Dnešní automobilový svět je sice zvláštní z pohledu zmenšování motoru a ubírání válců kvůli emisním limitům, na druhé straně máme ale stále výkonnější a výkonnější sportovní verze. Britové se rozhodli vyzkoušet, který z pěti dnešních výkonných hot-hatchů je nejrychlejší.
V magazínu carwow proti sobě postavili pětici malých hatchbacků, které pohání alespoň 200koňový benzinový motor. Jmenovitě jde o: Ford Fiesta ST, MINI JCW, Peugeot 208 GTi, Toyotu Yaris GRMN a Volkswagen Polo GTI. Mimochodem Ford, Peugeot i Volkswagen mají shodně 200 koní, Toyota jich má 212 a MINI dokonce 231. Myslíte, že se to projeví v závodě?
Ano, i když ne absolutně. Britové si připravili dva závody, jeden ve sprintu s pevným startem, ten druhý s letmým startem z rychlosti 30 mil za hodinu (48 km/h) se zařazeným druhým rychlostním stupněm.
V prvním závodu s pevným startem je vidět nejlepší startovní reakce Toyoty, která nakonec závod vyhraje. Kdyby ale trať neměřila obligátních 400 metrů, ale byla třeba o 100 metrů delší, už by vítězem asi nebyla. Díky nejvýkonnějšímu motoru se na ni totiž před cílem dotahuje MINI. Mimochodem za vítěznou Toyotou a druhým MINI dojela Fiesta ST s tříválcovým motorem a teprve za ní skončili v cíli Volkswagen s dvoulitrovým čtyřválcem a Peugeot s 1,6litrovým čtyřválcem.
Zajímají vás časy?
- Toyota Yaris GRMN: 14,5 s
- MINI JCW: 14,6 s
- Ford Fiesta ST: 14,8 s
- Volkswagen Polo GTI: 15,5 s
- Peugeot 208 GTi: 15.6 s
Situace se změní v závodu s letmým startem, kde má MINI výhodu většího motoru s vyšším výkonem a závod vyhraje, Toyota končí druhá. V tomto případě využije Volkswagen svůj velký motor, Fiesta má naopak nevýhodu v tom menším a končí čtvrtá. Peugeot i tentokrát končí na pátém místě.