I když je automobilka Peugeot specialistou na “klidné” rodinné vozy, ale už dva modely nás všechny přesvědčily o tom, že sportovní geny jí rozhodně nejsou cizí. Tím prvním byl Peugeot RCZ, který překvapil nejen designem, ale především jízdními vlastnostmi, a tím druhým je Peugeot 208 GTi. Toho jsme poprvé vyzkoušeli na okruhu v Hradci Králové už začátkem léta. Tentokrát jsme ho však měli na celý týden, takže jsme ho mohli poznat o trochu lépe.

test-peugeot-208-gti-p1

Je jasné, že se tenhle nový hothatch hrdě hlásí ke svému dědečkovi, který světlo světa spatřil už v roce 1984. Tehdy to bylo malé, neskutečně rychlé a úžasně ovladatelné auto s názvem 205 GTi. Miloval ho každý, kdo ho řídil a dodnes se na 205 GTi pějí ódy. Otázkou tedy je, jestli se novinka v podobě 208 GTi svému předchůdci alespoň přiblíží.

Je pravdou, že je dnes nejde ani náhodou srovnávat. Dnešní standarty a ty minulé jsou tak diametrálně odlišné, že to snad ani více nejde. I přesto nás ale zajímalo, jestli 208 zdědila alespoň něco z té hravosti a ovladatelnosti, kterou byla 205 známá. Ale hezky popořádku.

Na design má sice každý svůj vlastní názor a je to dost subjektivní, ale i tak se na něj trochu podíváme. V prvé řadě je potřeba říci, že je velká škoda, že 208 GTi není na pohled o něco více ostřejší. Její kulatě střižené tvary působí spíše roztomile než dravě. Je ale pravdou, že o to více pak případné soupeře překvapí. Na karoserii lze vypozorovat několik výrazných doplňků a není nouze ani o loga GTi. Na kapotě je navíc decentní náznak rychlého pruhu. Některé detaily jako maska chladiče, vnější zpětná zrcátka nebo lišty v rozích zadních oken jsou v chromovém provedení a nutno podotknout, že skvěle rozbíjí jinak nudnější tvar karoserie.

Velmi mě překvapilo, kolik místa je uvnitř auta. Po otevření dlouhých dveří na mě čekalo milé překvapení. Sportovně tvarované sedačky má dnes lecjaký vůz, ale Peugeot je vytvaroval opravdu svědomitě. V zatáčkách skvěle drží tělo na svém místě, ale přitom vás z nich nebude ve městě bolet kostrč (tu jsem si o boční vedení narazila jen při špatně namířeném nastupování). Boční vedení je opravdu pevné. Sedadla jsou ukotvena o něco níže, než je (nejen u Peugeotů) obvyklé a správnou pozici za volantem najdete raz dva.

test-peugeot-208-gti-p2

Trochu mi vadily blízko u sebe umístěné pedály a naprosto šíleně tvarovaná řadící páka. Špatně se drží v ruce, a jakmile budete stát na přímém slunci déle než 15 minut, už nezařadíte.

Pokud budete chtít do auta naložit kamarády a vyrazit na nějaký rychlejší výlet, pak dobře volte ty, které posadíte dozadu. Místo pro dva tam sice je, ale nikoho většího tam na delší čas nenacpete. A když ano, budou velmi trpět. Ale co si budeme povídat, tohle auto není na to, aby vozilo vaší partu kamarádů na party. Je určené k víkendovým vyjížďkám na okresky, kde se cítí jako doma.

Rovnou musím přiznat, že jízdní projev 208 GTi je takový nemastný-neslaný. Pod kapotou GTi je turbem přeplňovaný čtyřválcový motor o objemu 1,6 litru, jehož výkon je 147 kW/200 koní a točivý moment 275 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne za 6,8 sekundy a maximální rychlost je až 230 km/h! Výkon na přední kola se přenáší pomocí šestistupňové manuální převodovky, které mají (na sportovní verzi) opravdu hóóódně dlouhé dráhy.

Velmi povedený je zvuk motoru, ten je na volnoběh po studeném startu a okolo 2 tisíc otáček za minutu opravdu příjemně hluboký a brumlavý. Se vzrůstajícími otáčkami vzrůstá i zvukový projev. Na blbnutí super, ale jet s GTíčkem na dovolenou si moc nedokážu představit.

Vzhledem k tomu, že 208 GTi váží pouhých 1200 kilogramů, je kombinace nízké hmotnosti a výkonu vážně působivá. Celkově je pocit jízdy s tímhle rychlým lvíčetem hodně působivý, ale jen do chvíle než po něm chcete výkony opravdu na hraně. Už při prvních jízdách na okruhu jsem si všimla, že auto je sice lačné po zatáčkách a po rychlé jízdě, ale poněkud osobitě nastavený podvozek to malinko kazí. I když je podvozek laděný sportovně, není úplně vyvážený. Při běžné jízdě je auto tvrdé, jenže na okreskách jako by změklo…

test-peugeot-208-gti-p3

I přesto mi Peugeot 208 GTi vyrazil dech (skoro doslova) svým neskutečným zátahem. Můžete tam mít šestku a jet dálniční rychlostí 130 km/h a nebudete točit ani 3 000 otáček, ale i v této rychlosti stačí, abyste se jen lehce opřeli o plynový pedál a auto vystřelí vpřed. A reaguje úplně stejně, i když se vám na tachometru ručička pohybuje třeba na číslovce 160 km/h. To auto prostě jede dál a dál a hrdě ukazuje zadní lampy mnohem větším a i silnějším vozům.

A co spotřebu? Tu má Peugeot 208 GTi poměrně slušnou. Při klidné jízdě jsme se dostali na zhruba 7 litrů na 100 km. Při svižnější jízdě jsme se pak pohybovali mírně přes 8 litrů na 100 km. To nejsou špatné hodnoty, co myslíte? V technických údajích najdete 8,2 l/100 km ve městě, 4,7 l/100 km mimo město a 5,9 litru v kombinovaném režimu.

V základu vyjde Peugeot 208 GTi na slušných 510 tisíc korun. Za to dostanete 17 palcová kola, přední blinkry a denní svícení z LED, elektricky sklopná a vyhřívaná zrcátka, elektricky ovládaná přední okna (je to 3 dv. model), dvouzónovou klimatizaci, palubní počítač a další. V námi testovaném voze byl za příplatek 6 000 korun  navíc parkovací asistent s automatickým naváděním, za 11 000 korun metalický lak a za 5 000 korun loketní opěrka mezi sedadly. To je podle mého vcelku hodně muziky za “málo” peněz. Peugeot 208 GTi není nástupcem slavné 205 GTi, ale rozhodně je hrdým příbuzným, který své rodině ostudu dělat nebude.

Ceník je k nahlédnutí tady.

-AR-