cyklista

Sdružení automobilových dopravců upozorňuje na možné problémy při povinném odstupu při předjíždění cyklistů

Autor: Anina Russová - Zdroj: Česmad - Foto: Škoda - 22. 9. 2021


Jen před několika málo dny byla definitivně schválena novela zákona, podle které budou řidiči povinni objíždět cyklisty s rozestupem 1,5 metru. Novela vyvolala řadu diskuzí. Jedni jsou s ní spokojeni a vidí za ni větší míru bezpečnosti pro tak zranitelné účastníky provozu, jakými cyklisté bezesporu jsou.

Druzí novelu vidí jako nesmysl šitý horkou jehlou. Ostatně, ani policie zatím ještě neví, jak bude onen povinný rozestup měřit a jak pokutovat. Níže si pak můžete připomenout vysvětlení, která nám autor návrhu novely, poslanec Petr Dolínek, k tomuto tématu dal.

Přečtěte si také:  Poslanec Dolínek nám vysvětlil, jak to bude s dokazováním bezpečného 1,5metrového rozestupu od cyklistů. Žádné fakticky nebude

Vyjádřilo se k němu také Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA, které upozornilo na několik velmi důležitých detailů, na které by se v souvislosti s novým nařízením nemělo zapomínat.

Poslanci po kritice senátorů upravili zákon o 1,5metrovém rozestupu mezi autem a cyklistou. Pokuta bude nižší

Tajemník sdružení Vojtěch Hromíř k tomu řekl: „Zásada dodržování bezpečného odstupu je zcela bez diskuze. Problém předjíždění cyklistů vnímáme jako důležité téma, ale jsme rádi, že neprošla verze s tvrdšími tresty, pro profesionální řidiče doslova likvidačními. Předpokládám, že se o uplatňování zákona a obtížné kontrole odstupu při předjíždění cyklistů povede ještě debata. Hodně bude záležet na přístupu a možnostech policie. Šířku odstupu neutváří jen předjíždějící vozidlo, ale i sám cyklista, který může měnit svoji dráhu a rozměrnější vozidla jej předjíždějí i několik sekund. Je také faktem, že v České republice jsou i delší úseky, které takové předjetí velkým vozidlům prakticky neumožňují a přitom po nich vedou trasy linkových autobusů. Uvidíme, jak si zákon sedne, každopádně je dobře, když si spoluodpovědnost za bezpečí všech účastníků provozu všichni uvědomíme.“

Přečtěte si také:  Sdružení řidičů žádá zákaz vjezdu cyklistů na některé silnice. Jsou prý nebezpeční

Je tedy i na samotných cyklistech, aby nezapomínali, že s řidiči musí spolupracovat a ne si rozestupy a bezpečné chování vynucovat. Řidiči by pak neměli zapomínat, že v případě nehody s cyklistou nejspíš neodejdou jen se šrámem na autě, ale také třeba i s pobytem ve vězení. Obě strany by k sobě měly být maximálně ohleduplné.

Štítky: , , , , , ,

11 názorů na “Sdružení automobilových dopravců upozorňuje na možné problémy při povinném odstupu při předjíždění cyklistů”

  1. A cos ciklisty na na přetížených silnicích prvnítřídy? Navíc bez světel nebo odrazek. Nemluvě o někalikakilometrovém zákazu předjíždění a dvojitých souvislých čarách. Tomu říkají zákonodárci zákon? Tohle je ubohé i na kocourkov.

  2. Každý den jezdím do práce a i když je třeba sníh tak potkávám ciklisty jak také jedou do práce jenom že nejedou při pravém okraji vozovky ale u středu tak já je objíždět nemíníme abych nedostal pokutu. A že se pak vůli 3 km koloně nedostane IZS včas. Tak ať si to vy žerou ti ciklisti co neznají nebo nedodržují pravidla mě je to fuk.

