zuzeni-D1

Drahá a dlouhá modernizace dálnice D1 byla zřejmě k ničemu. Silnice je rozbitá, mosty nebezpečné a chybí odpočívky, ale i váhy na náklaďáky

Autor: Anina Russová - Zdroj: Nejvyšší kontrolní úřad - Ilustrační foto: Ministerstvo dopravy ČR - 9. 5. 2023


Asi každý řidič má v živé paměti posledních několik let, kdy probíhala rekonstrukce dálnice D1. Kolony nebraly konce a u oprav se postupně fotilo hned několik ministrů dopravy, kteří se dušovali, že je to potřeba a že oprava do budoucna řidičům ulehčí život. Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) ale konstatoval, že rekonstrukce dálnice není v pořádku. Spíše naopak.

Úřad kontroloval modernizaci dálnice D1 na 160,8 km dlouhém úseku mezi Mirošovicemi a Kývalkou, která měla uživatelům přinést zejména zvýšení bezpečnosti a komfortu. Zároveň zjišťoval, zda investovaných 28,1 mld. Kč z rozpočtu Evropské unie (EU) a státu vynaložily Ministerstvo dopravy (MD), Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) účelně, efektivně a hospodárně. A výsledek?

„Kontrola ukázala, že modernizace dálnice D1 není dokončena, na opravených částech zůstávají mosty a nadjezdy ve stavu ohrožujícím bezpečnost dopravy a opravenou vozovku poškozují přetížené kamiony, což zkracuje její životnost. Kontroloři dále upozornili na nekvalitní odstraňování závad, které vytváří nerovnosti na vozovce a má negativní vliv na jízdní komfort. Z kontroly dále vyplynulo, že není dokončena modernizace některých odpočívek a stále chybí parkovací místa pro kamiony. MD se kvalitou modernizace, počty a příčinami závad na modernizovaných úsecích dálnice nezabývalo. MD ani ŘSD modernizaci dálnice D1 zatím souhrnně nevyhodnotily,“ popsal NKÚ.

Faktem je, že kompletní modernizace ještě není dokončena. Kontrola navíc probíhala v listopadu loňského roku, kdy ještě nebylo kolaudováno osm modernizovaných úseků, z toho v pěti případech byla kolaudace teprve v přípravě.

Povrch na nově postavené dálnici D48 se nepovedl. Musí se vybourat

I tak se ale ukázalo, že o nějakém zlepšení komfortu a bezpečnosti dopravy na D1 nemůže být řeč. Je to spíše naopak. Ukázalo se také, že ministerstvo dopravy v rámci rekonstrukce vůbec neřešilo přetížené kamiony a váhy, které by to kontrolovaly. „Nekvalitní stavební práce a problematické odstraňování některých závad komfort jízdy naopak snižují. Vozovku výrazně poškozují a její životnost zkracují i časté jízdy přetížených vozidel. V březnu a dubnu 2022 bylo jedinou pořízenou vysokorychlostní váhou na dálnici D1 zjištěno 17 216 případů porušení hmotnostních limitů vozidel. V dalších měsících byla váha nefunkční. Příslušnému silničnímu správnímu úřadu v Jihlavě ale ŘSD do doby ukončení kontroly NKÚ předalo jen 448 podnětů k zahájení řízení o přestupku. MD se výsledky vysokorychlostního kontrolního vážení vozidel ani počty jízd přetížených nákladních vozidel nezabývalo,“ popsal NKÚ.

Mosty jsou nebezpečné

Na modernizované části dálnice D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou je 164 dálničních mostů a 46 nadjezdů. Jedním z cílů modernizace dálnice bylo zajistit jejich dobrý stav, protože ten je nezbytný pro bezpečný a plynulý provoz. Kontrola NKÚ ukázala, že devět mostů a tři nadjezdy zůstaly ve špatném nebo velmi špatném stavu. Jejich opravy a rekonstrukce řeší ŘSD samostatnými projekty. Časový a finanční plán realizace těchto projektů však není závazně stanoven.

