parkovani v praze
Foto: Pavel Srp

Najít neplacené parkovací místo v Praze je někdy nadlidský výkon. Často však není potřeba kroužit kolem parkoviště půl hodiny a netrpělivě vyčkávat. Když budete mít dokonalý přehled o vyhláškách týkajících se parkovacích míst, získáte před ostatními řidiči podstatnou výhodu.

Elektrická auta je možné zaparkovat zdarma. Ne však vždy

Vzhledem k tomu, že ochrana životního prostředí je stále čím dál větším tématem i u nás, mají elektrifikované automobily s emise CO2 do 50 gramů celou řadu výhod, a to i v Praze.

Přečtěte si také:  Kvůli špatnému parkování ho chtěli odtáhnout. Řidič ale na odtah nečekal a najížděl na strážníka

Mezi ty nejvýznamnější bezpochyby patří i možnost parkování zdarma. Pokud máte tzv. „elektrické“ registrační značky, které začínají písmeny EL, nemusíte řešit nic. Pokud je nemáte, musíte si na magistrátu vyřídit registraci. Smolíka rovněž můžete mít, když jezdíte v nedostatečně ekologickém hybridu. Registrace stojí symbolických 100 korun a je platná celý rok. Vyřídit se dá pouze na pobočce magistrátu v Jungmannově ulici.

Máte značku na přání na hybridu nebo elektromobilu? V Praze na parkování zdarma v zónách zapomeňte

Parkovat pak můžete zdarma v modrých, respektive fialových zónách. Pokud budete chtít parkovat v zelené či oranžové zóně, poplatkům se nevyhnete ani s elektromobilem nebo plug-in hybridem. Tento druh zóny slouží primárně jako parkoviště pro nerezidenty.

Hybridy nemají tak výsadní postavení jako elektromobily

Parkování zdarma je v dnešní době určeno pouze pro vozidla splňující přísné emisní limity (jak již bylo zmíněno výše – do 50 g CO2/km). Majitelé většiny hybridních aut mají prostě smůlu. Vzhledem k přísným limitům nemají šanci získat stejný typ registrace jako elektromobily.

Přečtěte si také:  Pražané v kolonách tráví desítky hodin ročně. Mnohem hůře je na tom ale výrazně menší české město

Většina hybridů sice podmínky nesplňuje, ale existují i modely, které normy přeci jen nepřekračují. Jedná se hlavně o takzvané plug-in hybridy, jež je možné napájet z elektrické sítě. Jen tak pro představu, jedná se o vozy typu Škoda Octavia iV, Volkswagen Golf GTE, ale třeba i BMW 530e.

Proč hybridy nemají lepší postavení?

Hybrid je pro většinové obyvatelstvo synonymem ekologického auta, tak proč nemají v legislativě hlavního města stejné postavení jako elektromobily?

Donedávna ho měly, konkrétně do května roku 2019. Nicméně klasické hybridy produkují až příliš mnoho škodlivých látek, zvláště pak SUV modely. Často jsou na tom v tomto ohledu lépe i menší městská auta, a to ať už s klasickými spalovacími motory či s ekologičtějším alternativním pohonem.

Velká hádka kvůli modrým zónám zdarma. Praha je nechce a odvolává se na záchranku. Některé městské části po nich ale volají

Skútry lze parkovat zdarma ve všech zónách

V případě, že jezdíte po městě jen na skútru, mohou vám být nějaké zóny úplně ukradené, jelikož s tímto dopravním prostředkem můžete parkovat v podstatě všude zdarma. Ovšem pozor, i skútry je nezbytné odstavovat na místech pro to vyznačených. Když to uděláte třeba na chodníku, což je v Praze docela dobrým zvykem, můžete si vykoledovat vcelku mastnou pokutu.

Přečtěte si také:  Konec Eltodo aut s kamerami. Parkování v Praze bude monitorovat nový český startup

Placených zón přibývá

Obecně se dá říci, že zaparkovat dnes zdarma v Praze je pro majitele klasických vozů se spalovacím motorem v podstatě nemožné. Problémy však nemají pouze mimopražští, pro které roste stále více a více placených zón, ale i domorodci.

7 komentáře

  1. Mně modré zóny v Praze vyhovují, v ulicích kolem mého bydliště je pořádek. Toho si velice cením. Na ježdění po městě je hromadná doprava, si myslím…

  2. Nechápu zvyhodnovani elektro aut! Parkovací zóny mají složit především rezidentum a ne bohatým poměrům v drahých elektronesmyślu!

  3. Ale co řemeslníci ty pracuji po celé Praze ráno přijedou odpoledne odjedou. Parkovat aniž by zase zaplatili nelze. Platím části v které bydlím a jinde musím zase když jedu na kšeft

  4. Když je víc aut,nez mist,bez regulace to nejde. Návštěvník může nechat auto na okraji Prahy,ale co rodiče s dětmi a senioři? Cena by měla odpovídat obsazenosti,platí se stejně na přeplněné ulici i zcela prázdné. Co je mi platné, že si jako prezident mohu parkování levné zaplatit,když je obsazeno?

    • Zaparkuj tam kde volno ale holt to nebude před barákem, normální baráky maj parkovací stáni pod domem ty starý neeko maj prd to jek s eko autem …..

Přidat komentář