V dosavadním průběhu roku 2016 bylo prodáno 69 397 osobních a 5 203 užitkových vozů. Nejprodávanějšími značkami osobních aut jsou Škoda, Hyundai a Volkswagen. Mezi osobními vozy byl největší zájem o modely Škoda Octavia, Fabia, Rapid, Superb a Hyundai i30. Domácnosti i nadále preferují především vozy Škoda a Hyundai.
Statistiky, které zveřejňuje společnost Médea Research, odrážejí reálné prodeje na českém trhu, protože v nich nejsou započítány zmanipulované prodeje. Statistiky reálných prodejů jsou totiž očištěny o takzvané účelové registrace, tedy vozy, které automobilka zaregistruje takzvaně na sebe, ale do tří měsíců registraci zruší a vůz prodá v jiné zemi. Tyto vozy nejsou provozovány na tuzemských komunikacích a neměly by se proto uvádět v prodejních statistikách. V reálných prodejích není započtena ani tzv. neprůhledná kategorie, a to z toho důvodu, že v této kategorii nelze jednoznačně identifikovat koncového zákazníka.
Statistiky popisující reálnou situaci na trhu
Podle reálných čísel prodala v období leden-duben 2016 v tuzemsku nejvíce osobních vozů automobilka Škoda (26 275), následována značkou Hyundai (6 013) a Volkswagen (5 806). Za nimi následují Dacia (3 589), KIA (2 731), Peugeot (2 642), Renault (2 505), Opel (2 427) a Ford (2 064). Nejprodávanějším modelem mezi osobními auty je stejně jako v minulém roce Škoda Octavia s 9 389 prodanými vozy, modely značky Škoda obsadily i další příčky – Fabia (6 844), Rapid (3 721) a Superb (3 681). Na 5. místě je Hyundai i30 (s 1 964 prodanými automobily).
Za první čtyři měsíce meziročně výrazně posílily segmenty střední třídy ( MPV-D o 65 %, segment D pak o 58 %). Nejprodávanějším segmentem je stále nižší střední třída C (aktuálně 27 % všech prodejů), ve kterém se nejvíce prodávají Škoda Octavia, Hyundai i30 a Volkswagen Golf.
Mezi užitkovými vozy je letos nejúspěšnější značka Fiat s 825 prodanými vozy, následuje Peugeot (659), Ford (648), Citröen (594), Renault (579) a Volkswagen (545).
Domácnosti v nejvyšší míře kupují vozy Škoda a Hyundai
Celkem bylo během letošního roku 2016 registrováno 20 850 automobilů fyzickými osobami. Absolutní většinu registrací (20 735 vozů) tvoří osobní auta. Domácnosti si nejvíce kupují osobní vozy Škoda (4 732 registrovaných vozů) a Hyundai (2 994 vozů). S odstupem následuje Dacia (1 795 vozů), KIA (1 230 vozů), Peugeot (1 210 vozů) a Volkswagen (1 173 vozů). Mezi patnácti nejsilnějšími značkami má nejvyšší podíl registrací v domácnostech z celkových registrací Hyundai (48 %) a KIA s Dacií (shodně 41 %).
Ford, Seat, Volkswagen a Škoda nejvíce využívají zmanipulovaných prodejů formou účelových registrací
Médea Research vedle statistik reálných prodejů uvádí i statistiku účelových registrací a registrace v neprůhledné kategorii, což jsou oblasti, v kterých automobilky manipulují s registracemi.
V období leden-duben 2016 bylo účelově zaregistrováno 7 746 vozů (9 % z celkových registrací), jde zejména o osobní vozy (7 491). Nejčastěji byly účelově registrovány osobní modely automobilky Ford (1 746), následuje Seat (1 197 vozů), Volkswagen (1 054), Škoda (834), Fiat (520) a Audi (434). Nejvyšší podíl účelových registrací na celkových registracích a tedy nejvíce zkreslené registrace tímto způsobem mají Fiat (53 %), Seat (45 %) a Ford (38 %).
Neidentifikovatelné zákazníky nejvíce vykazuje SEAT, Volkswagen a Škoda
Dalším způsobem zkreslování prodejů je využívání registrací v tzv. neprůhledné kategorii, kde značky sice auta registrují, ta si však nekupují koncoví zákazníci. Právě v této kategorii bylo během tohoto roku prozatím registrováno již 5 841 osobních automobilů.
Největší počet registrací mimo fyzické osoby a firmy má mezi osobními automobily značka SEAT celkovým počtem 1 145 vozů. Neidentifikovatelné registrace SEATu tvoří v roce 2016 43 % všech registrací této značky. Mezi další značky, které kategorií využívají, patří Volkswagen s 1 018 auty, Škoda s 813 vozy, Ford s 806 vozy a Fiat s 384 vozy.