O tom, že spalovací motory skončí, se mluví už hodně dlouho. Zatím ale nic nebylo oficiální. To se ale změnilo ve středu, kdy se Evropský parlament dohodl na tom, že spalovací motory budou zakázány v roce 2035. Zatím ale nejspíš ne pro všechny.
Rozhodnutí Evropského parlamentu je ale zatím jen návrh, který by se od roku 2035 měl týkat osobních aut a lehkých užitkových vozidel. Ovšem zatím jen nových, o osudu ojetin se bude dále jednat. Důvodem pro zákaz spalovacích motorů je tlak na výrobce, aby auta vybavená těmito motory ideálně přestali vyrábět a věnovali se emisně čistým modelům.
Tento zákaz je jedním z kroků, kterým chce Evropská unie dosáhnout uhlíkové neutrality, k čemuž by za ideálního stavu mělo dojít v roce 2050. Pokud by byly ojetiny z tohoto zákazu definitivně vyřazeny, je pravděpodobné, že jejich cena dále výrazně vzroste. „Ceny ojetin pravděpodobně půjdou nahoru, protože na trhu bude panovat minimálně po přechodnou dobu nejistota. Ceny budou zvedat také nové vozy (de facto jen elektromobily), které budou drahé úměrně tomu, jak drahé budou jejich baterie,” řekl pro ČTK Alexandr Vondra, europoslanec za ODS.
Pěkná myšlenka, věnovat se emisně čistým modelům, ale co to vlastně znamená? Návrat do dětství, kdy jsme jezdili na kolech, tříkolkách a ti šťastnější měli dokonce šlapací auto? Přeprava osob bude pouze v trolejbusech, ale elektřinu budou vyrábět cestující na rotopedech místo sedadel? Zboží se nebude přepravovat na paletách, ale na čtvrtpaletách, protože rikša více neuveze… vynechal jsem nějaký emisně čistý model? Samozřejmě ano, výrobci vozidel by mohli vyrábět lodě, na kterých se dá veslovat a nákladní lodní doprava se vrátí na plachetnice. A kdo nechude chtít šlapat nebo veslovat, tak si pořídí koně…
Podle mě společnost zatím není připravená na takový krok zpět a ještě dlouho budeme k přepravě využívat auta.
Už to z nich leze, zakázané budou také ojetiny. Testují, co si lidé nechají líbit. Nepoučili se z historie, kdy mrtvoly nabodnuté na kůly lemovaly silnice.