Letošní rok se co do oslav a výročí různých automobilek opravdu povedl. Mezi oslavence patří třeba Lotus, který si k narozeninám nadělil velké pátrání po svém úplně prvním modelu, ale v popředí je se svými oslavami 70. narozenin značka Porsche.
Ta si mimo jiné nadělila třeba klasický model 911 z originálních dílů, speciální výstavy ve svém muzeu a mnoho dalších parádních akcí. Ty jsou cíleny především na fanoušky a zákazníky a svým způsobem tomu není jinak ani jednoho z dalších parádních projektů, které značka na oslavu představila. Značka tím vzpomíná na legendární Porsche 935/78 z Le Mans, který byl fanoušky přezdíván „Moby Dick“ vzhledem k protaženému tvaru značně rozšířené karoserie s bílou základní barvou.
Jakkoliv jsou tvary auta takřka původní, jde o zcela soudobé, moderní auto. Karoserie je vyrobena z lehkého a pevného plastu vyztuženého karbonem. Stejně jako původní závodní speciál, je i tento extrémně rozšířen a do vínku dostal protaženou záď. Konečná délka auta je 4870 mm a šířka dokonce přesahuje 2030 mm. Autu nechybí monstrózní zadní přítlačné křídlo, jenž v sobě ukrývá koncové světlomety. Zpětná zrcátka mají svůj původ v modelu 911 RSR.
Při pohledu do interiéru pak na první pohled zaujme ochranný bezpečnostní rám, z karbonu vyrobené sedadlo řidiče s šestibodovým pásem nebo z téhož materiálu vyrobený volant. Hlavice řadicí páky je z vrstveného dřeva a připomíná svým vzhledem závodní vozy 917, 909 Bergspyder nebo supersportovní vůz Carrera GT. Mimochodem na přání je k dispozici druhé sedadlo na straně spolujezdce. A nechybí ani klimatizace.
A konečně se dostáváme k tomu, co vás asi zajímá nejvíce. Původem auta je model 911 GT2 RS. Inženýři stuttgartské značky si s ním ale náležitě pohráli. Speciál pohání dvěma turbodmychadly přeplňovaný šestiválec o objemu 3,8 litru, který je naladěn na 515 kW/700 koní. Motor je spojen se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou (PDK), která pohání zadní kola a síla se na silnici přenáší skrze 310 mm široké pneumaitiky. Celková hmotnost auta je 1380 kg. To je kombinace, která po nastartování slabší povahy možná rozpláče.
O zastavení se pak starají závodní šestipístkové jednodílné hliníkové brzdové třmeny v kombinaci s ocelovými drážkovanými kotoučovými brzdami s vnitřním chlazením a průměrem 380 milimetrů na přední nápravě a čtyřpístkové třmeny s brzdovými kotouči o průměru 355 milimetrů na zadní nápravě.
Řidič bude mít k dispozici také stabilizační systém PSM (Porsche Stability Management) včetně systému řízení trakce a systému ABS. Asistenční systémy lze samostatně nastavovat nebo kompletně deaktivovat pomocí spínače na středové konzole.
Porsche vyrobí celkem 77 kusů tohoto speciálu a zájemci si musí připravit 701 948 eur, tedy asi 18 milionů korun. A něco nám říká, že pár sběratelů a závodních týmů se jistě ozve. Jen je potřeba počítat s tím, že tohle super auto nesmí na silnice.
„Tento neobyčejný automobil je narozeninovým dárkem od divize Porsche Motorsport pro fanoušky na celém světě,“ říká Dr. Frank-Steffen Walliser, vedoucí divize motoristického sportu a vozidel GT. „Vzhledem k tomu, že tento automobil není homologován, nemuseli se inženýři a designéři ohlížet na běžné předpisy a měli patřičnou volnost ve své tvůrčí činnosti.“
Technické údaje modelu Porsche 935 (typ 991, 2. generace)
- Jednomístný závodní automobil bez homologace, s technikou odvozenou ze sériové výroby.
