Chcete spolehlivou ojetinu? S těmito 6 auty budete do servisu jezdit jen preventivně

Autor: Radim Plachý - Zdroj: Autobild - Foto: Suzuki - 4. 11. 2023


Koupě ojetého auta bývá často sázka do loterie. Kromě toho, že některé modely vynikají specifickými a typickými závadami, tak nikdy nevíte, jak se o ně předchozí majitelé starali. Německý magazín Autobild představuje 6 ojetých aut, která do servisu kvůli závadám prakticky nemusí jezdit, vynikají totiž nadprůměrnou spolehlivostí.

Ve stínu populárnějších

Některá auta si lidé jako nová kupují více než jiná, což se projevuje na silnici na tom, kolik jich potkáváme. To, že jsou ovšem některá auta populárnější než jiná, ovšem neznamená, že jsou nebo naopak nejsou spolehlivá. My ovšem přinášíme seznam šesti aut, u kterých je spolehlivost na první místě. Zpravidla jsou to nicméně auta, která na silnicích zase tak často nepotkáváme.

Honda Civic: 9. generace, 2011-2017

Devátá generace Civicu byla oproti předchůdci, jemuž se přezdívalo „UFO“ designově o něco málo decentnější. Mezi jeho přednosti patří snadná obsluha, úsporné naftové i benzinové motory, variabilní interiér (například tzv. Magic Seats, tedy zadní sedáky, které se daly zvednout a vytvořit tak velký prostor pro náklad) a také velmi slušný zavazadlový prostor s objemem 478, respektive 1378 litrů po sklopení opěradel zadních sedadel. Auto se nabízelo i s karoserií kombi s názvem Tourer, , která odvezla až 624, respektive 1668 litrů.

Devátá generace Hondy Civic zaujme také velmi dobrými jízdními vlastnostmi, pohodlnými sedadly (ačkoliv s o něco vyšším posedem kvůli palivové nádrži, která je pod předními sedadly), ale také sportovní verzí Civic Type-R.

Auto má i slabé stránky, mezi které paří například horší výhled do všech stran, ale také slabší benzinové motory 1,4 a 1,8 litru VTEC, které nemají příliš vysoký točivý moment a je potřeba je vytáčet. Pozor je potřeba dávat také na brzdy, protože podle Autobildu dochází často k opotřebovávání kotoučů. U Civicu také pozor na airbagy, protože model používal airbagy Takata. Bylo na něj vyhlášeno několik svolávacích akcí kvůli jejich výměně.

Test Honda Civic 1.8 i-VTEC Sport

Kia Venga: YN, 2010 – 2019

Malý crossover Kia Venga zákazníky nikdy příliš nezaujal. Šlo o velmi praktické auto, které nabízelo v interiéru dostatek odkládacích prostor, ale také variabilní interiér včetně nastavitelného sklonu zadních opěradel. Zajímavostí bylo promítání obrazu z couvací kamery do vnitřního zpětného zrcátka. Z auta je také díky tvaru jeho karoserie dobře vidět do všech stran.

Zákazníky potěší, že benzinové motory jsou spolehlivé a mají nízké náklady na údržbu i opravy. Pozor dávejte ovšem na to, že benzinové motory mají předepsané kontrole vůle ventilů a to každých 90 tisíc kilometrů. Mezi slabé stránky modelu Venga naopak patří vrzající plasty středové konzole, ale také dalších plastových dílů v kabině. Častěji budete řešit také díly na podvozku jako jsou opotřebované klouby, tlumiče, pružiny či tyčky stabilizátorů.

Test Kia Venga 1,6 CVVT

Toyota Auris: E180, 2013 – 2019

Konkurent modelů jako jsou Volkswagen Golf, SEAT Leon nebo třeba Kia Ceed se nikdy nedokázal výrazněji prosadit. Nabízen byl jako pětidveřový hatchback, ale také jako kombi Touring Sports. V nabídce byl model s čistě spalovacím motorem i jako hybrid, chyběla ovšem ostrá sportovní verze.

