Nejnovější generace modelu Mercedes-AMG C 43 4MATIC v karosářských verzích sedan a kombi stanovuje nová měřítka v oblasti inovativních řešení pohonu technologií odvozenou přímo z Formule 1. Čtyřválcový motor AMG 2,0 litru, první sériově vyráběný agregát na světě s elektricky poháněným výfukovým turbodmychadlem, nalézá nyní po své premiéře v modelu Mercedes‑AMG SL 43 uplatnění také ve Třídě C.
Nový způsob přeplňování zaručuje mimořádně spontánní reakce v celém rozsahu otáček, a nabízí tím zážitky z ještě dynamičtější jízdy. Turbodmychadlo je napájeno 48V elektrickou sítí, jejíž součástí je také spouštěč-generátor poháněný řemenem (RSG). Dvoulitrový motor poskytuje v modelu Mercedes-AMG C 43 4MATIC nejvyšší výkon 300 kW/408 koní a v některých jízdních situacích disponuje krátkodobým zvýšením výkonu o 10 kW/14 koní, zajišťovaným prostřednictvím RSG. K dynamickým jízdním zážitkům přispívá rovněž standardně dodávané řízení zadních kol, trvalý pohon všech kol AMG Performance 4MATIC upřednostňující při rozdělování hnací síly zadní nápravu, převodovka AMG SPEEDSHIFT MCT 9G s kapalinovou spojkou pro rozjezd a podvozek AMG RIDE CONTROL s adaptivními tlumiči.
Sportovní charakter nového modelu Mercedes-AMG C 43 4MATIC umocňují v souladu s uvedenými agregáty pro tuto značku specifické prvky výbavy a vnějšího i vnitřního designu.
„Třída C je pro značku Mercedes-AMG odjakživa absolutně úspěšným modelem. Atraktivitu nejnovější generace jsme výrazně zvýšili inovativní technologií elektrického výfukového turbodmychadla. Nové přeplňování a 48V elektrická síť přispívají nejen k vynikající jízdní dynamice modelu C 43 4MATIC, ale současně zlepšují také hospodárnost. Tím prezentujeme vysoký potenciál, který spočívá v elektrifikovaných spalovacích motorech. Standardně dodávaný pohon všech kol, aktivní řízení zadních kol a rychle řadící převodovka posilují pro AMG typické jízdní výkony,“ říká Philipp Schiemer, předseda představenstva společnosti Mercedes-AMG GmbH.
Srdcem nového modelu Mercedes-AMG C 43 4MATIC je čtyřválcový motor AMG 2,0 litru, který v sobě snoubí inovativní technologie a vysokou výkonnost s příkladnou hospodárností. Tento motor zůstává věrný tradici, která je pro tuto značku typická: Jeho kompletní vývoj probíhal v Affalterbachu, sídle společnosti, kde je také vyráběn v manufakturní kvalitě na základě principu „One Man, One Engine“ – jeden technik, jeden motor. Mercedes-AMG přitom kombinuje řemeslnou zručnost vysoce kvalifikovaných zaměstnanců s nejmodernějšími výrobními metodami Průmyslu 4.0 a vysokou mírou digitalizace.
Jednotka s interním označením M139l (l znamená podélné uložení) je prvním sériově vyráběným motorem na světě, který je přeplňován elektrickým výfukovým turbodmychadlem. Inovativní systém je přímo odvozen z technologie, kterou úspěšně používá tým Formule 1 Mercedes-AMG Petronas již mnoho let v královské třídě motoristického sportu. Nový způsob přeplňování zaručuje mimořádně spontánní reakce v celém rozsahu otáček. To vede k ještě dynamičtějšímu jízdnímu projevu a současně také přispívá ke zvýšení hospodárnosti.
Princip funkce elektrického výfukového turbodmychadla podrobně
Přímo na hřídeli turbodmychadla – mezi oběžným kolem turbíny na straně výfuku a oběžným kolem kompresoru na straně sání – je uložen úzký elektromotor s šířkou čtyři centimetry. Elektronicky řízený elektromotor přímo pohání hřídel turbodmychadla, a tím uvede oběžné kolo kompresoru do vysokých otáček ještě dřív, než ho začne konvenčně pohánět proud výfukových plynů.
