MINI má všechny předpoklady k tomu, aby bylo skvělým (nejen) víkendovým společníkem na klikaté okresky – nízké těžiště a kola v rozích. Když k tomu navíc dostane silný benzínový motor a samosvor mezi přední kola, dílo je dokonáno. Představujeme vám novou generaci MINI John Cooper Works. Ale není to předčasná radost? Pokusili jsme se to zjistit!

S tímhle autem jsme se svezli už před pár měsíci na brněnském okruhu, ale protože pršelo, nemohli jsme ho vyzkoušet pořádně. Pak se nám o chvíli později do rukou dostala verze Paceman JCW, která nás za srdce ale příliš nechytla, nicméně rovnou prozradím, že klasické MINI s přídomkem JCW nás bavila.

test-mini-john-cooper-works-at-p1

Největšími rozdíly oproti Pacemanovi je u klasického MINI jednoznačně velikost a hmotnost. Těmi dalšími jsou ale také fakt, že Paceman prošel pouze faceliftem, takže má pod přední kapotou původní přeplňovaný motor 1,6 litru. MINI JCW naopak přichází v nové generaci, ve které motor povyrostl a posílil. Výsledkem je tak přeplňovaný dvoulitr s parametry 170 kW/231 koní (+15 kW) a točivým moment vrcholí hodnotou 320 Nm (+40 Nm). Maximum krouťáku je navíc k dispozici už od 1 250 ot./min a vydrží až do 4 800 ot./min, v 5 200 se pak až do 6 000 ot/min o slovo hlásí vrchol výkonu. Testované auto bylo – bohužel – vybaveno šestistupňovou automatickou převodovkou, takže sprint z 0 na 100 km/h je otázkou 6,1 sekundy a maximální rychlost je 246 km/h.

Ono “bohužel” pro automatickou převodovku nesměřuje ani tak k její funkčnosti, protože funguje velmi dobře, ale k tomu, že díky její přítomnosti přišlo auto o trochu té hravosti. Převodovka má samozřejmě také režim manuálního řazení pomocí páček pod volantem, ale přeci jen s manuální převodovkou je člověk v podobném autě mnohem intenzivněji spojen.

test-mini-john-cooper-works-at-p2

Nová generace MINI JCW má tak nejen větší a silnější motor, ale má také přepracované nastavení stabilizačního systému (DSC) s dynamickou kontrolou trakce (DTC), adaptivní a aktivně řízené tlumiče nebo již elektronicky řízenou uzávěrku diferenciálu (EDLC). A to se na jízdních vlastnostech projevilo pozitivně. Stabilizační systém se navíc dá zcela deaktivovat.

Díky silnému motoru a elektronické uzávěrce diferenciálu je potřeba při jízdě volant držet pevně, i když ne tak pevně jako například v Opelu Corsa OPC Performance, která má samosvor čistě mechanický. Při sešlápnutí plynu mají totiž přední kola prostřednictvím volantu tahat za ruce a pro jízdu v přímém směru je potřeba volant držet pevně. Pokud to zvládnete, odmění vás MINI JCW skvělým zrychlováním nejen v přímce, ale i v oblouku. To, s jakou jistotou a radostí jde za předními koly, je velmi příjemné. A příjemné je také to, že MINI JCW umí házet zadkem, dokáže být hravě přetáčivé. Nepotěší ale necitlivé řízení, které o předních kolech neprozradí prakticky nic.

Podvozek je velmi tvrdý, což oceníte na kvalitní silnici, kdy se auto prakticky vůbec nenaklání a skvěle drží stopu. O něco horší to je na rozbité silnici, protože se od něj sem tam ozve rána, přesto jsou to jediné nedostatky, protože kola se snaží držet neustále na silnici. Podvozek je daleko před zbytkem auta. Brzdy mají ostrý nástup, dají se příjemně dávkovat, ale v sérii ostrých vlásenek, kde je potřeba často a intenzivně brzdit, se jejich účinek po několikerém projetí decentně snížil.

test-mini-john-cooper-works-at-p3

Spotřeba paliva je – jak bývá u přeplňovaných motorů zvykem – závislá na jízdním stylu. Při klidnější jízdě není problém jezdit do 9 l/100 km, ale pokud na plynový pedál zatlačíte, problémem nebude ani 15 l/100 km. Běžný průměr se při týdenním testování podle palubního počítače pohyboval mezi 9 a 10 litry spotřebovaného benzínu na 100 km.

Interiér se oproti běžným verzím příliš neliší. O tom, že jde o speciální verzi, vás však informují všudypřítomná loga JCW a opravdu skvělá sportovní sedadla. Ta nejen, že dokáží skvěle podržet tělo v zatáčkách, ale nebolí z nich záda ani po několika set kilometrových cestách. Perfektní je také samotná pozice za volantem, který má příjemně tlustý věnec a doplňují ho dva bicepsy. Škoda jen, že ruční brzdě překáží loketní opěrka.

MINI JCW je nejlepším MINI, které je aktuálně v nabídce a to nejen z hlediska hierarchie a ceny, ale také z hlediska jízdy. Svoji jízdu doplňuje o příjemně sytý zvuk motoru, který po ubrání plynu stříli do výfuku, ale také o skvělý, i když poměrně tvrdý podvozek a skvělá sedadla. Nechybí mu styl, kterého má dostatek, ale ani rychlost. A o to jde přece u takového auta především, no ne? Pokud vás tohle auto láká, připravit si na něj musíte minimálně 796 900 Kč.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: MINI
Typ: John Cooper Works (JCW)
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1 998 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzín
Pohon: přední kola
Výkon: 170 kW/231 koní při 5 200 – 6 000 ot/min
Točivý moment: 320 Nm při 1 250 – 4 800 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 5.6 s
Maximální rychlost: 246 km/h
Převodovka: šestistupňová automatická
Spotřeba benzínu (l/100 km): 7.2 / 4.9 / 5.7
CO2: 133 g/km
Objem benzínové nádrže: 44 litrů
Pohotovostní hmotnost: 1 290 kg
Objem zavazadlového prostoru: 211-731 litrů
Ceník: ke stažení zde