Společnosti Hyundai a Kia byly obviněny, že bez souhlasu svých majitelů shromažďují údaje o jízdě a prodávají je pojišťovnám ve Spojených státech. Oba výrobci automobilů jsou nyní předmětem hromadné žaloby podané u kalifornského federálního soudu.
Hromadná žaloba, kterou podal žalobce Mark Will, tvrdí, že Hyundai a Kia porušily tzv. „zákon o spravedlivém úvěrovém zpravodajství“ (Fair Credit Reporting Act). Mělo se tak stát jejich službami UVO Connect, Kia Connect, Bluelink a Bluelink+. Tyto systémy umožňují majitelům vozidel na dálku lokalizovat, nastartovat a zamknout jejich vozidla, ale zároveň poskytují také diagnostiku vozidla, silniční asistenci a pomoc při hledání odcizených vozidel.
I když to všechno zní skvěle, žaloba tvrdí, že Hyundai a Kia pomocí těchto služeb řeší více více. Shromažďují prý obrovské množství dat, včetně hlášení o jízdách včetně událostí jako jsou například prudké brzdění. Mark Will se domnívá, že tyto údaje jsou prodávány zprostředkovateli dat Verisk Analytics, který provádí analýzu rizik každého řidiče a dále tyto informace prodává pojišťovnám.
Je to na základě toho, že Will vlastní vůz Hyundai Santa Fe z roku 2019 s předplacenou službou Bluelink. Tvrdí, že zpráva společnosti Verisk Analytics odhaluje, že společnost Hyundai sdílela jeho jízdní chování v období od prosince 2023 do dubna 2024. Američan dále tvrdí, že to způsobilo zdražení pojistky na jeho auto o 250 dolarů.
Případ teď bude muset rozřešit americký soud.