Tím se výrazně zlepšily reakce motoru již od volnoběžných otáček, i v celém rozsahu otáček. Spalovací motor reaguje na pohyby pedálu plynu s ještě větší spontánností a celkový jízdní projev je výrazně dynamičtější. Elektrifikace turbodmychadla kromě toho umožňuje dosahovat v nízkých otáčkách vyššího točivého momentu. Tím se rovněž zvyšuje agilita a optimalizuje schopnost akcelerace z klidu. I když řidič uvolní pedál plynu nebo brzdí, dokáže tato technologie vždy udržovat plnicí tlak. Tím je nepřetržitě zaručena výkonová charakteristika s bezprostředními reakcemi.
Elektrické výfukové turbodmychadlo je napájeno 48V elektrickou sítí a dosahuje až 175 000 otáček za minutu, což umožňuje velmi vysoký průtok vzduchu. Dmychadlo, elektromotor a výkonová elektronika jsou napojeny na chladicí okruh spalovacího motoru, aby byla vždy zachována nejlepší možná provozní teplota.
Konstrukce motoru M139 používá blok válců typu „closed deck“ (s celistvou horní deskou), který je známý z motoristického sportu. Tato koncepce zaručuje nejvyšší pevnost při nízké hmotnosti. Díky tomu mohou také tlaky při spalování dosahovat až 160 barů. Plochy kolem válců jsou důsledně celistvé a horní desku protínají pouze menší kanály pro chladicí kapalinu a motorový olej. Mezi další výjimečná řešení v konstrukci motoru patří technologie NANOSLIDE, která se používá pro povrchovou úpravu pracovních ploch válců. Výsledkem je nižší tření mezi písty a stěnami válců. Zrcadlově hladké pracovní plochy válců zaručují nejnižší možné tření, ale současně je jejich tvrdost dvojnásobná v porovnání s konvenčními vložkami válců z šedé litiny. Díky tomu jsou mnohem odolnější. Tato povrchová úprava byla poprvé použita v motoru AMG V8 M156 a od té doby již mnoho let zušlechťuje další motory AMG. Inovativní technologie nalézá uplatnění také v motorech Formule 1™ pohánějících monoposty týmu F1 Mercedes-AMG Petronas.
Dalším výjimečným znakem je dvoustupňové vstřikování benzinu. V prvním stupni dopravují palivo do spalovacích prostorů pod tlakem až 200 barů mimořádně rychle a precizně pracující piezoelektrické vstřikovače. Ve druhém stupni se k nim připojují elektromagneticky ovládané vstřikovací ventily v sacím potrubí, které jsou nezbytné pro dosažení vysokého specifického výkonu motoru.
Vysoký výkon navíc vyžaduje důmyslnou chladicí soustavu, jejímž prostřednictvím lze ochlazovat hlavu válců a klikovou skříň na různé teplotní úrovně. Toto opatření umožňuje udržovat chladnou hlavu válců pro maximální výkon při efektivním bodu zážehu a teplou klikovou skříň pro snížení tření uvnitř motoru. Chlazení hlavy válců zajišťuje mechanické vysokovýkonné vodní čerpadlo. Chlazení klikové skříně má na starosti druhé, elektricky poháněné vodní čerpadlo. Toto čerpadlo zůstává po studeném startu nečinné tak dlouho, dokud motor nedosáhne provozní teploty. Řídicí jednotka motoru řídí jeho činnost tak, aby byla kliková skříň v případě potřeby vždy ochlazována.
