I když část Evropy stále bojuje o delší život spalovacích motorů, letošní TÜV Report 2026 ukazuje, že elektromobily už jsou na německých silnicích velmi dobře zabydleny. Stanice technických kontrol TÜV vyhodnotily přibližně 9,5 milionu pravidelných technických prohlídek osobních aut provedených od července 2024 do června 2025. V těch je zahrnuto 216 různých modelů, z toho 18 čistě elektrických. Výsledek je zajímavý. Na jedné straně se ukazuje, že mnoho elektromobilů si vede z hlediska bezpečnosti a spolehlivosti velmi dobře, zároveň ale roste podíl těch, které při technické kontrole neuspěly.
Podle aktuálního TÜV Report 2026 neprošlo kontrolou 21,5 % aut kvůli závažným nebo nebezpečným závadám. To znamená, že zhruba každé páté auto v Německu dostalo na STK stopku. Ve srovnání s předchozím obdobím jde o nárůst o 0,9 %. Přibylo také aut s drobnými závadami, jejich podíl vzrostl na 12,3 %. Naopak bez jakékoli vady prošlo technickou 66,1 % vozidel, což je o 1,8 % méně než loni. Přibližně půl procenta automobilů nebylo podle kontrolorů vůbec bezpečných k jízdě.
Přečtěte si také:
Na zhoršeném výsledku se podílí i v Německu stárnoucí vozový park a odkládané opravy, často z finančních důvodů. Podle Spolkového úřadu pro motorovou dopravu je průměrný věk osobních aut v Německu 10,6 roku. Zároveň však platí, že současná auta jsou konstrukčně kvalitnější než dříve, takže i starší vozy dokážou při rozumné údržbě vydržet ve slušné kondici.
Elektromobily už nejsou exotika, ale rozdíly jsou výrazné
Elektromobily se v TÜV Reportu objevují ve statisticky významných počtech teprve několik posledních let. Z letošních čísel je ale už zřetelně vidět, které modely zvládají nástrahy každodenního provozu lépe a které s tím naopak mají problém. Pozitivní zpráva pro zájemce o ojetý elektromobil je ta, že trh s ojetinami se rozhýbal. Ceny klesají, důvěra v technologii roste a nabídka je širší než kdy dříve.
Na špičce mezi dvouletými až tříletými elektrickými auty najdeme například Audi Q4 e-tron. Tento model má míru závažných závad kolem 4 % při průměrném nájezdu zhruba 42 tisíc kilometrů. Ještě lépe si vede celkový vítěz, hybridní Mazda2. U té bylo v této věkové kategorii zjištěno pouze 2,9 % vážných závad a průměrný nájezd činí zhruba 29 tisíc kilometrů.
V kategorii městských mini vozů bodoval elektromobil Fiat 500e. Mezi dvou až tříletými auty dosáhl na míru závažných závad 4,2 % a průměrně má najeto asi 26 tisíc kilometrů. Pro srovnání, BMW i3 ujelo v průměru přibližně o 2 tisíc kilometrů více, přesto se v žebříčku umístilo až v druhé polovině startovního pole.
STK posílá data z kontrolovaných aut do Bruselu, je to předpis z EU. Můžete tomu ale zabránit
Dobře si v mladších ročnících vedou také další elektromobily, například Mini Cooper SE, Renault Twingo Z.E. nebo vozy Volkswagen ID.3 a ID.4/ID.5. Naopak některé modely jako Škoda Enyaq nebo Dacia Spring už v tomto věku vykazují výrazně vyšší podíl závad.
Největší pozornost ovšem poutá Tesla. Její Model 3 byl v předchozích dvou letech vůbec nejhorším autem v celém reportu, letos skončil třetí od konce se závažnou závadou u 13,1 % dvouletých až tříletých vozů. Vůbec nejhůře však dopadla Tesla Model Y. Ta uzavírá žebříček 110 hodnocených modelů s mírou závad 17,3 %. Jde o nejhorší výsledek v této věkové kategorii za posledních deset let.
