Volkswagen ID. Buzz GTX - interier

Řada tradičních automobilek má pořádný problém. Data o řidičích předá kde komu a to i bez soudního příkazu

Autor: Radim Plachý - Zdroj: Senátoři Ron Wyden a Edward Markey - Foto: Volkswagen - 7. 5. 2024


Už hezkou řádku let jsou auta spíše pojízdnými počítači. A to znamená, že každé auto shromažďuje obrovské množství dat. Je ale velkou otázkou, co automobilky s těmito daty dělají. Bohužel se postupně ukazuje, že většina z nich s nimi moc dobře nepracuje.

Upozornili na to dva američtí senátoři Ron Wyden a Edward Markey, kteří Federální obchodní komisi odeslali poměrně znepokojující otevřený dopis. V něm obviňují devět automobilek z toho, že data získaná z provozu svých prodaných vozidel předají jakékoliv vládní agentuře, aniž by ta měla soudní příkaz. Zjednodušeně řečeno stačí, aby si nějaký úřad data vyžádal a dotčené automobilky je ochotně předají. A podle senátorů jde o klamání zákazníků, protože tyto automobilky tvrdí, že by nic takového nikdy neudělaly.

Automobilkami, které jsou senátory obviněné z toho, že se dostatečně nestarají o data svých zákazníků, jsou Toyota, Kia, Mercedes-Benz, Mazda, Hyundai, BMW, Volkswagen, Subaru a Nissan. Problém je v tom, že už v roce 2014 podepsaly tyto společnosti – včetně dalších firem a značek – pakt, dle kterého mají ctít a dodržovat zásady ochrany osobních údajů. Existují jen dvě výjimky, kdy mohou výrobci svá data úřadům předat. Jednou z nich jsou opravdu naléhavé případy, například únos dítěte či hrozba terorismu, druhým svolení zákazníka. V realitě se ale toto bohužel neděje. Senátoři v rámci vyšetřování také zjistili, že jiní výrobci tento pakt z roku 2014 dodržují. Jsou jimi koncern Stellantis, Honda, Ford, Tesla a General Motors.  

Drtivá většina automobilek kšeftuje s našimi osobními daty. Ví to, s kým mluvíte, o čem, ale i data o sexuálním životě

Mějte nad daty kontrolu

Senátoři v dopise upozorňují, že úřady musí mít potvrzení od soudu ve chvíli, kdy chtějí soukromé e-maily, fotografie nebo nahlédnutí do mobilu. A lokalizační údaje aut jsou podobně citlivé údaje, proto je nutné, aby i tato data byla dobře zabezpečena. Faktem je, že jako koncoví zákazníci máme k ochraně dat, která sbírají naše auta, jen velmi málo prostoru.

Odborníci upozorňují na to, že je dobré si rozmyslet, zda vůbec potřebujete telefon připojovat k autu. Zároveň doporučují zkontrolovat si, jaké aplikace v případě připojování k autu v telefonu máte, jaká mají oprávnění, jaká data shromažďují a komu je předávají. Je nutné si uvědomit, že v minulosti už se staly případy, kdy byly oběti domácího násilí sledovány pachatelem právě pomocí konektivity aut a telefonů.

A nejde jen o fyzické nebezpečí a žádosti úřadů o polohu auta. Americký úřad pro bezpečnost v dopravě už hledá způsoby, jak mít k dispozici třeba data o tom, jak často bezpečnostní systémy řidiče upozornily na to, že překročil rychlost. Anebo na to, že nesleduje provoz. Ostatně, dnes už třeba i pojišťovna Uniqa v České republice nabízí povinné ručení dle najetých kilometrů. Nepracuje ale s fotkou tachometru, ale s trackovacím zařízením, které monitoruje jízdu auta, včetně ujetých kilometrů. Pomocí aplikace nabízí podobný systém úspory na povinném ručení i Kooperativa, ta k tomu používá mobilní aplikaci Kopilot.

A co s tím? Nejjednodušší je chytré auto a chytrý mobil nemít. A nebo nemít alespoň jedno z toho. Je to ale cesta? Současná doba je bohužel postavena na sdílení dat a jen těžko se tomu můžeme vyhnout. Je ale dobré si alespoň kontrolovat, jaká data a komu poskytujeme a s kým je sdílíme.

Štítky: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru