Letos vstoupily v platnost ještě přísnější limity flotilových emisí, které musí výrobci aut v rámci prodejů na území Evropské unie dodržet. Pokud se tak nestane, budou platit tučné pokuty.
„Evropský automobilový průmysl je bezpochyby v ohrožení. Nacházíme se v kritické situaci, kdy evropským automobilkám hrozí vysoké sankce za nesplnění ambiciózních cílů prodeje elektrovozidel. Automobilky se navíc nacházejí v obtížné situaci, kdy kromě poklesu prodejů elektroaut čelí silné globální konkurenci a dalším výzvám,“ říká český ministr dopravy Martin Kupka v rámci zahájení jednání o budoucnosti evropského automobilového průmyslu v Bruselu.
Flotilové emise, které musí automobilka dodržet, jsou 93,6 gramů CO2 na kilometr a vypočítává se ze všech aut, které daná automobilka na území EU prodá. Nejlepší by tak z tohoto pohledu bylo pro automobilky prodávat co nejvíce elektromobilů a plug-in hybridů, ale tato auta zákazníci zase tolik nechtějí. Pokud flotilový limit automobilky překročí, budou za každý jeden gram u každého jednotlivého auta navíc platit 95 eur pokuty. Volkswagen před pár dny možné pokuty vyčíslil a je pravděpodobné, že by za nesplnění emisních limitů za letošního rok mohl zaplatit až 1,5 miliardy (!) eur!
Martinu Kupkovi se ale tak drastické řešení nelíbí, i protože se dotkne i automobilky Škoda, která je pro českou ekonomiku extrémně důležitá. „Řešením rozhodně nejsou další dotace na nákup elektroaut. Jen u nás šla polovina těchto dotací na nákup vozů Tesla, což evropským automobilkám nijak nepomáhá. Potřebujeme, aby evropský automobilový průmysl investoval do výzkumu a nových technologií. V takovém kontextu by bylo nesmyslné zatěžovat jej vysokými sankcemi. Na úrovni EU spolupracujeme s Itálií, s dalšími partnery jednáme, abychom tomu zabránili,“ říká Kupka.
„Je zřejmé, že Evropská komise musí upravit současný systém sankcí a rozložit je do pěti let. Nestačí jen politická prohlášení; Evropská komise musí změnit podmínky, které nyní brání evropským automobilkám dohánět technologický náskok konkurence,“ říká český ministr dopravy a dodává: „Klíč je ve snížení cen energií a v podpoře uplatnění technologických inovací a mnohem méně pak v rigidním sledování všech dosud určených limitů. Současný vývoj automobilového průmyslu ukazuje naprosto jednoznačně, že Evropa musí změnit přístup.“