Typické problémy u Tesly i jiných elektromobilů se týkají hlavně náprav, zavěšení kol, brzd a osvětlení. To potvrzují i dílčí čísla. U Opelu Corsa-e se už po dvou až třech letech objevují závažné nedostatky na zavěšení náprav u 1,7 % vozů, větší Opel Mokka má v této oblasti dokonce 3,5 % závad. Peugeot e-208 vykazuje výraznější problémy s brzdovými kotouči (2,7 % vozů ve věku 2 až 3 roky). U modelů Volkswagen se zase relativně brzy objevují potíže s funkcí elektronické parkovací brzdy, v ostatních skupinách závad si ale vozy této značky vedou trvale nadprůměrně.
Přečtěte si také:
Svítilny a osvětlení zůstávají mimochodem absolutně nejčastější slabinou napříč všemi typy pohonu a všechny druhy aut se s nimi potýkají podobně často.
Odborníci z TÜV upozorňují, že řada nedostatků u elektromobilů nesouvisí přímo s elektrickým pohonem. Těžké trakční baterie více zatěžují podvozek a nápravy. Brzdy se kvůli rekuperaci používají méně, což může vést k zanášení a korozi brzdových kotoučů. Elektromobily tak rozhodně nejsou auta „bez údržby“. Potřebují pravidelný servis podvozku, brzd i světel.
Důležitým poselstvím reportu pro kupující je, že z hlediska údržby a životnosti mohou kvalitní elektromobily spalovací motory bez problémů dohnat. Některé modely je v žebříčcích dokonce předhánějí. Jako příklad se často uvádí právě Fiat 500e nebo Mini Cooper SE, které v rámci svých tříd patří k nejlepším.
Kdo vítězí, kdo propadá a proč stárnoucí auta dělají starosti
Letošním absolutním vítězem TÜV Reportu 2026 je tedy malý hybrid Mazda2. Z dvouletých až tříletých vozů tohoto typu mělo významné závady jen 2,9 %, přičemž průměrný nájezd 29 tisíc kilometrů je v této třídě běžná hodnota.
Na druhém místě se umístily Mercedes-Benz třídy B a Volkswagen T-Roc. Oba mají míru závažných závad kolem 3 % a nájezd přibližně 37 až 41 tisíc kilometrů. Následují Toyota Yaris Cross a BMW řady 1 a řady 2 s hodnotami okolo 3,2 až 3,3 %. BMW vyniká i v kompaktní třídě, kde jeho řada 1 patří k nejspolehlivějším modelům.
V jednotlivých kategoriích dvou až tříletých aut si vítězství rozdělily tyto modely:
- třída mini: Fiat 500e
- malé vozy: Mazda2
- kompaktní třída: BMW řady 1
- střední třída: Mercedes-Benz třídy C
- SUV: Volkswagen T-Roc
- MPV a dodávky: Mercedes-Benz třídy B
Při pohledu podle stáří vozidel se mezi čtyřletými až pětiletými vozy daří Volkswagenům Golf Sportsvan a T-Roc. V kategorii šestiletých až sedmiletých aut T-Roc své vedení potvrzuje. V osmiletých až devítiletých vozech vystupuje Mazda CX-3, u 10 až 11 let starých aut dominuje Mercedes-Benz třídy B a mezi 12letými až 13letými auty v současnosti vítězí velké SUV Volkswagen Touareg.
Vedle vítězů má TÜV Report i své poražené. Kromě zmíněných modelů Tesla patří k výrazným propadákům BMW řady 5 a řady 6, které skončily na úplném chvostu ve věkových kategoriích čtyři až pět a osm až devět let. Dacia Duster obsadila poslední příčky mezi šest až sedm a deset až jedenáct let starými auty. Renault Clio se stal nejhorším modelem v kategorii dvanáct až třináct let.
