V evropském autoprůmyslu neexistuje větší a více diskutované téma, než je zákaz spalovacích motorů, který EU požaduje od roku 2035. Jakkoliv se na něj asi všechny značky postupně připravují, od řady z nich zároveň přichází slova o tom, že by se zákaz měl posunout, zrušit nebo alespoň zmírnit. Nově o tom promluvil finanční ředitel Porsche Lutz Meschke.
Důvody pro zákaz spalovacích motorů, které předložila EU, jsou pochopitelné. Lepší ovzduší je potřeba, jenom ta cesta k němu vedoucí právě před tak horlivé zákazy nebude možná ta úplně správná. Faktem je, že elektromobily jsou stále velmi drahé, byť se Tesla se svými cenami opravdu hodně snaží. Je k tomu ale potřeba přičíst stále nedostatečnou infrastrukturu, především pro ty, kteří jinde, než u veřejných stanic dobíjet nemohou. A těch je většina. A také ceny elektřiny, které v posledních měsících šponuje třeba i válka na Ukrajině. To vše není úplně živná půda pro zavedení masové elektromobility, což by si EU měla uvědomit. Ostatně, řada odborníků už mluví o tom, že se možná dočkáme takzvaného havanského efektu, kdy budou lidé udržovat při životě svá stará auta, protože prostě nebudou mít na nový elektromobil. A to paradoxně povede ke stále zhoršujícímu se životnímu prostředí.
Jako jedna z cest, jak udržet spalovací motory při životě, je podle Porsche větší zapojení syntetických paliv. Jenomže ta jsou zatím hodně drahá a často se navíc mluví o tom, že jsou lépe použitelná spíše pro leteckou dopravu. Evropská komise přitom už před několika měsíci uvedla, že by auta se spalovacími motory, pokud by je pohánělo klimaticky neutrální palivo, asi překousla. Ale zatím jde jen o prázdná slova, žádné potvrzení. Asi i proto se automobilkám do žádného překotného vývoje těchto paliv moc nechce, byť se třeba Stellantis i Porsche opravdu hodně snaží.
Syntetická paliva nejsou levná. Předpovědi tvrdí, že cena bude i přes 100 Kč za litr
Lutz Meschke navíc na autosalonu v Singapuru magazínu Automotive News Europe řekl: „Na téma zákazu spalovacích motorů právě probíhá řada důležitých diskuzí. Myslím si, že by nakonec mohl být odložen.“ Je samozřejmě otázkou, zda je na jeho tvrzení něco pravdy. Po tolika letech obhajování zákazu je otázkou, zda EU ustoupí. Když to ale udělala u emisní normy Euro 7, je dost dobře možné, že zákaz nakonec nebude tak horký, jak se uvařil.