300 kW/408 koní a 500 Nm
Inovativní technologie v řadovém čtyřválci se zdvihovým objemem 2,0 litru dopomáhá modelu Mercedes-AMG C 43 4MATIC k nejvyššímu výkonu 300 kW/408 koní při 6750 ot./min. Maximální točivý moment 500 Nm je k dispozici při 5000 ot./min. Systém navíc v závislosti na situaci aktivuje krátkodobé zvýšení výkonu o 10 kW/14 koní prostřednictvím sdruženého spouštěče a generátoru poháněného řemenem (RSG). Druhá generace RSG umožňuje částečně hybridní pohon, který kromě přechodného zvýšení výkonu nabízí také funkce setrvačné jízdy a rekuperace pro maximální hospodárnost. Technologie pracující s napětím 48 V přitom zvyšuje současně i komfort, protože přechody mezi funkcemi start-stop a setrvačné jízdy jsou téměř neznatelné.
C 43 4MATIC Sedan zrychlí z klidu na 100 km/h za pouhých 4,6 sekundy, C 43 Kombi k tomu potřebuje jen o málo více času, 4,7 sekundy. Nejvyšší rychlost je u obou modelů elektronicky omezena na 250 km/h. Volitelnou sadou AMG Driver’s Package ji lze zvýšit na 265 km/h. Velký potenciál inovativní technologie přeplňování v oblasti hospodárnosti prozrazují kombinované hodnoty spotřeby paliva podle metodiky WLTP 9,1–8,7 l/100 km pro sedan a 9,2–8,8 l/100 km pro kombi.
Převodovka AMG SPEEDSHIFT MCT 9G s kapalinovou spojkou pro rozjezd a pohon všech kol AMG Performance 4MATIC
Hnací sílu přenáší převodovka AMG SPEEDSHIFT MCT 9G (MCT = Multi-Clutch Transmission), u níž je kapalinový měnič momentu nahrazen kapalinovou spojkou pro rozjezd. Ta se vyznačuje nižší hmotností a svou nižší setrvačností optimalizuje reakce na pohyby pedálu plynu, a to především při akceleraci a dynamických změnách. Důkladně sladěný software zaručuje extrémně krátké doby řazení a v případě potřeby zajistí rychlé vícenásobné řazení nižších převodových stupňů. Mimořádně emocionální řazení kromě toho probíhá v jízdních režimech „Sport“ a „Sport+“ díky funkci meziplynu. Funkce RACE START navíc zaručuje optimální zrychlení z klidu. V jízdním modu „Comfort“ je automaticky aktivována funkce ECO Start-Stop. Funkci setrvačné jízdy lze zapnout v režimu „Individual“.
Trvalý pohon všech kol AMG Performance 4MATIC vykazuje ve vozech AMG specifický poměr rozdělování točivého momentu mezi přední a zadní nápravu, 31 ku 69 procentům. Charakteristika upřednostňující zadní nápravu zvyšuje úroveň jízdní dynamiky a umožňuje dosahovat vyššího příčného zrychlení a lepší trakce při zrychlení.
AMG DYNAMICS je standardní součástí voliče jízdních režimů AMG DYNAMIC SELECT
Pět jízdních režimů AMG DYNAMIC SELECT – „Kluzko“, „Comfort“, „Sport“, „Sport+“ a „Individual“ – umožňuje široký rozsah nastavení charakteristiky vozu od komfortní až po dynamickou. Jednotlivé jízdní režimy nabízejí individuální zážitky z jízdy, precizně přizpůsobené různým provozním podmínkám. V modech „Sport“ a „Sport+“ mají reakce motoru i charakteristiky řazení převodovky, podvozku a řízení mimořádně agilní nastavení.
V modelu C 43 4MATIC je součástí jízdních režimů AMG DYNAMIC SELECT integrovaná regulace jízdní dynamiky „AMG DYNAMICS“, která rozšiřuje stabilizující funkce elektronicky řízeného stabilizačního systému ESP o zásahy do charakteristiky řízení a dodatečných funkcí ESP® s cílem zvýšit agilitu jízdy. Například krátké přibrzdění vnitřního zadního kola při dynamickém průjezdu zatáčkou vytvoří definovaný otáčivý moment kolem svislé osy vozu, který se tak spontánně a precizně natočí do zatáčky.
