cyklista

Ministr dopravy chce změnit povinný rozestup od cyklistů. Někdy totiž přináší víc škody než užitku

Autor: Anina Russová - Zdroj: Cyklo Zlín/MDČR/Policie ČR - Ilustrační foto: - Škoda 5. 7. 2022


Současný ministr dopravy Martin Kupka (ODS) sice měl při svém nástupu připravené změny bodového systému, jejich uvedení do praxe ale zastavil. Důvodem bylo zahrnutí dalších změn, které by v systému ministr rád měl. Krom toho také jednu dobu mluvil o zvýšení cen za dálniční známky, což by se ale nebude týkat příštího roku. A dle posledních informací to vypadá, že ministr Kupka plánuje otevřít téma jen nedávno zavedeného povinného bezpečného odstupu při předjíždění cyklistů.

Ne snad, že by se problémy při dodržování tohoto rozestupu objevily na silnicích, řidiči si na nové pravidlo poměrně zvykli, ale potíže se objevují hlavně na lesních cestách. Tam se totiž během léta pohybují jak cyklisté, tak také lesníci s těžkou technikou. A to vede často ke konfliktním situacím. I tam totiž povinný rozestup platí, ale jen těžko se dodržuje.

Jen před pár dny došlo ke konfliktu mezi cyklisty a lesníkem. Cyklisté museli nákladnímu autu převážejícímu dřevní kulatinu uhnout, ale nelíbilo se jim to. Řidiče nákladního auta zmlátili a z místa ujeli. A lesníci upozorňují na to, že nejde o ojedinělý případ. Udržet ale rozestup 1,5 metru ve chvíli, kdy na lesních cestách předjíždí cyklistu těžká technika, je takřka nemožné.

Sdružení automobilových dopravců upozorňuje na možné problémy při povinném odstupu při předjíždění cyklistů

Ministr Kupka k tomuto řekl: „Já reálně čelím tomu, že se lesníci rozhodují o tom, že uzavřou lesní cesty. A pokud je to jejich pozemek a jejich účelová komunikace, tak na to mají právo. A také se bojí toho, že některý z cyklistů fakt, že při jejich předjíždění nedodrželi onen odstup, natočí.“

A dodal: „Já jsem s určenou hranicí 1,5 metru nesouzněl. Nemám zájem ji teď ze zákona škrtat, minimálně proto, že by se ve společnosti rozvířila další válka. Má ale smysl se zamyslet nad tím, jak ten 1,5 metr v zákoně zanechat jako vážný signál pro motoristy, ale zároveň dosáhnout toho, že to nebude kontraproduktivní krok, který povede k omezení dopravy. A náš úkol je dosáhnout větší ohleduplnosti, jak formulovat toto nařízení a jak dosáhnout toho, aby se toto vyvíjelo dobrým směrem, aniž by pořád někde musel být bič.“

https://www.facebook.com/cyklozlin/videos/1217808855656357

Změny až za dva roky

Do tohoto problému aktivně vstupuje jak Sdružení vlastníků obecních a soukromých lesů v ČR, tak také právě resort dopravy. Obou subjektů jsme se na možné změny s povinným odstupem při předjíždění cyklistů zeptali. V případě ministerstva dopravy už také známe odpověď ohledně plánů na změny v zákoně.

Ministr dopravy Martin Kupka se k tomu na svém twitterovém účtu vyjádřil následovně: „Nezvažujeme zrušení povinného odstupu 1,5 metru při předjíždění v rychlostech vyšších než 30 kilometrů za hodinu! Zvažujeme, že u nižších rychlostí zachováme místo 1 metru jen klíčové obecné pravidlo bezpečného předjíždění. Cesta je v budování vzájemného respektu.“

A mluvčí ministerstva dopravy Filip Hlušička nám k tomu dodal: „V souvislosti s novelou Zákona č. 361/2000 o provozu na pozemních komunikacích se navrhuje úprava předjíždění cyklistů. Boční odstup 1,5 metru se bude od řidičů vyžadovat pouze při rychlosti nad 30 km/h bez ohledu na kategorii pozemní komunikace. Do rychlosti 30 km/h budou platit stávající pravidla předjíždění (tedy ani ne odstup 1 metr, jako je to nyní). Novela půjde do vlády a poté ji čeká projednávání v Poslanecké sněmovně. Novela by měla být účinná od 1. 1. 2024.“


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , ,

4 názory na “Ministr dopravy chce změnit povinný rozestup od cyklistů. Někdy totiž přináší víc škody než užitku”

  1. Ti idioti,co toto vypotili,asi nemají v hlavě mozek.To musí mít každej řidič u sebe metr,aby si mohl změřit odstup od cyklistu?Za co ti zmetci berou prachy z našich daní?

  2. Hlavně by to chtělo navázat rozestup na skutečnou rychlost a rozdíl rychlostí (Není zase takový problém těsně objet cyklistu jedoucího 20 km/h rychlostí 30 km/h), než na maximální povolenou, jako je tomu v dnešní úpravě. Třicítka je třicítka bez ohledu na to, jestli je to v zóně ve městě, nebo na silnici I. třídy.

    1. To je tedy docela problém! Cyklista jedoucí rychlostí 20km/h nemůže z podstaty
      jízdy na kole držet rovnou stopu. Navíc se musí vyhýbat výtlukům, kanálům
      a zaparkovaným autům, od nichž mu hrozí „outdooring“. Pan Ferro asi nejezdí na kole.

      1. Jezdím na kole i autem. Na kole při pravém okraji vozovky a pokud se mě na úzké silnici někdo chystá předjet a mám před sebou překážku, tak raději velmi zpomalím nebo i zastavím, než abych vangloval po prostředku svého jízdního pruhu a riskoval střet. Pokud totiž by mě měl náklaďák předjet a já nebyl u kraje vozovky, tak by on musel jet levým příkopem…

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru