Centrum dopravního výzkumu se v rámci nejnovějšího výzkumu zaměřil na měření emisí specifických polycyklických aromatických uhlovodíků (PAU) v reálném silničním provozu. Tento výzkum přináší nové poznatky o emisích toxických látek z osobních automobilů, které nejsou aktuálně regulovány platnými emisními normami.
Polycyklické aromatické uhlovodíky, které se ve výfukových spalinách vozidel vyskytují v nízkých koncentracích, jsou toxické látky s prokázaným negativním vlivem na lidské zdraví a životní prostředí. Některé z nich jsou karcinogenní a mutagenní, což zvyšuje riziko vzniku rakoviny a genetických mutací.
Výzkum se zaměřil na emise PAU vázaných na pevné částice z výfukových plynů osobních automobilů různých emisních kategorií a koncepcí motorů. Odběr vzorků probíhal na vybrané měřicí trase Brno – Pohořelice – dálnice D52, která rovnoměrně pokrývá městský, mimo městský a dálniční provoz. Tato trasa byla zvolena tak, aby splňovala požadavky tzv. RDE (Real Driving Emissions) cyklu, který je definován souborem požadavků na testovací trasu a mezních podmínek.

U testované skupiny vozidel byly zjištěny nejvyšší emisní faktory PAU vázaných na pevné částice u benzínových vozidel emisní kategorie Euro 6, což je způsobeno přípravou směsi paliva a absencí filtru pevných částic (GPF) u starších vozidel této kategorie. Instalace GPF byla povinná od konce roku 2018. Naopak vozidla na LPG vykazovala výrazně nižší emisní faktory PAU ve srovnání s benzínovými i naftovými vozidly, což potvrzuje výhody tohoto alternativního paliva. Nejvyššího emisní faktoru PAU u naftového pohonu dosahovala vozidla kategorie EURO 4, která ve většině případů nebyla vybavena filtrem pevných částic (DPF). Od emisní kategorie EURO 5, kde byl již povinný DPF u každého vozidla s naftovým pohonem, byly emisní faktory PAU navázaných na pevných částicích výrazně nižší
„Pokud jsou automobily vybaveny filtry pevných částic již z výroby, je nutné udržovat jejich správnou funkčnost. Automobily vybavené funkčními filtry pevných částic dosahovaly nižších emisních faktorů PAU. Tento fakt ukazuje na důležitost důsledného a zodpovědného provádění emisních kontrol ve stanicích měření emisí a potřebnost kontrol vozidel v provozu, které bude provádět Inspekce silniční dopravy,“ uvádí Adam Poul z Centra dopravního výzkumu.
Autoři studie shrnují svá doporučení do následujících opatření:
- Důsledné provádění emisních kontrol ve stanicích měření emisí a kontrol vozidel v provozu, aby byla zajištěna funkčnost filtrů pevných částic.
- Podpora využívání alternativních paliv, jako je LPG, která vykazují nižší emisní faktory PAU.
Výzkum je důležitým krokem k pochopení a snížení nelimitovaných škodlivých látek z dopravy. Další výzkum a rozšíření vzorku testovaných vozidel jsou nezbytné pro dosažení reprezentativních výsledků a efektivní regulace emisí. Výsledky ukazují mimo jiné na nutnost dobrého technického stavu vozidla při jeho provozování.
Neregulované emise v ČR měří za provozu několik výzkumných skupin již téměř 20 let, a CDV toto dělá také již nejméně 10 let. Částice z motorů na benzín a zemní plyn byly poměrně detailně měřeny na ČVUT. Posledními hity jsou měření neregulovaných emisí malých motocyklů a mopedů (projekt LENS, Česká zemědělská univerzita, měřen je například amoniak a formaldehyd) a měření přímého dopadu spalin nákladního vozidla během zimního provozu na lidské plicní a lidské nervové buňky (projekt PAREMPI, mezinárodní konzorcium, za ČR se účastní Ústav experimentální medicíny Akademie věd). Výzkum se provádí hlavně s cílem chránit zdraví občanů pohybujících se v blízkosti silničních komunikací (tj. také všech účastníků silničního provozu).
Zájemcům rád poskytnu podrobnější informace.
prof. Michal Vojtíšek, Fakulta strojní ČVUT, michal.vojtisek@fs.cvut.cz