Přečtěte si také:
Top a propadáky
Dvouletá až tříletá auta – nejlepší modely
| Model | Nájezd* | Podíl závažných závad** |
|---|---|---|
| Mazda2 (2014–2025) | Ø 29 000 km | 2,9 % |
| Mercedes-Benz třídy B (od 2018) | Ø 41 000 km | 3,0 % |
| Volkswagen T-Roc (2017–2025) | Ø 37 000 km | 3,0 % |
*průměrný nájezd daného typu vozidla; **závažné závady
(průměr dvou- a tříletých vozů: 6,5 %)
Dvouletá až tříletá auta – nejhorší modely
| Model | Nájezd* | Podíl závažných závad** |
|---|---|---|
| Tesla Model 3 (od 2019) | Ø 56 000 km | 13,1 % |
| Ford Mondeo (2014–2022) | Ø 76 000 km | 14,3 % |
| Tesla Model Y (od 2020) | Ø 55 000 km | 17,3 % |
*průměrný nájezd daného typu vozidla; **závažné závady
(průměr dvou- a tříletých vozů: 6,5 %)
Čtyřletá až pětiletá auta – nejlepší modely
| Model | Nájezd* | Podíl závažných závad** |
|---|---|---|
| Volkswagen Golf Sportsvan (2014–2020) | Ø 52 000 km | 4,0 % |
| Volkswagen T-Roc (2017–2025) | Ø 55 000 km | 4,0 % |
| Audi Q2 (od 2016) | Ø 54 000 km | 4,5 % |
*průměrný nájezd daného typu vozidla; **závažné závady
(průměr čtyř- a pětiletých vozů: 10,0 %)
Čtyřletá až pětiletá auta – nejhorší modely
| Model | Nájezd* | Podíl závažných závad** |
|---|---|---|
| BMW řady 2 Active Tourer (2014–2021) | Ø 66 000 km | 20,6 % |
| Tesla Model 3 (od 2019) | Ø 86 000 km | 21,0 % |
| BMW řady 5/řady 6 (2017–2023) | Ø 92 000 km | 21,5 % |
*průměrný nájezd daného typu vozidla; **závažné závady
(průměr čtyř- a pětiletých vozů: 10,0 %)
Šest až sedm let stará auta – nejlepší modely
| Model | Nájezd* | Podíl závažných závad** |
|---|---|---|
| VW T-Roc (2017–2025) | Ø 76 000 km | 6,7 % |
| VW Golf Sportsvan (2014–2020) | Ø 69 000 km | 6,9 % |
| Audi Q2 (od 2016) | Ø 74 000 km | 7,5 % |
*průměrný nájezd daného typu vozidla; **závažné závady
(průměr šest- a sedmiletých vozů: 13,6 %)
Šest až sedm let stará auta – nejhorší modely
| Model | Nájezd* | Podíl závažných závad** |
|---|---|---|
| VW Sharan (2010–2022) | Ø 115 000 km | 21,7 % |
| BMW 5/6 (2017–2023) | Ø 124 000 km | 22,3 % |
| Dacia Duster (2018–2024) | Ø 78 000 km | 23,5 % |
*průměrný nájezd daného typu vozidla; **závažné závady
(průměr šest- a sedmiletých vozů: 13,6 %)
Zajímavý je pohled na dlouhodobou kvalitu. TÜV letos poprvé udělil zvláštní ocenění „vítěz dlouhodobé kvality“ výrobcům, jejichž vozy ve věku deset až jedenáct let vykazují nejnižší podíl bezpečnostně relevantních závad.
Na první místo dosáhl Mercedes-Benz s mírou závad 18,5 %, druhé skončilo Audi s 19,2 % a třetí Toyota s 22 %. Tato čísla jsou vzhledem k věku vozů překvapivě nízká. Některé modely značek Mercedes-Benz, konkrétně třída A, třída B, GLE a ML, mají po 10 až 11 letech míru závad kolem 14 % a průměrný nájezd okolo 170 tisíc kilometrů.
Přečtěte si také:
Neplatí však, že by dlouhodobé bezpečí bylo vyhrazeno pouze prémiovým značkám. TÜV vyzdvihuje také malé vozy jako Opel Corsa, Toyota Aygo nebo Fiat Panda, které i v pokročilém věku a s vyšším nájezdem fungují a z pohledu techniky vypadají velmi dobře. Pro ty, kdo hledají prostor, zmiňuje TÜV report jako spolehlivá rodinná auta například Volkswagen Touareg, Ford C-Max nebo SEAT Alhambra.
S vyšším věkem ale míra závad zákonitě roste. Při druhé pravidelné technické kontrole po pěti letech neprojde přibližně každé desáté auto. Po 11 letech už má vážný problém téměř každé čtvrté vozidlo, přesně 22,9 %, a po 15 letech propadá při technické kontrole téměř třetina aut (32,9 %).
Honda vyletěla nahoru, MG stále poslední. Tahle auta jsou přímo podle majitelů nejspolehlivější
Podle statistik Spolkového úřadu pro motorovou dopravu je v Německu více než 27,4 % osobních aut 15 patnácti let. To odpovídá asi 13,5 milionu vozů. Každým rokem se navíc objeví kolem 135 tisíc aut s nebezpečnými nebo provoz ohrožujícími vadami, jako jsou netěsné brzdové potrubí, uvolněné části řízení nebo prasklé pružiny. Zhruba 12 tisíc vozidel je dokonce označeno jako provozně nezpůsobilá a musejí být okamžitě vyřazena z provozu. Přibližně 90 % těchto aut je starších 10 let.
Technická kontrola se má změnit. TÜV a ADAC se neshodnou na tempu
TÜV Report není jen přehledem vítězů a poražených. Německý svaz TÜV ho využívá také k tomu, aby upozornil na potřebu modernizace samotné technické kontroly. Podle organizace musí hlavní prohlídka více zohledňovat digitalizaci, rozmach elektromobility a požadavky na ochranu klimatu.
U elektromobilů to znamená, že by kontrola neměla zůstat jen u vizuálního posouzení vysokonapěťových komponentů. TÜV prosazuje, aby se standardně vyhodnocoval stav trakční baterie, takzvaný „State of Health“, a aby se do kontroly zahrnuly také softwarové prvky. Kontroloři by podle této představy měli mít možnost ověřovat verze softwaru a detekovat případné problémy v oblasti kybernetické a provozní bezpečnosti.
Svaz TÜV zároveň navrhuje vznik národního digitálního registru vozidel. Ten by měl zpřehlednit historii automobilů a pomoci odhalovat manipulace, například při stáčení tachometrů nebo při zakrývání havárií.
Přečtěte si také:
Modernizaci hlavní technické kontroly v zásadě podporuje i největší německý automobilový klub ADAC. Souhlasí s tím, že STK musí zůstat účinným nástrojem pro zajištění bezpečnosti, ochrany životního prostředí i dat. Odmítá však zavedení každoročních kontrol pro všechny vozy, o kterých se v rámci EU nedávno mluvilo, a varuje před příliš drahými dodatečnými testy. Podle ADAC stačí kombinace palubní autodiagnostiky a současného systému pravidelných prohlídek, pokud budou efektivně nastaveny.
Závěr z letošního TÜV Reportu 2026 je tedy střízlivý. Elektromobily se ve spolehlivosti mohou měřit s tradičními auty, některé je dokonce předčí. Současně ale každé páté auto v Německu neprojde kvůli významným nebo nebezpečným závadám a stárnoucí vozový park zůstává velkou výzvou. Ať už je pohon jakýkoli, rozhoduje především pravidelná údržba, zodpovědný přístup majitelů a smysluplně nastavený systém kontrol, který drží krok s rychle se měnící technikou.
💸 Ceny pojištění rostou!
Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.
📊 Porovnat a ušetřitZabere to jen 2 minuty • Výsledek hned
















