Automobilka Mercedes-Benz je průkopnická a některé dnes zcela běžné prvky výbavy – a to jak té komfortní, tak i té bezpečnostní – zavedla do výroby jako první. Pojďte se s námi teď podívat na to, jak probíhá bezpečnostní vývoj přibližně od poloviny minulého století do přelomu tisíciletí.

Úvodní video začíná nárazovými testy (crash testy), které si automobilky při vývoji provádějí samy. Podle modelů jde přibližně o šedesátá léta minulého století. Mimochodem ten vůbec první crash test provedl Mercedes-Benz 10. září 1959, když své auto poslal proti betonové zdi.

Přečtěte si také:  V Číně testují speciální silnici šitou na míru autonomním autům. Zatím jí zkouší na chytrém autobusu

Automobilka ale zkoušela i další možné nárazové testy: auto do auta, čelní náraz, boční náraz, náraz do autobusu, náraz do svodidel, ale třeba i převrácení a tak dále. Používala navíc všechny možné modely, včetně kabrioletů. Ukazuje to i v tomto oficiálním videu.

Mimochodem pokud byste to nevěděli, tak dnes nejdůležitější evropská organizace, jež se na nárazové testy a obecně bezpečnost automobilů specializuje, vznikla až dlouho poté. Organizace Euro NCAP byla založena až v roce 1996, přičemž první výsledky testů zveřejnila dokonce až v únoru 1997.

To byla ale jen špetka toho, co Mercedes-Benz testoval a snažil se to vylepšit tak, aby auta byla co nejbezpečnější. Je to už přes 40 let, kdy byl do automobilu poprvé namontovám také airbag, i na jeho vývoj se můžeme v úvodním videu podívat. Kromě klasických laboratorních testů a testů s figurínami je vidět, že vystřelení airbagu (testovacího, nikoliv při nehodě) testovala automobilka i na živých lidech, kteří při tom seděli na předních sedadlech.

Přečtěte si také:  Toto Volvo P1800 z roku 1964 má výkon jako Mercedes-AMG A45, ale je lehčí než Mazda MX-5

S tím souvisí i předpínače bezpečnostních pásů, které v případě nehody přitáhnou posádku tak, aby minimalizovaly možnost pohybu jejího těla. Dříve se to dělalo hlavně pyropatronami v uchycení pásů, dnes to mají na starosti elektromotory.

Do svých aut začal Mercedes-Benz jako první montovat také ABS. Automobilka ho v kooperaci s firmou Bosch představila koncem roku 1978 a prvním autem, které ho dostalo jako prvek výbavy na přání (za příplatek 2217,60 marek), byl Mercedes-Benz třídy S s kódovým označením W116. O dva roky později bylo možné si za ABS připlatit už u všech osobní vozů značky.

V roce 1981 představil výrobce ABS také pro užitková vozidla a později i pro nákladní automobily a autobusy. Zajímavostí je, že ABS bylo součástí standardní výbavy všech modelů osobních vozů německé značky od roku 1992, přičemž povinné je u všech aut až od roku 2006.

Součástí bezpečnosti posádky je ale i podvozek a samotná jízda. I tady je třeba velkého vývoje, vždyť důležitá je kinematika náprav, aby se kola na silnici a hlavně na nerovnostech pohybovala správně. Je žádoucí, aby se kola nijak nezakláněla nebo neodkláněla a řidiči zajistila stále perfektní ovladatelnost vozu.

Přečtěte si také:  Rallye Dakar 2021: Závod jede i stará škodovka. Podívejte se, jak vypadá jízda po trati z kabiny

Logický postup je pak ke stabilizačnímu systému. Jeho vývoj a funkci ve videu německý výrobce simuluje na kupé Mercedes-Benzu třídy S s kódovým označením C140. Ukazuje vyhýbací manévr na silnici a pak i na silnici pokryté sněhem. V roce 2020 oslavilo ESP své 25leté výročí a prvním vozem, který ho kdy dostal, byl právě Mercedes-Benz třídy S (W140), přezdívaný díky své velikosti a mohutnosti jako „mamut“.