Charakter a účinnost těchto zásahů přitom závisí na zvoleném jízdním režimu AMG DYNAMIC SELECT, přičemž v modu „Individual“ si může řidič sám stanovit, zda bude AMG DYNAMICS fungovat ve stupních „Basic“, „Advanced“ nebo „Pro“. ESP je nastavitelné ve třech stupních. „On“ je standardní volbou, která nabízí vysokou úroveň bezpečnosti s ohledem na sportovní charakter celého vozu. Zatímco „Sport“ umožňuje přetáčivější chování vozu, v nastavení „Off“ lze systém kompletně vypnout pro mimořádně sportovní styl jízdy na uzavřeném závodním okruhu.
Podvozek AMG RIDE CONTROL s adaptivními tlumiči
Pro model C 43 4MATIC standardně dodávaný podvozek AMG RIDE CONTROL s ocelovými pružinami kombinuje vysloveně sportovní jízdní dynamiku s komfortem pro cestování na dlouhé vzdálenosti, který je pro značku typický. Základem je přední náprava se speciálně vyvinutými čepy náprav a nosnými klouby ramene nesoucího pružinu a zadní náprava disponující rovněž elastokinematikou pro vysokou úroveň jízdní dynamiky. Adaptivní tlumiče nepřetržitě přizpůsobují tlumení každého kola aktuálním jízdním podmínkám, přičemž vždy zohledňují nastavení podvozku, styl jízdy a vlastnosti povrchu vozovky. To vede kromě vylepšení jízdního komfortu především také ke zvýšení bezpečnosti jízdy. Na výběr jsou tři různé charakteristiky tlumení („Comfort“, „Sport“ a „Sport+“).
Třístupňové parametrické řízení AMG a standardní řízení zadních kol
Ke zvýšení dynamiky a ve stejné míře i komfortu přispívá rovněž uspořádání systémů řízení modelu C 43 4MATIC. Třístupňové parametrické řízení AMG disponuje variabilním převodem řízení, které se přizpůsobuje zvolenému jízdnímu režimu. Účinek posilovače řízení klesá se zvyšující se rychlostí jízdy, a naopak v nízkých rychlostech se postupně zvyšuje. V nízkých rychlostech a při manévrování nebo parkování je tak k ovládání volantu nezbytná jen relativně malá síla, zatímco při rychlejší jízdě zůstává zachována nejlepší možná kontrola nad vozem. V nastaveních podvozku „Sport“ a „Sport+“ získává řidič navíc prostřednictvím volantu výrazně více informací o dění mezi koly a vozovkou.
Řízení zadních kol se s novým modelem Mercedes-AMG C 43 4MATIC dostává do standardní výbavy nejprodávanější modelové řady z Affalterbachu. U tohoto řízení jsou zadní kola natáčena do stran maximálně o 2,5 stupně. Při rychlosti jízdy až 100 km/h (v závislosti na nastavení systému AMG DYNAMICS) se zadní kola natáčejí v tomto rozsahu v opačném směru než přední. Tím se virtuálně zkracuje rozvor náprav, což má za následek výrazně agilnější změnu směru, méně náročnou práci s volantem a vyšší úroveň ovladatelnosti. Při odbočování nebo parkování se tím citelně zmenšuje průměr otáčení. Při rychlosti jízdy více než 100 km/h (v závislosti na nastavení systému AMG DYNAMICS) se zadní kola natáčejí naopak ve stejném směru jako kola přední nápravy – až do úhlu 0,7 stupně. Toto virtuální prodloužení rozvoru náprav má pozitivní vliv na jízdní stabilitu a zajišťuje bezprostřednější reakce vozidla na otočení volantu. Charakteristika řízení zadních kol závisí na zvoleném jízdním režimu AMG DYNAMIC SELECT.
