchod a on-line odeslání objednávky, vyřízení financování a pojištění vozu, stejně jako uzavření kupní smlouvy. Mimo to by měl autobazar v souvislosti s preventivními opatřeními proti šíření koronaviru zajistit také logistiku předání vozu a platby bez nutnosti fyzického setkání s prodejcem.

Je tedy zřejmé, že on-line prodejem není například telefonická rezervace vozu, který je následně vyvezen na parkoviště před provozovnu autobazaru, kde proběhne testovací jízda a pak třeba i podpis smlouvy. Stejně tak nelze za takový prodej považovat ani přistavení vozu k domu zákazníka a podpis smlouvy v jeho obývacím pokoji.

Pětina dovezených ojetých aut pochází z jiné země, než tvrdí prodejci

Prodej ojetých vozů je ze své podstaty velmi náročný, především z hlediska budování důvěry zákazníka. Prodejce musí nabízet jen důkladně prověřené vozy, poskytovat o jejich stavu kompletní informace, nabízet relevantní finanční služby a zvládnout celou logistiku on-line transakce až po přistavení vozu k domu jeho nového majitele.

Přečtěte si také:  Ajťáci místo automechaniků? Moderní auta nahrávají oficiálním servisům

On-line prodej ojetých vozů má pro zákazníka zásadní výhodu především v možnosti odstoupení od kupní smlouvy bez udání důvodu ve 14denní lhůtě. Zákazník si může během této doby vůz důkladně vyzkoušet, nechat jej prověřit v autoservisu, a pokud nebude spokojen, může od kupní smlouvy odstoupit, vůz vrátit a získat zpět plnou kupní cenu. To je obrovský rozdíl oproti nákupu v autobazaru, kdy se zákazník může cítit pod časovým tlakem a může pro něj být komplikované vůz před podpisem kupní smlouvy důkladně prověřit. Možnost vrátit vůz, samozřejmě bez nadměrného opotřebení nebo poškození, také zásadně zvyšuje nároky na prodejce. Aby nemuseli řešit velké množství vrácených aut, musejí zákazníkům poskytovat skutečně objektivní a kompletní informace.

„Probíhající pandemie výrazně urychlí digitální transformaci prodeje ojetých vozů. Kromě nových platforem a procesů budou navíc autobazary muset zavést velmi komplexní a důkladnou diagnostiku vykupovaných vozů. To vše se neobejde bez investic a hledání nových technologických partnerů,“ uzavírá Šulta ze společnosti Carvago.