Příkladem velmi špatného stavu je obloukový 253,52 metru dlouhý most Šmejkalka. V červnu 2022 ŘSD zajistilo provizorní podepření nosné konstrukce mostu pro zajištění jeho provozuschopnosti do doby rekonstrukce. Provoz na dálnici ohrožuje i velmi špatný stav dálničního nadjezdu u Hrusic. O potřebě jeho neodkladné rekonstrukce vědělo ŘSD již od roku 2019. Při modernizaci dálnice D1 ji ale neřešilo s odůvodněním, že se jedná o most jiného vlastníka. MD se řešením špatného stavu tohoto nadjezdu nezabývalo, stejně tak jako řešením stavu nebezpečného nadjezdu nad modernizovaným úsekem č. 16 u Jihlavy. Tento nadjezd byl speciálním stavebním úřadem v Jihlavě označen za stavbu ohrožující zdraví a životy osob i bezpečnost a plynulost provozu na dálnici. Nadjezd nemá určeného vlastníka a dlouhodobě není udržován.

Kontroloři také zjistili, že dokumentace ŘSD týkající se zjištění a řešení závad byla neúplná, podle příkladů uvedených v kontrolním závěru NKÚ až chaotická, obsahující rozpory a nejasnosti. Hrozí tedy riziko komplikací při reklamačních řízeních.

Malá parkovacích míst

Na modernizované části dálnice D1 i nadále zůstává nedostatek parkovacích míst pro těžká nákladní auta. ŘSD při modernizaci dálnice počet těchto parkovacích míst navýšilo o 169, což je ale jen cca 55 % chybějící kapacity. Kontrola dále odhalila, že v letech 2015 a 2020 nebyly v rozpočtech SFDI na modernizaci dálnice určeny žádné peněžní prostředky, přestože některé projekty byly rozpracovány a bylo nezbytné zajistit financování jejich dokončení. Takovýto způsob financování považuje NKÚ za nesystémový.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , ,

5 názorů na “Drahá a dlouhá modernizace dálnice D1 byla zřejmě k ničemu. Silnice je rozbitá, mosty nebezpečné a chybí odpočívky, ale i váhy na náklaďáky”

  1. modrý krokodýl

    zkuste si zapřáhnout karavan, který má povolenou váhu 1650kg a projet se s ním po té ubohosti, která má označení D1. A pak budete vědět, že miliardy byly zbytečně vyhozené do luftu a někdo by měl jít do kriminálu. Ať už stavbyvedoucí, nebo ředitel provádějící firmy nebo ten, kdo stavbu převzal.

  2. Lopatu do ruky by měli vzít hlavně soudruzi, kteří se slavnostně fotili při zahajování staveb. Brouk Pytlík Havlíček to provozoval ve velkém. Aby ne, rozumí přece všemu…

  3. Vladimír Komárek

    „Skvělá rokunstruce“, u níž se při jednotlivých úsecích fotil Bábiš s Gavliczekem, když se chlubili, jak to skvěle zařídíli (jó a tvrdili, že staví novou dálnici místo té staré)… Lhali nám a lhali. Jestli ŘSD problémy řeší, nebo neřeší – je šumák.

  4. Dnes v TV ( 9. 5. ) šla o tomhle problému reportáž. Bylo to za asistence mluvčího Ředitelství Silnic a Dálnic. V podstatě ŘSD dalo k dispozici NKÚ svou dokumentaci a ti ji „přetavili“ do vlastní zprávy. O všech těchto nedostatcích ŘSD ví a snaží se je průběžně řešit. Hlavním viníkem je obvykle výkup pozemků, popř. určení, komu co patří a měl by to případně financovat. Např. málo parkovacích míst nebylo v plánu při modernizaci D1, je to samostatný problém. Co se týká mostů, tak tam zaznělo že se jedná o tři mosty, každý se svým dlouhodobým příběhem. Mosty ŘSD provizorně zabezpečilo.
    Tohle je naprosto tendenční článek, který má ukázat na „bordel“ v tomhle státě. Jen málokdo má ale možnost vyslechnout si obě strany. Tenhle článek považuji za naprosto špatný, toužící jen po senzaci.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru