Když tento týden představil Mercedes-Benz nový Safety car pro novou sezonu závodů Formule 1, napadlo nás podívat se zpět do jejich historie. Najít tam totiž můžeme hodně zajímavá auta i od značek, od kterých bychom to nečekali.
Pojďme si některé zajímavé bezpečnostní vozy připomenout.
Porsche 914
Psal se rok 1973, když byl během závodů Velké ceny Kanady poprvé nasazen Safety Car, bylo to tehdy žluté Porsche 914. Jenže tehdy způsobilo jeho vyjetí na trať velké zmatky. Jeho řidič Eppie Wietzes se spolujezdcem Peterem Macintoshem vyjel na trať ve 33. kole a způsobili pořádný zmatek. Na výjezdu z boxů měli čekat na Stewartovo a Fittipaldiho odbavení, jenže Jackie Stewart zajel do boxů, a tak se ho posádka Safety Caru hned tak nedočkala. Teprve až když Stewart vyjel z pitlane, dalo se Porsche do pohybu. Jenže tou dobou si neuvědomovali, že tímto čekáním před sebe pouštějí další jezdce, kteří tím před Stewartem získají náskok prakticky jednoho celého kola. Vítězem této Grand Prix se nakonec oficiálně stal Američan Peter Revson, ale po mnoha zmatcích a dohadech. Dodnes jde o velmi diskutabilní vítězství.
Lamborghini Countach
Po velkém problému s bezpečnostním autem v roce 1973 se další nasazení Safety Caru oficiálně odsunulo až do roku 1993. Počátkem 80. let 20. století se ale na tratích Velké ceny Monaka prohánělo Lamborghini Countach. Zvuk jeho vidlicového dvanáctiválce se možná mezi ostatními formulemi ztratil, ale jeho šarm nikoliv.
Ford Escort RS Cosworth
Nejen supersporty nebo sportovní auta, ale také rychle deriváty běžných modelů se na závodních tratích v rolích bezpečnostních aut objevovaly. V roce 1993, kdy byla role těchto aut oficiálně obnovena, se představil i Ford Escort RS. Auto se poprvé ukázalo během Velké ceny Velké Británie na okruhu Silverstone. Tento závod tehdy vyhrál Alain Prost.
Fiat Tempra
V roce 1993 se na trati objevil ale ještě mnohem netradičnější Safety car. Před monoposty F1, mezi kterými tehdy závodil i Ayrton Senna, kroužil velký italský Sedan Fiat Tempra.
Tatra 623
V roli bezpečnostního vozu se dlouhá léta objevovala i československá Tatra 623, která vznikla přestavěním klasického modelu 613. Tohle auto se dlouhá léta pohybovalo po maďarském okruhu Hungaroring, ale také při závodech Formule 1. Pohon zajišťoval 3,8litrový vidlicový osmiválec o výkonu 154 kW. Tatra 623 se zapsala do historie také tím, že v roce 1996 (jako Medical car) srazila závodníka Taki Inoue, kterému hořelo auto. Nic vážného se mu naštěstí nestalo.
Porsche 911 GT2 (993)
Superrychlé Porsche, poslední s motorem chlazeným vzduchem, se představilo v Grand Prix Belgie v roce 1995 na okruhu Spa Francorchamps. Šlo o závod, ve kterém se o o vedení v závodě tvrdě snažili Michael Schumacher a Damon Hill.
Renault Clio Williams
Tohle je další z aut, které bychom vlastně na okruhu při závodech F1 nečekali. Malý, ačkoliv mrštný Renault Clio Williams. Šlo o první rychlé Clio, které poháněl čtyřválcový atmosférický dvoulitr s výkonem 147 koní a točivým momentem 176 Nm. Díky tomu bylo zrychlení z 0 na 100 km/h otázkou 7,8 sekundy a maximální rychlost 215 km/h.
Velký seznam můžete prostudovat zde:
Porsche 914 | 1973 |
Lamborghini Countach | 1981 – 1983 |
Ford Escort RS Cosworth, Fiat Tempra | 1993 |
Opel Vectra 4×4, Honda Prelude | 1994 |
Porsche 911 GT2 (993), Lamborghini Diablo, Tatra 623 | 1995 |
Renault Clio Williams, Mercedes-Benz C 36 AMG (W202) | 1996 |
Mercedes-Benz CLK 55 AMG (C208) | 1997 – 1999 |
Mercedes-Benz CL 55 AMG (C215) | 2000 |
Mercedes-Benz SL 55 AMG (R230) | 2001 – 2002 |
Mercedes-Benz CLK 55 AMG (C209) | 2003 |
Mercedes-Benz SLK 55 AMG (R171) | 2004 – 2005 |
Mercedes-Benz CLK 63 AMG (C209) | 2006 – 2007 |
Mercedes-Benz SL 63 AMG (R230 Facelift) | 2008 – 2009 |
Mercedes-Benz SLS AMG | 2010 – 2012 |
Mercedes-Benz SLS AMG GT | 2012 – 2014 |
Mercedes-AMG GT S | 2015 – 2017 |
Mercedes-AMG GT R | 2018 |