    1. A co pravidla českého jazyka? :) Ciklisti? Vás je to fuk? O čárkách ani nemluvě, a překlepy jsou taky vaše vizitka.

  3. Kdybych byl členem Sdružení autodopravců, tak bych raději držel hubu a začal uklízet bordel ve vlastních řadách! Počínaje přetěžováním vozidel přes dopravní přestupky, aroganci některých řidičů a technickým stavem některých vozidel konče. A co nyní pro bezpečnost provozu dělá Hamáčkova armáda hlídačů roušek a okresů netuším………….

  4. Jaromir simik

    Dokud nebude stanovena maximal I vzdalenost od okraje vozovky pro cyklisty, Dokud nebudou must povinne absolvovat urcity typ autoskoly potvrzujici, ze byli prodkolebni z dopravnich predpisu a pokud nebudou trestani za jejich poruseni stejne jako ridici, ten zakon je silne diskriminacni a snad I protiustavni. Cyklisty jsou ucastnici silnicniho provoz jako ridici. Proto by pro ne mely platit stejne zakony. Chceme-li tvrdit, ze cyklisty jsou prilis zranitelni, pak by nemeli na silnicich byt

    1. Asi by bylo dobré, kdyby jste si nastudoval Dopravní předpisy.
      p.s. Co je „prodkolebni z dopravnich predpisu“ ?

  5. Za mě je to zase další buzerace. Existují místa, kde je silnice rozdělena třeba travnatým pásem a pak cyklistu mnoho kilometrů nebude možné legálně předjet. Každý to bude dělat nelegálně a bude z tohoto zákona paskvil a další možnost buzerace a výdělku propolicii.

    A to ještě opomíjím situaci, kdy cyklista nepojede v pravé částu pruhu, ale prostředkem. Takového cyklistu nebude možné legálně předjet. Cyklisté by za to pak měli také platit stejnou pokutu a pak by sami toto omezení přestali chtít.

    Podívejte se na tento obrázek. Naprosto slušně jsem předjel cyklistu a nikdo si nestěžoval. To je přesně situace, která nebude legální kvůli zhovadilému návrhu: http://www.penguin.cz/~fojtik/images/PredjetiCyklisty.jpg

  6. Jsem jen řidič osobního automobilu, ale to co vyvádí cyklisté, nedělá ani jedna skupina účastníků silničního provozu. Jízda přes přechod, jízda po komunikaci, kde souběžně vede stezka pro cyklisty, jízda po chodnících a jízda vedle sebe. Asi se s tím setkal každý. 1,5 metrový rozestup, nic neřeší, jen obtěžuje všechny řidiče na pozemních komunikacích. Kromě řidičů jízdních kol, kteří dále budou porušovat předpisy na úkor všech ostatních

    1. Jsem řidič osobáku, motorky i jízdního kola, a to, co denně vyvádějí mnozí řidiči aut, je taky na pováženou: překračování maximální povolené rychlosti, nedávání znamení o změně směru jízdy, jízda v protisměru v jednosměrce, nebezpečné předjíždění v nepřehledných zatáčkách, nedávání přednosti zprava, oslňování protijedoucích, parkování na chodníku atd.
      Mimochodem:
      1) Jízda cyklisty přes přechod pro chodce není žádným pravidlem či vyhláškou zakázáno.
      2) Znám dvě konkrétní komunikace, vedle kterých souběžně vede cyklostezka, a když jsem tam coby řidič auta viděl cyklisty na silnici, jen jsem kroutil hlavou. Dokud jsem tam taky nejel na kole. Ono se totiž na ty cyklostezky dalo najet po odbočení z jiné komunikace v jednom případě až po více než kilometru, ve druhém nevím, protože jsem zase odbočoval, ale byly to nejmíň 2 km.

  7. Jsem řidič, cyklista i motocyklista a je mi každý den zle z toho, jak se chovají někteří účastníci silničního provozu, včetně chodců. Úplně chápu, že dodržovat odstup 1,5 metru při předjíždění cyklisty, je buzerace, hlavně pro řidiče, kteří cyklistům při předjíždění skoro lížou zrcátkem loket. Ale taky vídám cyklisty, kteří by si zasloužili za svoje chování srazit do škarpy. Naštěstí je zatím stále ještě víc těch ohleduplných a slušných.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Přejít na začátek