Sportovní brzdová soustava AMG a výfuková soustava AMG se sportovním zvukem
Sportovní brzdová soustava AMG se stříbrně lakovanými brzdovými třmeny a černým nápisem „AMG“ zaručuje vynikající hodnoty zpomalení a maximálně citlivé dávkování. Model C 43 4MATIC je na přední nápravě vybaven odvrtávanými kotoučovými brzdami s vnitřním chlazením a pevnými třmeny. Brzdové kotouče vpředu mají rozměry 370 x 36 milimetrů. Brzdové kotouče vzadu se montují s rozměry 320 x 24 milimetrů a jednopístkovými plovoucími třmeny.
Příhodný akustický doprovod obstarává výfuková soustava AMG se sportovním zvukem. V závislosti na zvoleném jízdním režimu sahá rozsah zvukového projevu od harmonicky decentního až po emocionálně sportovní. Příslušné charakteristiky jsou realizovány prostřednictvím výfukové klapky v závislosti na otáčkách a zatížení motoru. Cestující si mohou dopřát ještě větší potěšení z poslechu volitelným prvkem výbavy AMG Real Performance Sound. V tomto případě zaznamenává senzor ve výfukovém traktu reálný zvuk motoru, který je převáděn do mimořádně emocionálních akustických zážitků pro cestující v interiéru.
Charakteristické prvky AMG v exteriéru a interiéru pro ušlechtilý sportovní vzhled
Dynamický a luxusní charakter modelu C 43 4MATIC umocňuje velký počet specifických detailů AMG v exteriéru i interiéru. U vnějšího designu mezi ně patří specifická maska chladiče AMG s vertikálními chromovanými příčkami a přední nárazník AMG s drobnými aerodynamickými prvky, sportovními otvory pro přívod vzduchu a chromovaným ozdobným prvkem. Design završují vizuálně navazující obložení bočních prahů, zadní nárazník s naznačením difuzoru a dvě kruhové dvojité koncovky výfukové soustavy. C 43 4MATIC jezdí standardně na 18“ kolech AMG z lehké slitiny a pneumatikách rozměru 245/45 ZR 18. Volitelně jsou k dispozici kola a pneumatiky ve formátu 19 nebo 20 palců.
Mimořádně sportovní atmosféru v interiéru vytvářejí mimo jiné sedadla AMG se specifickým designem černého čalounění v kombinaci umělá kůže ARTICO/mikrovlákno MICROCUT s červeným kontrastním ozdobným prošíváním a červenými bezpečnostními pásy. Volitelně se dodává čalounění z kůže a kůže Nappa. Dalším sportovním prvkem je volant AMG Performance obšitý kůží Nappa. Jeho věnec je dole zploštěný a kůže v zónách pro uchopení je perforovaná. Volant je vybaven hliníkovými páčkami pro manuální řazení opatřenými stříbrnou povrchovou úpravou. Dvě kruhová tlačítka AMG na volantu umožňují rychlé a cílené ovládání různých funkcí pro podporu jízdní dynamiky a jízdních režimů AMG DYNAMIC SELECT. Přístrojová deska a panely výplní dveří pod bočními okny jsou obšity umělou kůží ARTICO s červeným ozdobným prošíváním. Sportovně luxusní atmosféru završují sportovní pedály AMG, podlahové rohože AMG a osvětlené prahové lišty s nápisem AMG.
Informační a multimediální systém MBUX zahrnuje různé specifické ukazatele a funkce AMG. Mezi ně patří speciální zobrazení na panelu sdružených přístrojů, na svisle orientovaném multimediálním centrálním displeji na středové konzole a na volitelném head-up displeji. Dalším specifickým prvkem výbavy je tlačítko přímého přístupu k jízdním režimům AMG DYNAMIC SELECT. Integrována je také funkce AMG TRACK PACE, zapisovač dat pro použití na závodním okruhu. Software při jízdě na závodním okruhu zaznamenává desetkrát za sekundu více než 80 specifických dat vozidla, například rychlost jízdy, zrychlení, úhel otočení volantu nebo ovládání brzdového pedálu. Systém řidiči zobrazuje časy na kolo i v jednotlivých sektorech. K dispozici jsou rovněž tréninkové a analytické nástroje.