Evropské automobilky to v současné době nemají moc jednoduché. A příští rok jim už tak náročnou situaci zhorší sama EU. Výrobcům působícím v Evropě totiž hrozí, že od příštího roku možná nesplní emisní cíle stanovené EU pro vyráběné vozy. A to znamená přísné a drahé sankce. Český ministr dopravy Martin Kupka společně s italským protějškem proto tento týden vyzvou EU k tomu, aby sankce neuplatňovala. V konečném důsledku by totiž poškodily evropský automobilový průmysl, který si v současné situaci nemůže dovolit.
Český ministr dopravy Martin Kupka v pořadu Partie na Primě řekl, že automobilky cíle EU jen tak plnit nemohou, protože neustále klesá zájem o elektromobily. předseda představenstva Škody Auto Klaus Zellmer pro ČTK řekl, že elektromobily jsou pro výrobce bateriových vozech, které jsou pro výrobce nejefektivnějším způsobem, jak snížit průměrné emise CO2. Jenomže o elektromobily není takový zájem, jak se původně očekávalo, protože jednotlivé země nevytvořily příznivé podmínky pro jejich používání. Zatím ale stále platí, že pro příští rok se emisní limit na jedno vyrobené vozidlo má snížit o 19 % na průměr 93,6 gramu CO2 na kilometr, což ale v současnosti neplní téměř žádná automobilka.
„Důrazně doporučuji zabývat se tím, aby se revize těchto limitů, které máme plnit v roce 2025, posunula dopředu. Není to proto, že bychom neměli správná auta, viz náš nově představený elektromobil Elroq s velmi konkurenceschopnou cenou, ale je to tím, že zaostává okolní ekosystém, dobíjecí infrastruktura, ceny elektřiny, v mnoha zemích, včetně Německa, skončily ze dne na den dotace. Na trhu je mnoho prvků, které poptávku po elektromobilech nepodporují,“ uvedl před nedávnem Zellmer.
Podle ministra dopravy Kupky už Česká republika před dvěma týdny obeslala evropské země s návrhem na zrušení sankcí. Spolu s ním chce na ostatní státy apelovat také Itálie. Ministr dopravy také připomněl, že se zrušením zákazu už dnes nemá problém ani Německo, byť tamní ministr hospodářství Robert Habeck patří mezi velké zastánce elektromobility, a zdůraznil i to, že pokud budou automobilky platit pokuty, nebude jim zbývat na investice pro rozvoj nových elektromobilů.
Česká republika také usiluje o odložení platnosti zákazu spalovacích motorů u nově prodávaných aut, který má platit od roku 2035. I v tomto případě je Itálie českým spojencem.