Mezi slabé stránky řadí německý Autobild podprůměrnou dynamiku, ale také fakt, že přeplňovaný benzinový motor 1,2 Turbo měl problémy s vynecháváním zapalování kvůli vadným zapalovacím cívkám. U hybridů může časem začít degradovat baterie, jejíž výměna bude velmi drahá (cena opravy se může vyšplhat na vyšší desítky tisíc korun), naštěstí lze vyměnit jen jednotlivé moduly.

Test Toyota Auris 1,6 Valvematic: Kliďas

Hyundai i20: GB, 2014 – 2020

Hyundai udělal v Evropě za poslední dvě dekády obrovský skok. Z okrajové automobilky se stala značka, která se umisťuje na prvních příčkách v prodejních statistikách. Dobrým tipem na spolehlivou a povedenou ojetinu je i předchozí generace kompaktního modelu i20. Ten sází zejména na kvalitu materiálů a zpracování, ale také na dobré vnitřní odhlučnění, slušný prostor, pohodlná sedadla i komfortní odpružení.

Na německých stanicích technické kontroly potěší Hyundai i20 i tím, že nemá příliš mnoho závad. Nedostatkem mohou být nedostatečně dynamické základní motorizace, ale to napravil přeplňovaný tříválec, který přišel v roce 2016 a nabízel 101 nebo 120 koní. V nabídce byla také outdoorově vyhlížející verze s oplastovanými nárazníky i20 Active. Pokud pokukujete po verzi s automatickou převodovku, dejte pozor na to, že z počátku výroby byl nabízen pouze zastaralý čtyřstupňový automat a to pouze k atmosférickému 100koňovému benzinovému motoru s objemem 1,4 litru. Dvouspojková převodovka přišla až v roce 2018.

Í-dvacítka má samozřejmě i své slabší stránky. Těmi nejčastějšími problémy, na které můžete u ojetého Hyundai i20 narazit, jsou vypínací ložisko spojky a kvalita laku (zejména může být poškozen bezbarvý krycí lak).

Test Hyundai i20 T-GDI 120 7DCT (2018)

Mitsubishi ASX: 1. generace, 2010 – 2021

První generace Mitsubishi ASX bylo opravdu velmi oblíbené auto, o čemž svědčí také doba, po kterou ho japonský výrobce (nejen) v Evropě nabízel. V rámci této doby mělo auto dva větší facelifty, které jej přiblížily aktuální době a designovému jazyku značky. V nabídce bylo toto auto s benzinovými a naftovými motory, ale také ve verzi na LPG. Zákazníci si mohli vybrat auto jako předokolku nebo jako čtyřkolky.

Ve statistikách poruchovosti ADAC i ve statistikách závad na německých STK je toto auto velmi vysoko, závad je málo a poruchovost je minimální. A co se Autobildu na Mitsubishi ASX nelíbí? V prvé řadě je to prevence proti rzi, která se nachází hlavně na podvozku. Nezřídka kdy se také objevují problémy s ruční brzdou, na což byly vyhlášeny i dvě svolávací akce.

Test Mitsubishi ASX 2.0 SMART MIVEC 4WD CVT LPG (2021)

Suzuki Swift: RZ/AZ, od roku 2017

Spolehlivý je i současný Suzuki Swift, který se nabízí od roku 2017. Jeho zvláštností je to, že si jej stále můžete pořídit i s pohonem všech kol. A ten dnes nenabízejí ani některá velká SUV! Kromě toho jsou v nabídce i mild-hybridní verze anebo výkonnější Swift Sport.

A na co byste si měli dát pozor? Jednou z mála slabých stránek auta je hluková izolace, protože té je tu opravdu málo a Swift je jedním z nejhlučnějších vozů ve své třídě. Během testu odolnosti Autobildu bylo zjištěno také uvolnění napínací kladky na klínovém řemenu a detailní pohled přes endoskop ukázal i známky rzi.

Štítky: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru