Mazda není příliš nakloněná moderním trendům, které se ve vývoji motorů používají. Její benzinové motory jsou stále atmosférické bez elektrifikace. Navíc stále vyvíjí motory nové, v roce 2027 by měla ukázat nové generace spalovacích motorů Skyactiv-Z, které nahradí současné motory Skyactiv-G a Skyactiv-X.
Mazda odhalila produktový plán na následujících pět let. A můžete si být jisti, že spalovací motory v něm mají pevné místo. Ostatně Mazda se dosud v oblasti elektrifikace příliš neangažovala. V její nabídce najdete jediný elektromobil, Mazdu MX-30, a i ten je (na přání) dostupný s tzv. prodlužovačem dojezdu, tedy s malým spalovacím motorem (je to Wankel). Základ její nabídky stále tvoří atmosférické benzínové čtyřválce Skyactiv-G a motory Skyactiv-X, které používají specifický způsob spalování SPCCI (zážehové spalování s řízeným kompresním zapalováním). Právě proto se motorům Skyactiv-X přezdívá „benzínový diesel“.
Nové motory Skyactiv-Z by měly být představeny v roce 2027 a mají přinést ještě efektivnější způsob spalování. Klíčem má být ideální poměr směsi vzduchu a benzínu. Mazda věří, že díky tomu snadno splní emisní limity normy Euro 7.
Automobilky Mazda, Subaru a Toyota potvrdily, že pracují na nové generaci spalovacích motorů
Ještě předtím se však dočkáme hybridního pohonu z vlastního vývoje. Dosavadní hybrid v Mazdě CX-50, která je specialitou pro americký trh, vznikl ve spolupráci s Toyotou. Mazda zatím nezveřejnila bližší informace, ale premiéra proběhne v nové generaci SUV CX-5. Příchod očekáváme v roce 2026. Přibližně ve stejném čase se má objevit i první elektromobil nové generace, opět s karoserií SUV.
Mazda zároveň zkoumá, zda by tato platforma mohla sloužit také plug-in hybridům, což by výrazně snížilo výrobní náklady. Plug-in hybridy by jí totiž pomohly snáze plnit flotilové emisní limity. Další větší elektromobil bude společným dílem s čínskou automobilkou Changan a mohl by se podobat konceptu Mazda Arata. Třešničkou na dortu pak bude dlouho slibované kupé, vycházející z nádherného konceptu Iconic SP. Půjde o hybrid, kde by měl být ve funkci prodlužovače dojezdu Wankelův motor. Mazda by tím chtěla dosáhnout ideálního rozložení hmotnosti. Hmotnost totiž bude vyšší než u současného roadsteru MX-5, jehož má být duchovním nástupcem.