- Výchozí model: Porsche 911 GT2 RS (991.2)
Hmotnosti/rozměry:
- Hmotnost: cca 1380 kg
- Vnější délka: 4865 mm
- Vnější šířka: 2034 mm (včetně vnějších zpětných zrcátek)
- Vnější výška: 1359 mm
- Rozvor náprav: 2457 mm
Motor:
- Kapalinou chlazený hliníkový šestiválcový motor „boxer“, přeplňovaný dvěma výfukovými turbodmychadly, uložený vzadu v nepoddajných ložiscích; zdvihový objem 3800 cm³; zdvih 77,5 mm; vrtání 102 mm; nejvyšší výkon cca 515 kW/700 koní
- 4 ventily na válec, systém Vario-Cam Plus s proměnným časováním ventilů natáčením vačkových hřídelů a variabilním zdvihem ventilů
- Elektronická řídicí jednotka motoru (Continental SDI 9)
- Kovový katalyzátor se 100 průtočnými kanály s homologací DMSB
- Výfuková soustava se zadním tlumičem výfuku, dvojitá koncovka výfuku uprostřed v historickém stylu
Převodné ústrojí:
- 7stupňová převodovka PDK s nepoddajným uložením a krátkými dráhami řazení
- Dvouhmotový setrvačník
- Vnitřní tlakové mazání s aktivním chlazením oleje
- Optimalizovaná uzávěrka diferenciálu pro motoristický sport
Karoserie:
- Skelet karoserie s optimalizovanou hmotností, kombinace hliníkových a ocelových dílů, vnější díly karoserie z uhlíkových kompozitů, vylepšující aerodynamiku a stabilitu
- Zadní spoiler s integrovanými zadními svítilnami
- Větší otvory pro přívod vzduchu s integrovanými hlavními světlomety LED ve 4bodovém designu
- Odnímatelné střešní okno v souladu s článkem 275a předpisů FIA
- Vnější zpětná zrcátka s optimalizovanou aerodynamikou
- Bezpečnostní palivová nádrž FT3 o objemu 115 litrů s bezpečnostním ventilem pro přerušení přívodu benzinu v souladu s článkem 253 předpisů FIA v přední části vozu, na přání s hrdlem pro rychlé doplňování paliva
- Bezpečnostní prostorový rám
- Závodní skořepinové sedadlo Recaro s nastavitelnou polohou v podélném směru a systémem opěr těla v souladu s předpisem FIA 8862/2009
- 6bodový bezpečnostní pás
- Pneumatický zvedák se třemi výsuvnými pneumatickými podpěrami
- Hasicí systém s elektronickou spouštěcí jednotkou
Podvozek:
Přední náprava:
- Vzpěry McPherson; kovaná spodní příčná ramena s optimalizovanou tuhostí a velmi odolnými kulovými ložisky, upevnění kol centrální maticí; nastavitelné závodní tlumiče se třemi charakteristikami, vyztužené spojovací tyče; řízení s variabilním převodem a elektromechanickým posilovačem; specifický příčný zkrutný stabilizátor
Zadní náprava:
- Víceprvková náprava s lehkou konstrukcí se závěsy kloubů Unibal; nastavitelné závodní tlumiče se třemi charakteristikami; vyztužené spojovací tyče; specifický příčný zkrutný stabilizátor
Brzdy:
Brzdová soustava:
- Dva oddělené brzdové okruhy pro přední a zadní nápravu; nastavitelné rozdělení brzdné síly mezi přední a zadní nápravu.
Vpředu:
- Šestipístkové hliníkové jednodílné závodní brzdové třmeny s pružinami pístků, které zabraňují nežádoucímu vzdálení brzdového obložení od povrchu brzdového kotouče při dynamickém zatížení; ocelové brzdové kotouče s vnitřním chlazením a průměrem 380 mm; závodní brzdové obložení; optimalizovaný přívod chladicího vzduchu k brzdám
Vzadu:
- Čtyřpístkové hliníkové jednodílné závodní brzdové třmeny s pružinami pístků, které zabraňují nežádoucímu vzdálení brzdového obložení od povrchu brzdového kotouče při dynamickém zatížení; ocelové brzdové kotouče s vnitřním chlazením a průměrem 355 mm; závodní brzdové obložení; optimalizovaný přívod chladicího vzduchu k brzdám
Elektrická a elektronická výbava:
- Panel sdružených přístrojů se systémem COSWORTH ICD s integrovaným zapisovačem dat, hodinami Sport Chrono a ukazatelem plnicího tlaku v historickém designu
- Multifunkční volant z uhlíkového kompozitu s omezovačem rychlosti pro jízdu uličkou do boxů, odnímatelný s mechanismem pro rychlé odjištění
- Stabilizační systém PSM (Porsche Stability Management) s možností kompletní deaktivace ABS, protiprokluzového systému (TC) a stabilizační funkce (ESC)
- Středová konzola se spínačem pro změnu nastavení ABS, ESC, TC a pro přepínání mezi přednastavenými hodnotami obvodu pneumatik
- Aplikace Porsche Track Precision Race App
- Integrovaný spínač pro měření času na kolo
- Lehký lithium-iontový akumulátor (Li-Fe-Po), 60 Ah, s nepropustnou vnější skříní, uložen v prostoru pro nohy na straně spolujezdce
- Spínač pro nouzové vypnutí na přístrojové desce a na vnější straně rámu čelního okna vlevo
- Systém sledování tlaku v pneumatikách (RDK)
- Klimatizace
Kola/pneumatiky:
Vpředu:
- Jednodílná kovaná kola z lehké slitiny
- 11,5J x 18 ET 15,3 s centrální maticí; závodní pneumatiky Michelin 29/65-R18
Vzadu:
- Jednodílná kovaná kola z lehké slitiny
- 13J x 18 ET -10 s centrální maticí; závodní pneumatiky Michelin 31/71-R18
Barva:
- Vodou ředitelný lak v achátově šedém odstínu; na přání: design Martini
Cena vozidla:
- Od 701 948 EUR plus DPH. Předávání vozidel od června 2019