praha-magistrala-pravy-pruh
Foto: ŠJů, Wikimedia Commons, CC BY-SA 3.0, Odkaz

V uplynulých dnech proběhl ve skotském Glasgow velký klimatický summit, na kterém se účastnické země snažily najít cestu z problému jménem oteplování planety. To je připisováno jak například mohutnému odlesňování amazonských pralesů, tak také až přílišným škodlivým emisím v ovzduší. Obě témata byla na summitu probírána, ale jen jedno tak rezonuje mezi všemi, kteří jej měli řešit.

Přečtěte si také:  Italská vláda se pro Ferrari a Lamborghini snaží vyjednat výjimku ze zákazu spalovacích motorů

Řeč je o automobilkách, které jsou dle některých největším producentem emisí. Proto po nich EU chce, aby podepsaly dohodu, že nejpozději do roku 2040 budou produkovat jen elektrická auta, tedy ta s nulovými místními emisemi. Jenomže k podpisu se v rámci summitu mělo jen šest značek, konkrétně značka BYD, Ford, General Motors, Jaguar Land Lover, Volvo a Mercedes-Benz. Ostatní, jako BMW, Honda, skupina Stellantis, koncern Volkswagen nebo třeba Hyundai podpis nedodaly. Důvodem je hlavně to, že podpis by pro ně znamenal obrovské investice, ale bez státních záruk na výstavbu dostatečné infrastruktury.

Mimochodem, podpis by měly dodat i jednotlivé státy, dokonce i města. Ovšem Německo, ale ani Čína nebo USA tak neučinily.

Mluvčí německé ministryně pro životní prostředí Barbary Hendricks agentuře Reuters řekla, že Německo chce nejprve vědět, zda do omezení emisí bude spadat i palivo vyrobené z obnovitelných zdrojů, ale používané ve spalovacích motorech.

Přečtěte si také:  Němci by byli pro omezení rychlosti na tamních dálnicích. Důvodem není bezpečnost, ale emise a finance

Za zmínku stojí také to, že některé země, byť by nemusely na podmínky EU vůbec reagovat, jdou urputně za snížením emisí. Takovými místy jsou třeba Velká Británie, Kanada nebo americký New York a Kalifornie.

Přidat komentář