skoda-dite-detska_autosedacka-bezpecnostni_pas-pripoutat_se

Jak vybrat levné a bezpečné auto na letní cestování s dětmi?

Autor: Josef Pelikán - Zdroj: AURES Holdings - Ilustrační foto: Škoda - 17. 7. 2024


Letošní dovolené jsou v plném proudu a mnoho českých rodičů míří svými vozy na nejrůznější cesty. V drtivé většině s sebou vozí i své děti. Opatrnosti není v tomto případě nikdy dost. O to pádnějším důvodem je skutečnost, že oproti školnímu roku se řidiči pohybují znatelně vyššími rychlostmi mimo město, například na dálnicích. Bezpečnost posádky je tedy na prvním místě. Ne všechny rodiny si mohou dovolit nový vůz, pojďme se podívat na výběr bezpečného ojetého auta.

Klasický paradox říká, že čím větší rodina, tím méně peněz si může dovolit vyčlenit na koupi auta. Existuje ovšem poměrně dost modelů, které peněženku nezruinují, ale přitom nabízejí špičkovou ochranu posádky a solidní technickou spolehlivost. Experti AAA AUTO vzali jako výchozí filtr nájezd do 100 tisíc kilometrů, ten nejlepší 5* výsledek nárazových testů EuroNCAP a v jeho rámci skvělou ochranu dětských cestujících (nad 80 %), a také kotevní body Isofix pro jednoduchou instalaci autosedaček. Zohlednili také nejméně poruchové motory.

Příkladem takového levného auta je například Chevrolet Aveo, modelového roku 2011 a výše. „Zatímco jeho předchůdce se za jedinou nárazovou hvězdu musí stydět a doporučit ho rozhodně nemůžeme, hranaté aveo dostalo maximálních pět hvězd, za ochranu dětí má 87 procent. A přitom patří k nejdostupnějším vozům na trhu, což je dáno jistou exotičností značky, která se stáhla z českého trhu, ale náhradní díly jsou stále běžně dostupné,“ říká Luboš Vorlík, šéf českých a slovenských autocenter AAA AUTO. V nich tuto generaci Chevroletu Aveo koupíte už za 90 tisíc korun (s benzinovým motorem 1.2i 63 kW). „Skvělých výsledků v testech EuroNCAP dosáhl rovněž větší sourozenec Chevrolet Cruze, který se dá pořídit v pěkném stavu kolem 100 tisíc korun s motorem 1.6i 83 kW. Ani s jedním z těchto aut neuděláte chybu,“ radí Vorlík.

Jeho další výběr ukazuje, jak je důležité poradit se při nákupu s někým, kdo se v autech vyzná. „Špičkové z hlediska bezpečnosti jsou také některé renaulty. Například mégane ročníku 2015 a výše, který v AAA AUTO seženete od 130 tisíc korun. Vyhněte se však motorům 1.2 TCe, ty nemůžeme s klidným svědomím doporučit, snad jen v případě, že nebudete často jezdit po městě a auto bude mít za sebou přesně zmapovanou servisní historii. Dívejte se po jednoduché benzinové 1.6, pokud jezdíte hodně, pak po dieselech 1.5 dCi,“ říká Vorlík.

Ojeté vozy a zajeté nekalé praktiky autobazarů. Při nákupu ojetiny si pořád musíte dávat pozor

Podobně problematické mohou být i starší škodovky s motory 1.2 TSI, u nichž zlobily rozvody, a to jak původní řemenové, tak pozdější řetězové. „Bezpečné jsou až od roku výroby 2014, tedy od třetí generace Škody Fabia. Škodovky jsou obecně také dobré, ale relativně drahé – ve stejném ročníku a s nízkým stavem najetých kilometrů bývá třeba fabia o 50 tisíc korun dražší než konkurence,“ říká Luboš Vorlík s tím, že obdobné je to i větší Škody Octavia.

Finančně lepší volbou je proto třeba Kia ceed od roku 2012 výše, která získala za ochranu dětské posádky 88 procent. „S dobrými motory 1.4 a 1.6 ji v našich autocentrech seženete od 130 tisíc korun, a to i v praktické kombíkové verzi. Sesterský Hyundai i30 ze stejného roku má za ochranu dokonce 90 procent. Prodává se od 160 tisíc korun, pořád o desítky tisíc levněji než zmíněná Škoda Octavia,“ vypočítává Vorlík.

Skvělé výsledky v testech EuroNCAP má také malý Ford Fiesta (od 2011 výše), a s motorem 1.25i umí být spolehlivý i úsporný. Naopak třeba populární a cenově dostupné Dacie nikdy neměly v testech EuroNCAP úspěch, zvlášť podle nové zpřísněné metodiky. To ale neznamená, že by nebyly bezpečné při nárazu. Hvězdičky totiž auta ztrácení i za to, že nemají některé aktivní jízdní asistenty, což modely Dacia nemají.

Větší rodiny touží po velkoprostorových vozech kategorie MPV, které bývají obecně velmi drahé – třeba populární Volkswagen Touran ročníku 2015 a výše nepořídíte s rozumným nájezdem pod 300 tisíc korun. „Výhodnou alternativou může být třeba Citroën C4 Picasso z roku 2015 se třemi samostatnými sedadly, osazenými kotevními body systému Isofix a osvědčeným malým dieselem 1.6 HDi – ten s nájezdem do sta tisíc kilometrů koupíte za 240 tisíc korun. Bezpečnostní parametry má špičkové, stejně jako třeba Opel Zafira ročníku 2014 1.6 CDTi,“ uzavírá Vorlík.


TIP: Prověření ojetého auta před koupí

Ověřte si historii vozidla a vyhněte se nákladným problémům. Zadejte číslo VIN a okamžitě získejte přehled o historii auta. Více zde.



TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru