Test Honda Civic 1.8 i-VTEC Sport

Od Jan Karlík | 13. 7. 2015


Honda Civic je automobil, který v této moderní, ekologické době jde na věc tak trochu jinak a to nám bylo vždy sympatické. Aktuální verzi můžete na našich silnicích potkávat již od roku 2011 a to si již říká o nějaké to omlazení. Je tu, a my pro vás máme po vznětovém kombi také krátkou verzi se zážehovým atmosférickým motorem ve výbavě Sport. Líbil se nám modernizovaný Civic tak jako předchozí testované verze?

Test Honda Civic 1.8 Sport (3)

Na úvod by hodilo zmínit rozdíly faceliftované verze oproti verzím před ním. Vzhled vozu prošel lehkou evolucí, technika na tom vydělala nejvíce, ale charakter vozu díky bohu zůstal. Přední část vozu byla pro designéry zásadní. Úplně nové jsou tak přední světlomety, které zaujímají daleko větší plochu a dokonce i pro základní výbavu nabízí krásné denní svícení pomocí LED. K nim se přidává také nově a výrazněji tvarovaný přední nárazník (v případě verze Sport se zajímavou voštinovou mřížkou). Boční profil má pro Civic typický tvar a zadní strana se chlubí zatmavenými světlomety a opět ostřeji řezaným nárazníkem. Možná není již devátá generace japonského hatchbacku tak velké UFO, jako generace osmá, ale v modro-černém provedení vypadá naprosto perfektně. Nejčastější úvodní věta po spatření tohoto vozu byla: „To už testuješ Type-R?“ A to se tu bavíme o provedení, které si ani na žádný hot-hatch nehraje, u Hondy je v tomto případě jedná o výbavový stupeň. Dobrá práce.

Ještě se vrátím k předním světlometům, které v režimu denního svícení vypadají opravdu dobře a ještě podtrhují ten agresivní výzor vozu. Při pohledu na velkou čočku očekáváte minimálně xenonový světlomet. Nicméně pod tímto vypouklým vynálezem se schovává halogenová žárovka. Dvě nejvyšší verze Lifestyle a Executive nabízejí hlavní světlomety tvořené diodami, ovšem jenom pro potkávací světla. Dálková zůstávají halogenová. Poněkud zvláštní řešení nicméně je potřeba zmínit, že na intenzitu světelném kužele si stěžovat nebudete, snad jen na jeho barvu.

Testovaný vůz obsahoval také již známý paket ADAS-I za 19 000 Kč. Jedním z jeho benefitů je automatické přepínání mezi potkávacími a dálkovými světly. Toto řešení nepatří mezi nejrychlejší, ale ve většině případů funguje spolehlivě a především změnu z dálkových světel, když se blíží protijedoucí auto, zvládá dobře. Dalším prvkem je FCW (Forward Collision Warning), tedy systém hlídající prostor před vozem. Ve chvíli, kdy se ale rozhodnete pro trochu ofenzivní jízdu, bude vás před každým předjížděcím manévrem hlasitě a výrazně graficky upozorňovat. Dále obsahuje také systém varující před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, či hlídání mrtvého úhlu, a také umí číst vybrané dopravní značky. Budete si trochu připadat jako na základní škole, systémy vás hlídají opravdu pečlivě a kolikrát až příliš horlivě.

Přečtěte si také:  Test Mercedes-Benz C 220 d (2022)

Test Honda Civic 1.8 Sport (1)

Interiér změnám příliš nefandí, ale to rozhodně není myšleno jako výtka. Nezapomenutelný zážitek pro řidiče představuje na něj orientovaný prostor, který ho jak opticky, tak fyzicky obejme. Přední sedadla mají vynikající tvarování, jediným problémem tak může být jejich výškové nastavení, které by pro vyšší postavy mohlo svou nejnižší pozici posunout ještě o trochu níž. To však není možné kvůli přítomnosti palivové nádrže. Její absence pod zadní lavicí ale vytváří bezkonkurenční prostor pod tzv. Magic Seats. Převážení mohutnějších věcí v místech, kde bývají zadní sedačky, je ale velmi praktické.

Dominantou interiéru nové verze je pak 7“ displej palubního systému Honda Connect včetně navigace. Ve výbavě Sport vás přijde na sympatických 16 000 Kč. Jeho ovládání je poměrně svižné a díky velké obrazovce i pohodlné, nicméně v jeho útrobách se schovává operační systém Android, a ten jak mnozí můžete znát z mobilních telefonů, neoplývá plynulostí. Problém byl však vždy vyřešen jednoduchým restartem. Interiér je pohodlným místem nejen pro řidiče, ale i pro zbytek posádky, která si nedostatek místa nemůže stěžovat.

Pojďme se ale nenápadně přesunout k tomu, co vás už na první pohled na Civicu musí zajímat. Začneme u motoru. Atmosféricky plněná zážehová 1,8-ka s technologií i-VTEC nabízí maximální výkon 142 koní při 6 500 ot./min a točivý moment vrcholící hodnotou 174 Nm (4 300 ot./min). Hondě toto postačí k akceleraci z nuly na stovku za 9.4 s a na dosažení maximální rychlosti 215 km/h. Už na papíře nám motor dělá radost. Atmosférický benzín dnes už musíte v nabídkách automobilek hledat lupou. A tenhle navíc není vůbec špatný! Je krásně točivý a v tahu má také příjemný zvuk. Naopak když jezdíte s rozumnou nohou na plynu, o jeho práci pod kapotou takřka nevíte.

Test Honda Civic 1.8 Sport (2)

Honda zaslouží pochvalu také za spojení se systémem Start/Stop. To, že každému tento systém pije krev, asi není potřeba zmiňovat, ale tohle je vážně jeden z mála automobilů, kde nemáte pocit, že motor při práci tohoto systému vysloveně trpí.

Atmosférická jednotka potřebuje k razantnějšímu tempu otáčky a to vás bude rozhodně bavit. Berte to jako malý výlet do minulosti, kdy se motor ve spektru otáček postupně sbírá, váš rohlík na tváří se postupně zakulacuje a pouhých 200 otáček od omezovače je připraveno všech 142 koní.

Přečtěte si také:  Test Honda HR-V e:HEV (2022)

Benzínový Civic je vážně radost řídit. A to nejen díky motoru. Nový Civic je neskutečně jistý v zatáčkách. Podvozek vykazuje obrovskou mechanickou přilnavost a také ideální naladění, co se tuhosti týče. A to i přes fakt, že verze Sport má tužší pérování. Zadní náprava nepoužívá poslední technické výstřelky, ale starší a levnější zkrutnou příčku. Ta je však uložena pomocí pryžokapalinových silentbloků a na nějaké rázy a nepříjemné zvukové efekty od podvozku můžete zapomenout.

Test Honda Civic 1.8 Sport

Dalším důvodem, proč je nový Civic Sport tak dobrý v zatáčkách, je doplňkový systém ADA (Agile Handling Assist). Elektronické řešení, které můžeme znát například od koncernu VW jako XDS+, za pomoci brzd dokáže zařízení v rámci možností „suplovat“ samosvorný diferenciál. V zatáčce je to opravdu znát, povolením dokáže nedotáčivá koncepce krásně utáhnout stopu a Civic zvládne v zatáčkách opravdu neskutečné věci.

Tahle zábava vás samozřejmě bude něco stát. Atmosférický motor si budete užívat konce jeho pole a v tu chvíli bude displej palubního počítače ukazovat hodnotu pohybující se okolo 10 litrů. Při ekonomickém přesunu jste schopní začínat váš průměr číslicí 6 a celková průměrná spotřeba po týdenním testování se ustálila na hodnotě 8,7 l/100 km. Ale to jsme si kvality Civicu užívali plnými doušky.

Honda Civic je automobil, který tak trochu stojí proti všem svým rivalům. Na downsizing se zvysoka směje, jde svou vlastní cestou, která není vůbec špatná. Pokud uvažujete o automobilu této kategorie, nenechte si showroom japonské automobilky ujít. Nový Civic výborně vypadá a ještě o něco lépe jezdí.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Honda
Typ:,Civic
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 798 ccm
Plnění motoru:,atmosférické
Palivo:,benzín
Pohon:,přední kola
Výkon:,104 kW/142 koní v 6 500 ot./min
Točivý moment:,174 Nm v 4 300 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,9.4 s
Maximální rychlost:,215 km/h
Převodovka:,manuální šestistupňová
Spotřeba paliva (l/100 km):,7.6 / 5.2 / 6.1
Délka:,4 370 mm
Šířka:,1 770 mm
Výška:,1 470 mm
Rozvor:,2 595 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 271 – 1 341 kg
Objem zavazadlového prostoru:,477 – 1 378 litrů
Ceník:,k nahlédnutí tady
Akční ceník:,k nahlédnutí tady
[/table]